شناسهٔ خبر: 49392312 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات افغانستان؛

دعوتنامه‌های طالبان به کشورها برای حضور در مراسم تشکیل دولت/شرط روسیه برای حمایت از طالبان/احتمال بازگشت سربازان آمریکا به افغانستان

صاحب‌خبر -
دعوتنامه‌های طالبان به کشورها برای حضور در مراسم تشکیل دولت/شرط روسیه برای حمایت از طالبان/احتمال بازگشت سربازان آمریکا به افغانستان
خبرگزاری آریا-یک منبع طالبان به خبرگزاری الجزیره گفت که این گروه مقدمات اعلام دولت جدید را تکمیل کرده است. الجزیره به نقل از یک منبع طالبان گزارش داد که ترکیه، چین، روسیه، ایران، پاکستان و قطر برای شرکت در اعلام دولت جدید دعوت شده اند.
به گزارش خبرگزاری آریا، در حالی که ایران حملات شب گذشته در پنجشیر را شدیدا محکوم کرده، الجزیره به نقل از مقامات طالبان گزارش داد این گروه از ترکیه، ایران، چین، روسیه، پاکستان و قطر برای حضور در مراسم اعلام دولت جدید دعوت کرده است.
یک منبع طالبان به خبرگزاری الجزیره گفت که این گروه مقدمات اعلام دولت جدید را تکمیل کرده است. الجزیره به نقل از یک منبع طالبان گزارش داد که ترکیه، چین، روسیه، ایران، پاکستان و قطر برای شرکت در اعلام دولت جدید دعوت شده اند.
قرار بود دولت جدید افغانستان روز جمعه هفته گذشته اعلام شود، اما به دلایل نامعلوم به تاخیر افتاده است.دتاکنون طالبان درباره زمان اعلام دولت جدید اظهارنظری نکرده است.
پیش از این «ملا عبدالغنی برادر»، معاون سیاسی طالبان گفته بود که تاکنون کار روی تشکیل یک حکومت همه‌شمول جریان دارد. به گفته وی حکومت پاسخگوی همه خواهد بود.
برادر در گفتگو با تلویزیون الجزیره خطاب به مردم افغانستان گفت که طالبان برای بهبود بخشیدن به زندگی مردم تلاش خواهند کرد. وی افزود که طالبان امنیت را برقرار خواهند کرد، چون به گفته او برای توسعه اقتصادی مهم می‌باشد و زمینه اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی را فراهم خواهد کرد.
برادر، اما نگفت که حکومت جدید دقیقاً چه زمانی اعلام خواهد شد. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود به دلیل درگیری میان گروه ملابرادر و شبکه حقانی، وی زخمی شده و برای مداوا به پاکستان منتقل شده است. این در حالی است که فشارجهانی بر طالبان برای ایجاد حکومت همه‌شمول افزایش یافته است.
در همین حال صبح امروز طالبان مدعی تسلط کامل بر ولایت پنجشیر شد. به گفته منابع شب گذشته درگیری‌های شدیدی میان طالبان و جبهه مقاومت صورت گرفت که در نتیجه آن یکی از فرماندهان پنجشیر به شهادت رسید.
طالبان در حالی از ایران برای حضور در مراسم اعلام دولت جدیدش در افغانستان دعوت کرده که امروز سخنگوی وزارت خارجه ایران، حملات شب گذشته طالبان در پنجشیر را شدیدا محکوم کرده و هشدار داد که تمامی حقوق قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین‌الملل رعایت شود و ایران از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند.

جانسون: از تمامی ابزارهای فشار اقتصادی در قبال طالبان استفاده خواهیم کرد
 «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه گفت که این کشور به افغانستانیهایی که وارد این کشور شده‌اند کمک خواهد کرد تا زندگی جدیدی را آغاز کنند.
وی که در سخنرانی در پارلمان درباره تحولات افغانستان صحبت می‌کرد، افزود: «اجازه نخواهیم داد تا افغانستان بار دیگر به پناهگاهی برای تروریسم تبدیل نشود و جامعه جهانی باید موضع یکپارچه‌ای درباره طالبان اتخاذ کند».
نخست وزیر انگلیس اضافه کرد: «طالبان را با اقداماتی که انجام می‌دهد ارزیابی خواهیم کرد و از تمامی ابزارهای فشار اقتصادی در این زمینه استفاده خواهیم کرد».
وی به عملیات خارج کردن افراد از افغانستان اشاره کرد و گفت: «بزرگترین عملیات تاریخ در زمینه تخلیه هوایی افراد را در افغانستان انجام دادیم».
جانسون در نشست اضطراری مجازی ماه پیش سران گروه هفت درباره افغانستان گفته بود که انگلیس بر تخلیه امن شهروندان پس از ضرب‌الاجل 31 آگوست (9 شهریور) تاکید دارد و از ابزارهای سیاسی و اقتصادی برای فشار به طالبان استفاده خواهد کرد.
اگر چه، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود 1100 شهروند افغانستانی که با انگلیسی‌ها همکاری داشته‌اند هنوز نتوانسته‌اند از افغانستان خارج شوند.

