به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان ، شهید آیت الله مدنی(ره) از آن دست علمای مبارز و مجاهدی بود که حضور پربرکتش در دیار الوند توانست سبب اعتلای مردم این دیار شود.
مردی که با اخلاص مثالزدنی خود گامهای بزرگی را برای پیشرفت این جامعه و رفع مشکلات مردم به ویژه قشر مستضعف برداشت و تبدیل به چهرهای ماندگار در قلوب مردم درالجهاد شد. مردمی که از همان نخستن روزهای آشنایی با این شهید معزز تشنه همراهی و همکاری با این یار صدیق و وفادر امام (ره) شدند.
امروز در آستانه فرا رسیدن چهلمین سالرگرد شهادت آیت الله سید اسدالله مدنی(ره) خبرگزاری تسنیم به منظور بررسی زوایای پنهان و آشکار شخصیت این عالم انقلابی با یک تن از همراهان و مبارزان انقلابی همدان به گفتوگو نشسته است.
محمدجواد بیات از مبارزان انقلابی همدان و از یاران شهید مدنی در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: به جرات میتوان گفت حضرت آیتالله سید اسدالله مدنی از شخصیتهای کمنظیر و نادری است که در نهضت امام خمینی قدس سره شریف دوشادوش بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی نقش تعیینکننده و تاریخی دارد.
وی افزود: شهید مدنی(ره) مجتهدی عالیقدر، فقیهی ورزیده و اسلامشناسی دردآشنا بود که همواره خود را در محضر امام زمان خویش در جایگاه مأموم میدید و در تبعیت محض پیشتاز در مبارزات سیاسی علیه رژیم ستمشاهی بود.
شهید مدنی در رفع محرومیت، حاکمیت الله مبتنی بر اصل خللناپذیر ولایتفقیه را ملاک میدانست
این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در نگاه علوم سیاسی میتوان شهید مدنی را جامعهشناس و روانشناس خبره سیاسی و آشنا به مسائل جهان اسلام و امور بینالملل تلقی کرد گفت: ایشان با عقلانیت و ادله، انقلاب سفید شاه و مردم را در دهه 40 به زیان ملت و مملکت میدانست.
وی با این توضیح که در ارتباط با لایههای اجتماعی، شکافهای اجتماعی و فاصله طبقاتی نیز این مسائل را موشکافی میکرد مطرح کرد: ایشان در رفع محرومیت، حاکمیت الله مبتنی بر اصل خللناپذیر ولایتفقیه درسهای امام خمینی در سال 47 مطرحشده در نجف را ملاک میدانست.
بیات بابیان اینکه شهید مدنی(ره) در نجف در کنار امام راحل بهدرستی از این حقیقت دفاع میکرد عنوان کرد: این عالم مجاهد با داشتن شاگردانی مانند روحانی شهید سید مصطفی الحسینی «ملقب به سفیر بیداری» از وضعیت دنیا و شرایط اشغال فلسطین، مصر، پاکستان، لبنان، افغان، چگونگی بالا رفتن پرچم لا اله الا الله در سرزمین کمونیستی کوبا و نیز موج اسلامخواهی و اسلامگرایی در کشورهای آفریقایی، آسیایی، آمریکا و اروپا در جریان امور قرار میگرفت.
وی اظهار داشت: خاطرم هست روحانی جوان شهید سید مصطفی الحسینی که شرححال آن در کتاب سفیر بیداری انتشارات ابراهیم هادی آمده است، روزهای نخست انقلاب پس از بازگشت از سفر 27 کشور و مبارزه با اسرائیل غاصب در کنار شهید چمران و خانم مرضیه حدیدچی (دباغ) و فلسطینیان محضر آیتالله مدنی مشرف شد تا حضرت آیتالله را در جریان حرکت مسلمانان و زمینه آگاهی آنان در برچیدن نظام سلطه در دنیا قرار دهد.
این مبارز انقلابی افزود: سید مصطفی بهنوعی پس از ناکام گذاشتن طرح دستگیریاش در دهه پنجاه از سوی ساواک حامل پیام مردم افغانستان و شاه مسعود در مبارزه با نظام مارکسیستی شوروی به آیتالله مدنی(ره) بود؛ مبارزی که پس از دیدار با آیتالله بهقصد عزیمت به محل اقامت امام خمینی(ره) در سانحهای مشکوک در مسیر قم آسمانی شد.
