شناسهٔ خبر: 49474734 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آمريکا سامانه‌هاي ضد موشکي را از عربستان خارج کرد

صاحب‌خبر -
آمريکا سامانه‌هاي ضد موشکي را از عربستان خارج کرد
خبرگزاری آریا- آمریکا پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و آتش بار‌های پاتریوت خود را در هفته‌های اخیر از عربستان خارج کرده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اسوشیتدپرس، تصاویر ماهواره‌ای که این خبرگزاری تجزیه و تحلیل کرده است، نشان می‌دهد آمریکا بخشی از پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و آتش بار‌های پاتریوت خود را در هفته‌های اخیر از عربستان خارج کرده است، و این در حالی است که عربستان سعودی با حملات هوایی مداوم انصارالله یمن مواجه است.
استقرار مجدد این سامانه‌های دفاعی از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در ریاض درحالی رخ داد که متحدان عربی آمریکا در خلیج فارس با نگرانی عقب نشینی سراسیمه نظامیان آمریکا را از افغانستان از جمله تخلیه‌های دقایق آخر از فرودگاه بین المللی تحت محاصره کابل نظاره گر بودند.
درحالی که ده‌ها هزار نیروی آمریکایی در سراسر این شبه جزیره عربی بعنوان وزنه‌ای برای مقابله با ایران مستقرند، کشور‌های عربی خلیج فارس نسبت به طرح‌های آتی آمریکا نگرانند چرا که ارتش این کشور تهدیدی فزاینده را در آسیا احساس می‌کند که نیازمند این سامانه‌های دفاع موشکی است.
کریستین اولریچسن استاد محقق موسسه جیمز بیکر برای سیاست عمومی در دانشگاه رایس گفت:" این مفهوم کاملا روشن است آمریکا به اندازه‌ای که بسیاری افراد در نهاد‌های تصمیم گیری در منطقه تصور می‌کنند، به خلیج فارس متعهد نیست. از منظر سعودی، آن‌ها اکنون اوباما، ترامپ و بایدن -- سه رئیس جمهور متوالی آمریکا -- را می‌بینند که تصمیماتی می‌گیرند که تاحدی یک کنارگذاشتن را تقویت می‌کند. "
پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در 115 کیلومتری جنوب شرقی ریاض از زمان حملات موشکی و پهپادی به قلب تولید نفت عربستان، میزبان هزاران نظامی آمریکاست.
براساس تصاویر ماهواره‌ای شرکت پلنت لبز، نیرو‌های آمریکایی درست در جنوب غربی باند پرواز این پایگاه هوایی در منطقه‌ای به مساحت یک کیلومترمربع توپخانه موشکی پاتریوت و همچنین پدافند هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا (سامانه ضدموشکی تاد) مستقر کرده اند. سامانه تاد می‌تواند موشک‌های بالستیک با ارتفاع بالاتر از پاتریوت را نابود کند.
تصویر ماهواره‌ای که اسوشیتدپرس در اواخر اوت به آن دست یافته نشان می‌دهد بخشی از این توپخانه از این منطقه برچیده شده است اگر چه فعالیت‌ها و خودرو‌های زرهی همچنان در آنجا دیده می‌شوند. تصاویر ماهواره‌ای در روز جمعه نشان داد سکوی پرتاب توپخانه‌ها در این سایت خالی است و هیچ فعالیتی در آن مشاهده نمی‌شود.
استقرار مجدد این موشک‌ها تاحدی به دلیل آنچه مقامات آمریکایی مناقشه قریب الوقوع قدرت‌های بزرگ با چین و روسیه می‌دانستند، شایعه شده بود. اگر چه خروج بخشی از این سامانه‌ها درحالی صورت می‌گیرد که در حمله پهپادی حوثی‌ها به عربستان سعودی هشت نفر زخمی شده و به هواپیمای مسافربری عربستان سعودی در آب‌ها آسیب رسید.
جان کربی سخنگوی پنتاگون در پاسخ به پرسش اسوشیتدپرس، استقرار مجدد تجهیزات دفاع هوایی خاص آمریکا را تایید کرد و گفت آمریکا تعهدی عمیق و گسترده نسبت به متحدانش در خاورمیانه دارد.
کربی افزود:" وزارت دفاع به حفظ ده‌ها هزار نیرو و ارایش نظامی جدی در خاورمیانه ادامه می‌دهد که بیانگر بخشی از توانمندی‌های دریایی و هوایی پیشرفته ما در حمایت از منافع ملی آمریکا و مشارکت‌های منطقه‌ای ماست. "
وزارت دفاع عربستان سعودی در بیانیه‌ای به اسوشیتدپرس گفت رابطه این پادشاهی با آمریکا قوی، بلندمدت و تاریخی است و در عین حال به خروج بخشی از سامانه دفاع موشکی آمریکا اذعان کرد.
در این بیانیه ادعا شده است ارتش عربستان سعدی قادر است از زمین، دریا و حریم هوایی و همچنین مردم خود محافظت کند. "
این بیانیه می‌افزاید:" استقرار مجدد بخشی از این توانمندی‌های دفاعی از کشور دوستمان آمریکا در منطقه بدنبال فهم مشترک و تنظیم مجدد راهبرد‌های دفاعی بعنوان شاخصه‌ای از استقرار عملیاتی صورت گرفته است. "
برغم این تضمین ها، ترکی الفیصل رئیس اطلاعاتی سابق عربستان سعودی، استقرار این سامانه‌های پاتریوت را مستقیما به دوستی آمریکا با ریاض نسبت داد.
وی این هفته در گفتگویی با سی ان بی سی تاکید کرد:" من فکر می‌کنم ما باید درباره تعهد آمریکا مجددا مطمئن شویم. بطور مثال، اینطور است که ما شاهد خروج سامانه‌های پاتریوت از عربستان سعودی در زمانی نباشیم که ریاض قربانی حملات موشکی و پهپادی از یمن است. "

نظر شما