دعوتنامه‌های طالبان به کشورها برای حضور در مراسم تشکیل دولت
گروه طالبان امروز، دوشنبه اعلام کرد، از برخی کشورها از جمله روسیه و قطر برای حضور در مراسم اعلام تشکیل دولت جدید افغانستان دعوت به عمل آورده است.
به گزارش خبرگزاری تاس، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: ما دعوتنامه‌هایی به ترکیه، چین، روسیه، ایران، پاکستان و قطر برای مشارکت در مراسم اعلام تشکیل دولت فرستاده‌ایم.
این در حالی است که وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین از تایید دریافت دعوتنامه طالبان برای حضور در این مراسم امتناع کرد.
وانگ در کنفرانس خبری روزانه خود درباره دریافت دعوتنامه طالبان گفت، درباره این سوال من اطلاعاتی ندارم.
پیشتر سرگئی لاوروف دعوت طالبان از کشورش برای حضور در این مراسم را بعید ندانسته بود.

رایزنی عمران‌خان با دیگر کشورها پس از سقوط پنجشیر 
 نخست وزیر پاکستان در تماس‌های جداگانه با ولیعهد عربستان و امارات تحولات افغانستان را بررسی کردند.
محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی تماسی تلفنی از سوی عمران خان، نخست وزیر پاکستان دریافت کرد؛ دو طرف در این گفتگو روابط دوجانبه و تحولات حوادث افغانستان را بررسی کردند.
بن سلمان تاکید کرد: عربستان از ملت افغانستان در راستای تأمین امنیت و ثبات این کشور حمایت می‌کند.
همچنین خبرگزاری وام امارات اعلام کرد: محمد بن زائد آل نهیان، ولیعهد ابوظبی در تماس تلفنی با نخست وزیر پاکستان روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله وضعیت افغانستان را بررسی کرد.
دو طرف در این گفتگو دیدگاه‌ها در مورد آخرین تحولات منطقه و جهان، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مهم مشترک و تحولات اخیر افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.
خان و بن زائد تاکید کردند: هماهنگی و همکاری برای تحکیم امنیت و ثبات آسیا مهم است و توسعه همه جانبه روابط دوجانبه و راه‌های پیشبرد آمد راستای تعمیق منافع مشترک دو کشور ضروری است.
نخست وزیر پاکستان پیش از این هم با امیر قطر تحولات افغانستان را بررسی کرده بود.
روز شنبه سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در قطر گفت، هیئتی از این جنبش با هیئتی پاکستانی در دوحه بازسازی افغانستان، کمک‌های انسانی و روابط دوجانبه را بررسی کرد.
علاوه بر این، روز شنبه هیئتی پاکستانی به ریاست فایز حمید، رئیس سرویس اطلاعات این کشور برای بررسی برخی مسائل با طالبان و روابط آتی میان دو کشور به کابل رفت.
اواسط ماه اوت طالبان ظرف 10 روز همزمان با مرحله آخر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بر سراسر این کشور به جز ولایت پنجشیر کنترل یافت.

شرط روسیه برای حمایت از طالبان
وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو آماده حمایت از دولت آینده افغانستان، در صورت نمایندگی این دولت از طیف وسیعی از گروههای سیاسی این کشور، است.
« سرگئی لاوروف » وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو آماده حمایت از دولت آینده افغانستان ، در صورت نمایندگی این دولت از طیف وسیعی از گروههای سیاسی این کشور، است. 
براساس گزارش اسپوتنیک، لاوروف اضافه کرد که اگر مسکو به مراسم تحلیف دولت جدید کابل دعوت شود در آن شرکت خواهد کرد.

