شناسهٔ خبر: 49428978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

اولویت ایران ثبات و آرامش در افغانستان است

صاحب‌خبر -
در ادامه اقدامات ایران برای کمک به حل بحران افغانستان ، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اولویت ایران ثبات و آرامش در افغانستان و تحقق اراده و خواست مردم این کشور است، گفت:‌ در نشست ادیروز وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان توافق شد نشست بعدی طی یکی ـ دو ماه آینده در تهران برگزار شود.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره نشست مجازی وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان اظهار داشت: این نشست متعاقب اجلاس نمایندگان ویژه در امور افغانستان که چند روز پیش به صورت مجازی برگزار شد، برگزار شد.وی دستورکار اصلی را چگونگی کمک به تحقق خواست و اراده مردم افغانستان و رسیدن به یک افغانستان آرام و با صلح و ثبات برشمرد.نشست مجازی وزرای امور خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان شامل ایران، چین، پاکستان، ازبکستان و تاجیکستان و ترکمنستان به منظور بررسی تحولات افغانستان برگزار شد.حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «وانگ یی» وزیر خارجه چین، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان، «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان، «سراج الدین مهرالدین» وزیر خارجه تاجیکستان و «عبدالعزیز کامل اف» وزیر خارجه ازبکستان در این نشست مجازی حضور داشتند.خطیب‌زاده همچنین افزود: وزرای خارجه کشورهای حاضر نقطه نظرات خودشان را گفتند. آقای امیرعبداللهیان نیز مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را برشمرد و ایشان در این نشست تأکید داشت که مسبب و مسئول وضعیت فعلی در افغانستان اشغالگری ایالات متحده است و بیش از ۲ دهه حضور نامشروع آمریکا در افغانستان و رنج و دردی که به مردم افغانستان داده است و الان باید از همه بضاعت رهبران و مردم افغانستان استفاده شود و کشورهای همسایه هم کمک کنند تا ان‌شاءالله به یک صلح پایدار برسیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی تکرار اشتباهی است که چندین بار در تاریخ معاصر افغانستان رخ داده است و همه باید به گفت‌وگو به عنوان اصل اصیل پایبند باشند و کشورهای همسایه هم باید کمک کنند این دخالت خارجی اتفاق نیفتد.
خطیب‌‌زاده اضافه کرد: اولویت جمهوری اسلامی ایران تحقق اراده و خواست مردم افغانستان است. اولویت ثبات و آرامش است که تنها در سایه تشکیل یک دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و مردمی افغانستان است. بر ضرورت کمک‌های بشردوستانه و رعایت حق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه تأکید شد.وی گفت:‌ نگرانی جدی وزرای خارجه کشورهای همسایه از تروریسم در افغانستان بود و این‌که حتما طالبان باید فاصله بگیرند و اجازه ندهند تروریسم دوباره در افغانستان شکل بگیرد. مرزها آرام باشد و گذرگاه‌های مرزی برای کمک و تسهیل امور مردم افغانستان باز بماند و مواردی از این دست.سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: توافق شد نشست آتی در تهران برگزار شود و اگر فضای پاندمی کرونا اجازه دهد این نشست طی یکی دو ماه آینده در تهران برگزار خواهد شد.
در همین حال اما دبیر شورای عالی امنیت ملی اولویت اول ‫افغانستان را‬ ثبات و آرامش خواند و افزود: بی‌توجهی به ضرورت ایجاد حکومت فراگیر، مداخله خارجی و استفاده از ابزار نظامی به جای گفتگو برای پاسخگویی به مطالبات اقوام و گروه‌های اجتماعی، نگرانی‌های اصلی دوستان مردم افغانستان است.
لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران در حدود یک ماه اخیر در واکنش به تحولات افغانستان بر پرهیز از برادرکشی و جلوگیری از دخالت خارجی تأکید و اعلام کرد که تمامی مساعی خود را به کار می‌گیرد تا به پایان آلام مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در این کشور کمک کند.
خبر دیگر آنکه در دیدار سفرای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در کابل، بر ادامه همکاری‌ها برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان و ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها تاکید شد.«بهادر امینیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران با «منصور احمد خان» سفیر پاکستان در کابل، دیدار و گفت‌وگو کرد.سفیر پاکستان درباره این دیدار در حساب توئیتری خود نوشت: دو کشور ایران و پاکستان به عنوان همسایگان افغانستان به تلاش‌های خود برای صلح، ثبات و مشارکت برای کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها ادامه می‌دهند.
همچنین در گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با حامد کرزی رئیس جمهور اسبق افغانستان، آخرین تحولات این کشور مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگو بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر گفت‌وگو بین تمام گروه‌ها با هدف تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان که بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی این کشور باشد تأکید کرد و افزود: افغانستان تنها از این طریق می‌تواند به صلح پایدار برسد. کرزی نیز ضمن تقدیر از مواضع و مساعی به کار گرفته شده از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که همراه با دیگر بزرگان و ریش سفیدان، با گروه‌های مختلف از جمله طالبان در حال رایزنی هستند و از جمهوری اسلامی ایران هم در خواست دارند کمافی السابق کمک‌های خود را در راستای تسهیل این امر ادامه دهد.عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان نیز یکشنبه شب با امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرد و خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد.حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست روز دوشنبه ۱۵ شهریور ماه در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های سیاسی خارجی و همچنین روسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم ایران ضمن اشاره به ارتباط با همه طرف‌ها در این کشور، بر تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید کرد. امیرعبداللهیان ضمن ابراز نگرانی از تحولات این کشور و نیز رشد تروریسم و قاچاق مواد مخدر تصریح کرد:ارسال کمک‌های بشر دوستانه از اولویت‌های مورد توجه ما بوده و علی رغم شرایط سخت موجود، تلاش کرده‌ایم گذرگاه های مرزی ما برای ارسال کمک‌ها و مبادلات تجاری باز بماند.

نظر شما