شناسهٔ خبر: 49382455 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه از شهادت رهبران افغانستانی ابراز تاسف و حمله به پنجشیر را محکوم کرد

نگران پنجشیر هستیم

صاحب‌خبر -
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دخالت نظامی پاکستان در تحولات افغانستان و حملات دو شب پیش در پنجشیر و اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه برخی رهبران این منطقه توسط پهپادهای پاکستانی کشته شده و پاکستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حملات طالبان علیه مردم پنجشیر دخالت داشته است اظهار داشت: اخباری که از پنجشیر می‌رسد، اخبار نگران کننده‌ای است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستانی مایه تأسف و تأثر عمیق است.
به گزارش «ایران»، وی در نشست هفتگی با رسانه‌ها که به صورت آنلاین برگزار شد، با بیان اینکه دخالت خارجی را در دست بررسی داریم و باید حتماً بررسی شود، اظهار داشت: تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی اعم از مستقیم و غیرمستقیم نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته و مردم افغانستان استقلال طلب و غیور هستند و قطعاً هرگونه مداخله خارجی محکوم است. به گفته خطیب‌زاده، موضوع پنجشیر باید از طریق گفت‌وگو و با وساطت و حضور تمامی بزرگان افغانستان حل شود.
این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: هیچ طرفی نباید اجازه دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان هم به تعهدات خودش ذیل حقوق بین‌الملل و به تعهدات خودش هر آنچه گفته، پایبند باشد. گرسنگی دادن به مردم پنجشیر و محاصره منطقه پنجشیر و قطع آب و برق این منطقه آنچنان که به ما گزارش داده شده، مایه نگرانی است.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: حقوق بشردوستانه ذیل حقوق بین‌الملل باید رعایت شود. جمهوری اسلامی ایران تمامی مساعی و همت خودش را به کار می‌گیرد که به پایان آلام مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی این کشور باشد، کمک کند. خطیب‌زاده افزود: این خواست و اراده مردم است که نهایتاً باید محقق شود و آینده افغانستان را مشخص کند، نه دخالت خارجی و نه هیچ طرح و توطئه دیگری. قطعاً صلح پایدار تنها از مسیر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بین همه گروه‌ها می‌گذرد.
وی گفت: تذکر جدی می‌دهم که تمامی خطوط قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین‌الملل رعایت شود. خطیب‌زاده همچنین یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران با دقت نظر و از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه ایران تلاشی در خصوص افغانستان انجام نداده است نیز گفت: ایران آشکار و غیرآشکار تحولات افغانستان را در سطوح مختلف پیگیری کرده است و در سطوح مختلف در تماس هستیم. نماینده ویژه ما با طرف‌های مختلف در افغانستان در تماس بوده است. امیرعبداللهیان نیز با عبدالله عبدالله گفت‌وگو داشته است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به طرح ایران برای گفت‌وگوهای فراگیر در افغانستان خاطر نشان کرد: یک دور [مذاکرات] آن برگزار شده و آمادگی داشتیم یک دور دیگر هم برگزار کنیم. اینکه به راه‌حل مرضی‌الطرفین برسیم سیاست اصولی ایران بوده است، اینکه از برادرکشی اجتناب و حقوق اولیه افغانستان رعایت شود. همه آنها که شاهد هستند به نقش کلیدی ایران اذعان دارند و می‌دانند ایران چه کرده و می‌کند. خطیب‌زاده افزود: پنجشیر تنها راه‌حل سیاسی دارد و محاصره پنجشیر به هیچ وجه از نظر حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه قابل پذیرش نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره حقابه ایران از هیرمند با بیان اینکه در افغانستان هر کسی دولت را در دست بگیرد تأثیری بر توافقات و تفاهمات ندارد، افزود: قطعاً منتظر می‌نشینیم دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد و حقابه ایران همواره در دستورکار بوده و باز هم خواهد بود.
خطیب‌زاده در بخش دیگری از این نشست درباره ضرورت از سرگیری مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: اصل گفت‌وگوها انجام خواهد شد و ایران بارها در سطوح مختلف این اجماع حاکمیتی را اعلام کرده، مذاکراتی که برای اطمینان از اجرای بی‌کم و کاست تعهدات امریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بین ایران و ۱+۴ شروع شده، حتماً ادامه می‌یابد.
وی با بیان اینکه این گفت‌وگوها باید تأمین کننده منافع عالیه مردم و منافع ایران باشد، اظهار داشت: این مذاکرات باید تضمینی باشد برای اینکه منافع رفع تحریمی مندرج در برجام بی‌کم و کاست تأمین شود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: با این هدف و رسالت حتی یک ساعت هم برای رفع این تحریم‌های ظالمانه معطل نکرده و نخواهیم کرد. طبیعی است یک فرایند انتقال دموکراتیک در ایران صورت گرفته و همه طرف‌ها متوجه می‌شوند که باید اجازه دهند این روند به نتیجه برسد. دولت مستقر شده و الحمدلله وزرا و کابینه مشخص شدند و مراحل خود را طی می‌کند و بزودی تمام مواردی که باید اعلام شود، اعلام می‌شود. این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: درباره ادامه مذاکرات پیام‌هایی که توسط وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری داده شده و پیام‌هایی که من تا به امروز داده‌ام، کاملاً روشن است. وی تأکید کرد: امریکا با دستورکار واقعی به وین بیاید و برای اجرای بی‌کم و کاست، نه تعهدی بیشتر از برجام بخواهد و نه کمتر تعهدی که در برجام داشته را انجام دهد و این چیزی است که بسرعت می‌تواند همه ما را به نتیجه برساند.