آیتالله مدنی فردی بصیر، لحظه شناس و بهروز در صحنه یاری نهضت امام خمینی(ره) بود
وی آیتالله مدنی را فردی بصیر، لحظه شناس و بهروز درصحنه یاری نهضت امام خمینی رضوانالله تعالی علیه برشمرد و مطرح کرد: ایشان فرمایشات حضرت امام (ره) را طراحی کرده، علیه حکومت پهلوی باقوت ساماندهی و با بهکارگیری ظرفیتهای مادی و معنوی اجرا میکرد.
بیات توضیح داد: سرمایه وی اعتماد به معتمدین، سالمندان، به کار بستن ظرفیت و تجارب آنها و ایجاد زمینه فعالیت و باز کردن میدان برای جوانان بود همان نکتهای که امروز در گام دوم از آن به نام جوانگرایی یاد میشود.
وی ادامه داد: فرماندهی میدان و حضور در صف نظیر ممانعت از پیوستن نظامیان ارتش شاهنشاهی 21 بهمن 58 در مسیر کیلومتر 5 جاده کرمانشاه همدان به قصد تقویت حکومتنظامی تهران تاییدازجمله خاطرات شیرین مردم همدان از این مبارز انقلابی است که هرگز فراموش نمیشود.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با تشریح ابعاد این واقعه افزود: ایشان پس از بسیج مردم و دستور حرکت در جلوگیری از عبور تانکها خود در میان مردم و ارتشیان که به انقلاب پیوسته بودند، بر فراز یک دستگاه تانک صلابت فرماندهی قرارگاه انقلاب اسلامی را در تاریخ مبارزات مردم همدان به ثبت رساند.
وی عنوان کرد: مردم شهر در این واقعه استجابت دعای ایشان را در خلع سلاح تانکها و مسلح شدن مردم در آن روزبه چشم ملاحظه کردند که البته این نیز از زوایای پنهانی است که تاکنون کمتر بدان پرداختهشده است.
بیات اتخاذ تصمیم و پشتیبانی از نیروهای انقلابی را ازجمله ویژگیهای برجسته شهید مدنی(ره) در فرماندهی برشمرد و اظهار داشت:ایشان در ابتدای کار مشورت میکرد و پس از مشاوره قاطعانه در انجام کار تصمیم به ابلاغ میگرفت. درعینحال اهل ذکر، تهجد، گریه بر مصائب اهلبیت(س) بهویژه سید و سالار شهیدان حسین بن علی علیهالسلام بود.
وی گفت: منبرهای آتشین وی با لحن شیرین آذری در مسجد جامع چنان دلنشین و فراگیر بود که هر مخاطبی را میخکوب و هر مسلمان انقلابی را در مبارزه با استکبار و اقامه دین ترغیب میکرد.
این مبارز انقلابی با این توضیح که به دستور شهید محراب در منبر 11/11/57 در مسجد جامع همدان، مردم برای استقبال از امام خمینی به میهن اسلامی در دوازدهم بهمن 57 دستبهکار بیان کرد: صف در صف، اتوبوس در اتوبوس، ستونی از انسانهای پاکباخته در پیشواز از مراد خود به نفس گرم و نفوذ کلام آیتالله مدنی که حقا و انصافاً ذوب در امام خمینی قدس سره شریف بود عازم مهرآباد تهران گردیدند که این نیز بهعنوان اولینها از افتخارات مردم این دیار محسوب میگردد.
وی عنوان کرد: حفظ زندگی طلبگی، ساده زیستی، مردمداری و مردم یاری، همزیستی و مسالمت با آحاد مردم بهویژه قشرهای کم برخوردار، رفتار عملی مطابق نص صریح قرآن در حفظ اعتماد عمومی، سرمایههای اجتماعی، ظلمستیزی، مبارزه با فساد، اشرافی گری، رانت و ارتشاء از خصلت بارز او در هدایتگری مردم در انقلاب اسلامی است.
بیات با ذکر خاطرهای ادامه داد: روزگاری که کارکنان شریف صنعت نفت علیه رژیم ستمشاهی در اعتصاب به سر میبردند و مردم کمبود نفت داشتند او از نفت در حد روشن کردن حتی یک بخاری هم بهره نگرفت زیرا مردم را دچار مشکل میدید و خود را شریک مشکل آنها میدانست. بهشخصه مشاهده کردم که ایشان لباس گرم پوشید و گفت مادامی که مردم نفت ندارند ما هم از نفت استفاده نمیکنیم!
