شناسهٔ خبر: 49400888 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات برجامی؛

فرانسه: ایران سریعا همکاری با آژانس انرژی اتمی را از سر بگیرد/ سه کشور اروپایی باید از بی عملی در اجرای برجام فاصله بگیرند

صاحب‌خبر -
فرانسه: ایران سریعا همکاری با آژانس انرژی اتمی را از سر بگیرد/ سه کشور اروپایی باید از بی عملی در اجرای برجام فاصله بگیرند

 خبرگزاری آریا-سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه درباره همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران به اظهار نظر پرداخت.
به گزارش خبرگزاری آریا،سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه درباره همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران به اظهار نظر پرداخت.این دیپلمات اضافه کرد: «ما از ایران می‌خواهیم که برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امکان ادامه اجرای اقدامات موقت را با توجه به تفاهم فنی بین خودشان فراهم کند. هرگونه وقفه می‌تواند دانش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با مشکل مواجه کند و ایران باید فورا همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد».
وی که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره که "آیا پس از نشست اخیر شورای حکام در ماه ژوئن، پاسخ ایران به خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کافی می‌دانید" گفت: «فرانسه به همراه شرکای اروپایی خود، از اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت پادمان‌ها با ایران حمایت می‌کند».
از تلاش غیرمغرضانه و حرفه‌ای آژانس درباره ایران حمایت می‌کنیم
این دیپلمات فرانسوی اضافه کرد: «پاریس همچنین از تلاش‌های منصفانه و حرفه‌ای مدیر کل آژانس و تیم وی برای شفاف کردن سؤالات بخصوصی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران پشتیبانی می‌کند».
وی گفت:‌«ایران باید بلافاصله، توضیحات معتبر، فنی و کافی ضروری درباره سوالاتی که آژانس درباره وجود مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران مطرح کرده را ارائه دهد».
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «علاوه بر آن، ما به همراه شرکای برجامی وآمریکا، از اقدام یکجانبه ایران در تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و اقدامات راستی آزمایی توافق وین، ابراز تاسف می‌کنیم».
این دیپلمات اضافه کرد: «ما از ایران می‌خواهیم که برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امکان ادامه اجرای اقدامات موقت را با توجه به تفاهم فنی بین خودشان فراهم کند. هرگونه وقفه می‌تواند دانش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با مشکل مواجه کند و ایران باید فورا همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد».

وزیر خارجه ایران:  از مذاکرات برجامی فاصله نخواهیم گرفت
در همین حال وزیر امور خارجه کشورمان در اظهارات روز گذشته خود مواضع کشورمان در خصوص مذاکرات هسته‌ای را تبیین کرد و اظهار داشت: دولت سیزدهم مذاکره را یک ابزار موثر دیپلماسی می‌داند و ما به هیچ وجه از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت. همانطور که در دیدار با آقای «انریکه مورا» تأکید کردم، ما مذاکره را با نگاه مثبت و فرصت به دیپلماسی باور داریم، اما معتقدیم مذاکره برای مذاکره نفعی برای ملت ایران و هیچ یک از طرف‌ها نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها صدمه اصلی را به برجام وارد کردند و نه تنها متهم، بلکه مجرم اصلی در نقض برجام هستند
وزیر امور خارجه ضمن تأکید بر این نکته که ایران از هر مذاکره‌ای که تامین کننده حقوق و منافع ملت بزرگ ایران باشد، استقبال می‌کند، افزود: ما به مذاکره حکیمانه، متین و تامین کننده حقوق ملت قائل هستیم و فعالانه در این زمینه عمل می‌کنیم.
وی در ادامه اظهار داشت: ما مذاکرات بدون نتیجه و با اتلاف وقت را برای ملت ایران مفید نمی‌دانیم.