 بیانیه پیروزی طالبان در پنجشیر

پس از چند روز اخبار ضد و نقیض درباره پیشروی طالبان در آخرین محور مقاومت نیروهای مردمی افغانستان در پنجشیر، ساعاتی پس از انتشار تصاویر نیروهای طالب بر دروازه ورودی این دره در شبکه‌های اجتماعی، سخنگوی شبه نظامیان صبح امروز به‌طور رسمی پایان جنگ در همه مناطق این کشور را اعلام کرد.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در نشست خبری امروز گفت: «با این پیروزی، کشور به‌طور کامل از جنگ خلاصی یافت. ما می‌خواستیم مسأله پنجشیر از راه گفت‌و‌گو حل و فصل شود اما مذاکرات نتیجه‌ای نداشت. بزودی حکومت اسلامی در کشور برقرار شده و پاسخگو خواهد بود.» به گزارش «طلوع نیوز»، این موضع طالبان در حالی مطرح شد که شماری از عالمان دینی در ولایت‌های مختلف افغانستان ساعاتی قبل از آن گردهم آمده و با توجه به تمایل گروه مقاومت به مذاکره، خواستار آتش‌بس طالبان و جبهه مقاومت شدند.
در همین حال گرچه به دلیل قطع ارتباط مخابراتی امکان ارتباط با دره پنجشیر قطع شده بود اما به گزارش «الجزیره»، سخنگوی گروه مقاومت از منابعی دیگر، اخبار پیروزی طالبان را همچنان تکذیب کرد و از استقرار نیروهای «احمد مسعود» در پست‌های استراتژیک دره خبر داد. در عین حال سکوت «احمد مسعود» و «امرالله صالح» دو رهبر اصلی مقاومت پنجشیر در ساعات گذشته، سرنوشت آنها را با اما و اگرهایی همراه کرده و خبرهایی از کشته شدن سخنگو و یکی از فرماندهان ارشد مقاومت در نبردهای آخر منتشر شده است. « مجاهد» به خبرنگاران گفت: «آنها به خواست ما برای مذاکره پاسخ منفی دادند اما ما بدون حتی یک تلفات غیرنظامی پنجشیر را گرفتیم.» تشکیل دولت جدید طالبان برخلاف پیشروی سریع شبه‌نظامیان در افغانستان به کندی و با ابهامات بسیاری همراه است.   


نظر شما