وی افزود: هنگامی که گوشت گران شد نیز خطاب به مردم گفت: گوشت نخرید من هم گوشت نمیخورم! او عمل کرد و مردم اطاعت کردند و اینگونه لاجرم گوشت ارزان شد.
بسیاری از گرههای بزرگ و مسائل همدان در خانه بیتکلف شهید مدنی(ره) حل و فصل می شد
این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: درب خانه ایشان که از آن به نام قرارگاه انقلاب اسلامی در همدان یاد میشود به روی آحاد مردم گشوده بود. بسیاری از گرههای بزرگ و مسائل در خانه بیتکلف و در اتاق کوچک ایشان حلوفصل میشد. نه دارای خدمی بود و نه به دنبال حشم. اطرافیان نیز از سر شوق و جنبه عبادی خدمتگزار مردی بودند که سیادت و جلالت او شکوه خاص معنوی بخشیده و اکسیر وجودش در همه قلوب کارگر و کارساز بود.
وی توضیح داد: روزی پس از اقامه نماز ظهر به امامت ایشان در همان اتاق مشرفبه ایوان منتهی به درب کوچه، سفره نهار پهن تاییدگردید. درون سفره قطعات نان، نمک، چند قارچ پیاز، تنگ آب، کاسههای روحی آبگوشت را نزد دوستان کنار سفره نهادند. سفره صدر و ذیل نداشت. آیتالله مدنی پدرانه در جمع افراد حضور یافت. در نگاهی به جلو درب متوجه نگهبان شد. فرمود به آن پاسبان بگوئید بیاید ناهارش را میل کند. پاسبان در باورش نمیگنجید که شخصیت اول استان از او برای صرف غذا دعوت میکند. زیرا قبل از انقلاب، رفتار زشت مقامات عالیرتبه را دیده و مقایسه میکرد. بسیار به او اصرار کردند لیکن قبول نمیکرد. شخصاً آیتالله مدنی از وی خواست تا بر سر سفره حاضر شود و بارویی گشاده او را در جوار خویش قرارداد.
سیره شهید مدنی(ره) میتواند منشور کامل استمرار انقلاب اسلامی در مکتب حاج قاسم باشد
بیات گفت: قبل از فرار شاه نیز در جریان پایین آوردن مجسمه از میدان مرکزی شهر در غروب سرد دیماه، مردم در کنار خدمه تانک، گرد هم آمده بودند و بیم آن میرفت که با درگیری حمام خون ساخته شود. خبر به آیتالله مدنی رسید، مسیر منزل، کوچه مدرسه آخوند تا میدان را پیاده طی کرد، در جمع تظاهرکنندگان حاضر شد و با آنها گفت اینها برادران شما هستند و با اصل اخلاق اسلامی و روانشناسی سیاسی از مردم خواست پراکنده شوند و به برادران ارتشی دستور داد خودتان اقدام به پایین آوردن مجسمه کنید، آنها نیز با نگاه مؤدبانه پاسخ مثبت دادند و مردم با تقدیم شاخههای گل به برادران ارتشی در اطاعت از آیتالله مدنی محیط را ترک کردند.
وی ادامه داد: آیتالله مدنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تثبیت نظام و حمایت از رهبری در جایگاه امامت جمعه و نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری با برخورداری از اجتهاد و مبانی فقهی بر پیشانی پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه در عصر غیبت چون آفتاب در سپهر انقلاب اسلامی نمایان شد.
این مبارز انقلابی تصریح کرد: به نظر میرسد سیره چنین راد مردی، که عمری با زهد، تقوا، مجاهدت و عرفان سیاسی در راه خدا توانست الگویی موفق برای همه اعصار و نسلها در پیروی از امام عصر عجل الله تعالی فرجه شریف و نایب برومندش ولیفقیه زمان در حفظ حدود و ثغور اسلام ناب محمدی و کیان جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور در جغرافیای جهان اسلام و نقشه سیاسی عالم فراگیر گردد بنابراین این سیره میتواند منشور کامل در استمرار انقلاب اسلامی در مکتب حاج قاسم و جبهه مقاومت در سراسر عالم باشد.
انتهای پیام/742/
∎
نظر شما