سه کشور اروپایی باید از بی عملی در اجرای برجام فاصله بگیرند
وزیر امور خارجه در ادامه به موضوع روابط با اروپا پرداخت و ضمن تأکید بر فرصت‌های اروپا و غرب در سیاست خارجی متوازن دولت جدید یادآور شد: اروپا فقط تروئیکا (سه کشور اروپایی - فرانسه، آلمان و انگلیس) نیست. 
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد: تروئیکای اروپا باید از بی عملی در اجرای برجام فاصله بگیرد.
وی با اشاره اشاره به نقش ایالات متحده در عدم رفع تحریم‌ها و ممانعت از منافع برجام برای ملت ایران، بخشی از مسئولیت را نیز متوجه تروئیکای اروپا دانست و افزود: این موضوع  به رئیس جمهوری و وزیر خارجه فرانسه در سفر اخیر من به عراق و همچنین به سایر همتایان من در تروئیکای اروپا منتقل شده است. 
امیرعبداللهیان اضافه کرد: تروئیکای اروپا فرصت بازنگری و تغییر رویه برای نشان دادن عزم جدی خود در تعامل با ایران را دارد. در عین حال به سایر کشورهای اروپایی نیز خوشامد می‌گوییم و آمادگی داریم در قالب سیاست خارجی متوازن، روابطی فعال و پویا را با آنها پیگری کنیم.
وی خاطرنشان کرد: همه قاره‌ها و بخش‌های جهان در این روابط مورد توجه ما خواهند بود.

رایزنی وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره ایران
وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و آمریکا در تماسی تلفنی به گفت‌وگو درخصوص ایران پرداختند.
به گزارش اورشلیم پست، یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود به گفت‌وگو درخصوص مسائل امنیتی پرداخت.
بنا بر اعلام وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، لاپید در این تماس ضمن قدردانی و تشکر از تلاش‌ها برای خروج آمریکا از افغانستان، درخصوص مسائل امنیتی از جمله ایران با این مقام ارشد آمریکایی رایزنی کرد.

ادعای خبرنگار وال استریت:ایران با درخواست مدیرکل آژانس برای سفر به ایران مخالفت کرده است
یک خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در توئیتی مدعی شد که ایران با درخواست مدیرکل آژانس برای سفر به ایران و گفت‌وگو درباره همکاری‌ها میان دو طرف مخالفت کرده است.
 لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال در یک پیام توییتری مدعی شد که ایران به در خواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجازه دسترسی بازرسان به دستگاه‌های نظارتی پاسخ منفی داده است.
وی در توئیت ادعایی خود نوشت: شنیده‌ام که پاسخ ایران به درخواست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار جهت مذاکره و همچنین اجازه دسترسی بازرسان آژانس به دستگاه‌های نظارتی منفی بوده است. این، از یک درگیری جدید بزرگ میان ایران و آژانس  خبر می‌دهد که پیامدهایی برای برجام خواهد داشت.
 سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در نشست خبری روز (دوشنبه) خود در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر سفر احتمالی رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در آستانه برگزاری نشست شورای حکام اظهار کرد: موضوعات فنی بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی باید توسط سخنگوی محترم سازمان انرژی اتمی گفته شود و من در اینجا به دو، سه نکته اشاره می کنم. اول اینکه اجلاس پیش روی شورای حکام، یک نشست عادی است. من پیش از این اشاره کردم و امروز هم تأکید می کنم که هیچ طرفی اشتباه محاسباتی نکند، به سمتی نرود که مذاکراتی که در وین است را تحت تأثیر قرار بدهد. استفاده سیاسی از بستر فنی آژانس پاسخ متفاوتی را از سوی ایران در پی خواهد داشت.
خطیب زاده با اشاره به نوع تعامل میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار کرد: روابط ایران و آژانس فنی و محترمانه است. مفاهمه درست و عمیقی بین دو طرف است و امیدواریم که بقیه دخالتی در این مفاهمه نکنند.
وی درباره سفر گروسی به تهران نیز گفت: من هم این را شنیده ام ولی مطمئن نیستم که این سفر برنامه ریزی شده است یا نه. باید در این زمینه از سازمان انرژی اتمی سوال کنید.
خطیب زاده تأکید کرد: روابط بین ایران و آژانس در سطوح خوبی در موضوعات فنی بین دو طرف ادامه دارد. به سوالات مطرح شده پاسخ داده شده است و به صورت منظم گفت وگوها ادامه دارد.

العربیه: گزارش آژانس درباره همکاری با ایران اواسط سپتامبر منتشر می‌شود
العربیه در توییتی به نقل از وزارت خارجه فرانسه نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواسط ماه جاری میلادی گزارشی در خصوص همکاری با ایران منتشر خواهد کرد.
العربیه در توییتی به نقل از وزارت خارجه فرانسه نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواسط ماه جاری میلادی گزارشی در خصوص همکاری با ایران منتشر خواهد کرد.
 العربیه روز دوشنبه در صفحه توییتری خود به نقل وزارت خارجه فرانسه نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواسط ماه گزارشی در خصوص همکاری ایران منتشر خواهد کرد.

