شناسهٔ خبر: 49472082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

همسان‌سازی دستمزدها، بدون منابع کافی، فقط تورم را بیشتر می‌کند

اگر منابع پایداری برای همسان‌سازی در دسترس نباشد، دولت به سراغ استقراض می‌رود و به‌این‌ترتیب چرخۀ تورم‌دستمزد به وجود می‌آید و اوضاع همواره به‌سمت بدترشدن پیش خواهد رفت. تورم، وقتی که به وجود می‌آید، به‌صورت برابر توزیع نمی‌شود

صاحب‌خبر -

 مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: «تاکنون بین سازمان برنامه و مجلس صحبتی دربارۀ دائمی‌کردن همسان‌سازی‌های حقوق انجام نشده است. موضوع مهمی که دربارۀ آن وجود دارد تأمین منابع آن است. اگر منابع کافی برای تأمین این همسان‌سازی‌ها وجود داشته باشد که هیچ، اما اگر وجود نداشته باشد با انجام این کار عملاً در یک جیب بازنشستگان پولی قرار می‌گیرد و با تورم از جیب دیگر آن‌ها برداشت می‌شود».

 «اگر منابع پایداری برای همسان‌سازی در دسترس نباشد، دولت به سراغ استقراض می‌رود و به‌این‌ترتیب چرخۀ تورم‌دستمزد به وجود می‌آید و اوضاع همواره به‌سمت بدترشدن پیش خواهد رفت. تورم، وقتی که به وجود می‌آید، به‌صورت برابر توزیع نمی‌شود».

«بنابراین نگرانی اصلی تورمی است که ممکن است با درنظر‌نگرفتن منابع پایدار برای لایحۀ دائمی‌کردن همسان‌سازی‌ها به وجود بیاید. در حال حاضر، می‌توان گفت منابعی که دولت قبل برای این لایحه در نظر گرفته است مبهم است و معلوم نیست دقیقاً از کجا می‌خواهد تأمین شود».

 

نظر شما