 چین از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند
سخنگوی وزارت خارجه چین امروز در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد: پکن از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند.
 «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود پیرامون موضوع افغانستان خطاب به خبرنگاران اعلام کرد: موضع چین در مسئله افغانستان ثابت و مشخص است.
به گزارش وبگاه وزارت خارجه چین، «وانگ ونبین» در این باره ادامه داد: ما همواره به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذاریم و از مردم افغانستان در انتخاب مستقل و مسیر توسعه متناسب با شرایط ملی آنها حمایت می کنیم.
«وانگ ونبین» در این خصوص افزود: ما همچنین از افغانستان برای تشکیل یک دولت فراگیر، پیگیر سیاست های میانه رو و محتاط داخلی و خارجی، مبارزه قاطع با انواع نیروهای تروریستی و توسعه روابط دوستانه با دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه، حمایت می کنیم.

دعوت طالبان از انگلا مرکل برای سفر به افغانستان
سخنگوی گروه طالبان روز دوشنبه از « آنگلا مرکل » صدر اعظم آلمان دعوت کرد به افغانستان سفر کند.
به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان به نشریه «بیلد» آلمان گفت: «ما محیطی بسیار امن و مستحکم در افغانستان را خواستار هستیم که مقبول تمام کشورهای جهان باشد و رهبران جهان به آن باور داشته باشند. آن‌ها باید بیایند و از کشور ما دیدن کنند و در این بین قطعاً جایگاه ویژه‌ای برای آنگلا مرکل وجود خواهد داشت».

احتمال بازگشت سربازان آمریکا به افغانستان
 لیندسی گراهام در مصاحبه‌ای با بی.بی.سی اظهار کرد: ما مجددا به افغانستان بازخواهیم گشت همانطور که به عراق و سوریه بازگشتیم.
گراهام در پاسخ به سوال مجری این شبکه در خصوص اعتقادش به این که واشنگتن مجددا میل به بازگشت به افغانستان فعلی تحت کنترل دوفاکتوی طالبان خواهد داشت گفت که آمریکا انتخاب دیگری نخواهد داشت.
این سناتور استدلال کرد: ما مجبور خواهیم شد زیرا تهدید تروریستی بسیار بزرگ خواهد بود. او اضافه کرد که افغانستان می تواند تبدیل به کانونی برای "رفتار رادیکال اسلامی" و همچنین پناهگاهی امن برای تروریست‌های القاعده شود.
به گفته گراهام، آمریکا دقیقا به دلیل نگرانی‌های مربوط به ظهور عناصر تروریستی به عراق که هم اکنون در آن "5000 سرباز" مستقر هستند "بازگشت".
بی.بی.سی در ماه ژوئیه در پی مذاکرات بین مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا فاش کرد که هم اکنون 2500 سرباز آمریکایی در عراق مستقر بوده و به نیروهای محلی در این کشور در دفع تهدید داعش کمک می‌کنند.
گراهام ادعا کرد که آمریکا گزینه‌های کمی در خصوص رسیدگی به وضعیت کنونی در افغانستان دارد.
او خاطر نشان کرد: این راه حل من است: به مقاومت در پنجشیر کمک کنید، طالبان نخواهند توانست بر افغانستان حکومت کنند، آنها منفور مردم افغانستان هستند. در گذر زمان با مشاهده ظهور مقاومت چه اتفاقی می‌افتد؟ داعش بعد از آنکه کل این کشور بزرگ تحت کنترل طالبان در سال آینده میلادی ترک برداشته و یک طوفان مناسب برای حمله به منافع غربی‌ها را به راه بیندازد، می‌آید.
این سناتور جمهوریخواه اظهار کرد که در پاسخ آمریکا یا رویکردش این خواهد بود که "این دیگر مشکل من نیست" یا رویکردش این است که "ضربه بزنید قبل از آنکه آنها به شما ضربه بزنند".
ماه گذشته میلادی لیندسی گراهام گفت که نگران است که "رژه گروه های وحشتناک" در افغانستان به راه بیفتد. وی در مصاحبه با سی.بی.اس اظهار کرد: "شانس وقوع یک 11 سپتامبر دیگر بسیار بالا است".
او پیشتر خواستار استیضاح جو بایدن از بابت رسوایی خروج اخیر از افغانستان و آشوب در اجرای بیرون کشیدن عوامل از این کشور شده و گفته بود که رئیس جمهوری آمریکا "با سستی وظایفش به عنوان فرمانده کل قوا را اجرا کرد".
گراهام با لحنی تند گفت: من فکر نمی‌کنم به او مشاره بد داده باشند و او پذیرای آن بوده باشد. من فکر می‌کنم او مشاوره‌های معقول را نادیده گرفت. من فکر می‌کنم بهترین توصیف وقوع یک سستی در وظایف در عالی‌ترین سطح باشد".

نظر شما