شبکه الجزیره: بازگشت ایران و آمریکا به برجام دشوار خواهد بود
تحلیلگران معتقدند در شرایطی که دولت اصولگرای تحت ریاست جمهوری “ابراهیم رئیسی” در ایران در قدرت است و “جو بایدن” رئیس‌جمهوری امریکا از وجود “گزینه‌های دیگر” روی میز صحبت می‌کند، بازگشت طرفین به برجام دشوار خواهد بود.
اگر تیم تازه مذاکره کننده ایران خواستار کسب امتیازات بیشتری شود و بایدن نخواهد این امتیازات را ارائه دهد ما دوباره وارد مرحله تشدید تقابل میان دو کشور خواهیم شد.
 شبکه خبری “الجزیره” در گزارشی ضمن دشوار خواندن مسیر برای بازگشت ایران و امریکا به برجام می‌نویسد: “تهران می‌گوید به دنبال رفع تحریم‌ها است. واشنگتن می‌گوید مهار برنامه هسته‌ای ایران اولویت امنیت ملی آن کشور است. در نتیجه، هر دو کشور می‌گویند منافعی در احیای برجام سال 2015 میلادی دارند. با این وجود، شش دور مذاکره در وین در اوایل سال جاری نتوانست باعث احیای برجام شود.
به نوشته الجزیره، انتخاب رئیس‌جمهوری اصولگرا چون رئیسی در ایران، شرایط را پیچیده‌تر کرده و مذاکرات به حالت تعلیق در آمده است. با تثبیت قدرت اصولگرایان در ایران در تمام قوا و مواجه بودن “جو بایدن” رئیس‌جمهوری امریکا با بحران‌های متعدد درون امریکا تحلیلگران می‌گویند احیای توافق هسته‌ای دشوار خواهد بود.
مرتضوی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی نسبت به امکان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و امریکا بدبین است و با دیده تردید می‌نگرد. او به “الجزیره” می‌گوید دولت رئیسی توسط ایدئولوگ‌ها اداره می‌شود و بیش‌تر به برقراری روابط نزدیک‌تر با چین و روسیه علاقمند است و برای مذاکره با امریکا عجله‌ای ندارد. برای من عجیب نخواهد بود اگر مشاهده کنیم که بازگشتی به برجام رخ نخواهد داد. این موضوع نه تنها از جانب ایران بلکه از سوی دولت بایدن نیز صدق می‌کند. علیرغم آنکه بایدن وعده بازگشت امریکا به برجام را داده بود به نظر نمی‌رسد او مایل به هزینه کردن سرمایه سیاسی مورد نیاز برای این بازگشت باشد.
اگر تیم تازه مذاکره کننده ایران خواستار کسب امتیازات بیشتری شود و بایدن نخواهد این امتیازات را ارائه دهد ما دوباره وارد مرحله تشدید تقابل میان دو کشور خواهیم شد. در آن زمان احتمالا ایران غنی‌سازی اورانیوم را تشدید خواهد کرد و امریکا این بار با حمایت اروپایی‌ها تحریم‌های بین‌المللی را علیه ایران تقویت خواهد کرد. چنین چرخه‌ای از تنش می‌تواند طرفین را در آستانه جنگ قرار دهد.
 “دولت بایدن سیاست تحریمی فشار حداکثری ترامپ علیه ایران را پس از به قدرت رسیدن ادامه داده است. از طرف ایران نیز دولت تازه مسیری را در پیش گرفته که ایران و امریکا را از نیمه راه نزدیک شدن به یکدیگر دور ساخته است”

فارین پالسی :سرنوشت برجام بر مناسبات ایران و عربستان تاثیرگذار است
سعودی ها ممکن است امیدوار باشند که سرسختی ایران باعث فروپاشی مذاکرات وین شود، به طوری که تهران تحت تحریم قرار گیرد و نتواند از اهداف گسترده‌تر منطقه‌ای خود پشتیبانی کند. به هر حال، عربستان سعودی تمایل دارد ایران را در مسیر عمیق‌تر شدن انزوای خود نگه دارد.
فارین پالیسی نوشت: هفته گذشته، عراق میزبان یک اجلاس منطقه‌ای بود که هدف آن تشویق عربستان سعودی و ایران به حل اختلافات و کاهش تنش در چندین کشور در خاورمیانه بود که به میدان نبرد نیابتی آن‌ها تبدیل شده است. آشتی بین این دو می‌تواند راه را برای صلح در یمن هموار کند، لبنان را از سقوط کامل نجات دهد و به بهبود اقتصادی عراق و حتی سوریه کمک کند.
 در ادامه این مطلب آمده است: اگرچه اقدام عراق در راستای سامان دادن به گفتگو‌ها میان تهران و ریاض به منظور پایان دادن به جنگ سردی که بین آنان برای دستیابی به موقعیت هژمونی جهان اسلام درگرفته است، مورد تشویق قرار گرفت، اما در این جلسات هیچ پیشرفتی حاصل نشد. وزرای خارجه عربستان سعودی و ایران فقط توافق کردند که گفتگو را در آوریل چند روز پس از آغاز گفتگوی غیر مستقیم دولت بایدن با ایران برای احیای توافق هسته‌ای ایران که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) معروف است، ادامه دهند.
عواملی همچون عدم اطمینان در مورد سرنوشت برجام و عدم وجود ضمانت‌های امنیتی از سوی ایالات متحده که عربستان به آن‌ها وابسته است، از جمله مواردی هستند که در به نتیجه نرسیدن مذاکرات ریاض-تهران موثر بوده اند.
دولت ایران مشتاق است روابط دیپلماتیک خود را با سعودی‌ها از سر بگیرد. به نظر می‌رسد تهران از این طریق قصد دارد مشروعیت بین المللی مورد مناقشه خود را تثبیت کند و احتمالاً زمینه را برای مشارکت بیشتر منطقه ای، اقتصادی و اجتماعی تهران که باعث تقویت دولت در داخل کشور می‌شود، فراهم آورد. ایران می‌خواهد به مردم خود ثابت کند که کاملاً منزوی نیست و تنگنا‌های اقتصادی که از آن‌ها رنج می‌برد، عمدتاً ناشی از خصومت آمریکا است.
به نظر می‌رسد مخالفت‌های منطقه‌ای با پروژه ایران، همراه با احتمال شکست مذاکرات برجام به سعودی‌ها این حس را می‌دهد که اهرم نفوذ آن‌ها بر ایران در حال افزایش است. آن‌ها حتی ممکن است امیدوار باشند که سرسختی ایران باعث فروپاشی مذاکرات وین شود، به طوری که تهران تحت تحریم قرار گیرد و نتواند از اهداف گسترده‌تر منطقه‌ای خود پشتیبانی کند. به هر حال، عربستان سعودی تمایل دارد ایران را در مسیر عمیق‌تر شدن انزوای خود نگه دارد.
علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران گفت که اگر توافق هسته‌ای ایالات متحده و ایران احیا نشود، تهران و واشنگتن در تنگنا باقی خواهند ماند و در این شرایط، کاهش تنش بین ایران و عربستان اگر نگوییم غیرممکن است، بعید به نظر می‌رسد.
وی افزود: هرگونه حل و فصل مسائل بین دشمنان منطقه‌ای بستگی به تقسیم مناطق نفوذ دارد. واعظ گفت: در نهایت، هر دو کشور باید بر سر مجموعه‌ای از قوانین به توافق برسند و به طور بالقوه مناطق نفوذ خود را در منطقه تعیین کنند.
تحلیلگران معتقدند که اگر بخواهیم امتیازات متقابل را در نظر بگیریم، ریاض و تهران می‌توانند در سوریه و یمن با یکدیگر کنار بیایند. به طوری که عربستان سعودی می‌تواند به امارات متحده عربی بپیوندد و در به رسمیت شناختن دیپلماتیک رژیم اسد با آن همراه شود، در حالی که ایران می‌تواند متحدان محلی خود یعنی حوثی‌ها را به توافق با دولت یمن که مورد حمایت عربستان است، سوق دهد. ریاض و تهران در عراق و لبنان نیز می‌توانند به همین منوال سازش کنند
اما ایران چنین ایده‌ای را غیرضروری می‌داند. تهران معتقد است که متحدان محلی ایران از جمله ارتش سوریه و حزب الله با حمایت روسیه، گروه‌های مخالف تحت رهبری سنی را در خاک سوریه که تحت کنترل دولت قرار دارد، از پیش رو برداشته اند. حوثی‌ها در حال پیروزی در جنگ یمن هستند و ایران قبلاً موفق به نفوذ در داخل دولت‌های عراق و لبنان شده است.


نظر شما