شناسهٔ خبر: 49361749 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

شعر، موسیقی، سناریو و... نماهنگ «دهه هشتادیا» موافقان و مخالفان جدی دارد؛ یک شکاف نسلی بزرگ یا تغییرات عادی اجتماعی؟!

شوک دهه هشتادی‌ها

سازندگان «دهه‌هشتادی‌ها» در باره این اثر می‌گویند: نوجوانان تقریبا بخش فراموش شده تولیدات رسانه‌ای در کشور ما هستند. مشکل اصلی این است که نسبت به ویژگی‌ها، سلیقه‌ها و علاقه‌های این نسل خبر نداریم و برای همین است که آثاری مختص آنها کم ساختیم. طبیعی است که وقتی ما کاری نمی‌کنیم، دیگران این خلأ را با تولیدات متفاوتی پر می‌کنند.

صاحب‌خبر -

عاطفه جعفری، روزنامه‌نگار: شروع نماهنگ‌شان، مخاطب را کنجکاو می‌کند که ادامه بدهد و تماشا کند. بعد هم از دغدغه‌های نوجوانانه می‌گویند و آهنگ شروع می‌شود، نماهنگ جدید ماوا روز گذشته منتشر شد، نماهنگی که برای نوجوانان دهه هشتادی ساخته شده است و دوباره می‌خواهد دغدغه‌های این نسل را مطرح کند. اتفاقا اسم نماهنگ را هم «دهه هشتادیا» گذاشته‌اند. فارغ از نقدها و نظراتی که در مورد این اثر مطرح شده است، در این گزارش به سراغ تهیه‌کننده نماهنگ رفتیم تا او برایمان از روند کار و نوع ساخت این اثر بگوید. سازندگان «دهه‌هشتادی‌ها» در باره این اثر می‌گویند: «نوجوانان تقریبا بخش فراموش شده تولیدات رسانه‌ای در کشور ما هستند.  مشکل اصلی این است که نسبت به ویژگی‌ها، سلیقه‌ها و علاقه‌های این نسل خبر نداریم و برای همین است که آثاری مختص آنها کم ساختیم. طبیعی است که وقتی ما کاری نمی‌کنیم، دیگران این خلأ را با تولیدات متفاوتی پر می‌کنند. ما در مرکز موسیقی ماوا مدتی است تمرکز خود را بر این حوزه گذاشته‌ایم و در تلاشیم که آثاری را برای مخاطب نوجوان طراحی و تولید کنیم. در تلاشیم که این آثار صرفاً محدود به یک بخش از مخاطبان نباشد و هر اثری برای جامعه مخاطبان هدف آن اثر تولید شود. کما اینکه در محرم امسال هم نماهنگ «گره» برای بخشی از این مخاطبان تولید شد و با استقبال آنان روبه‌رو شد و نماهنگ «دهه‌هشتادی‌ها» برای بخش دیگری از مخاطبان نوجوان، با حال و هوای دیگر و ادبیاتی دیگر تولید شد. از ابتدای ورود به این حوزه می‌دانستیم که با مسیر طی نشده و پر چالشی روبه‌رو هستیم و پس از تولید هر اثر نیازمند شنیدن دقیق نظرات، انتقادها و پیشنهادهای مخاطبان و صاحب‌نظرانیم، تا ادامه این مسیر را دقیق‌تر و درست‌تر از قبل طی کنیم. پس با آغوش باز شنوای نظرات همه شما هستیم. به امید اینکه این نقد و نظرات کمک کند تا مخاطب نوجوان در تولیدات رسانه‌ای کشور دیده شود.» مرکز موسیقی ماوا، در حوزه تولید نماهنگ‌هایی ویژه نوجوانان کارش را تازه شروع نکرده است و قرار نیست که به این زودی‌ها تولید این جنس کارها را کنار بگذارد. از جمله کارهای مهمی که طی این مدت انجام داده‌اند و دیده شدند، ساخت نماهنگ رویای ایرانی است که در برگیرنده فضایی نشاط‌‌آور و پرانرژی با محوریت تلاش نسل نوجوان کشورمان برای ساختن آینده است. نماهنگ بارکد 2 که برای تولید ملی ساخته شده است، هم از جمله این نماهنگ‌ها بود.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

علی شمس، تهیه‌کننده نماهنگ «دهه هشتادیا» در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: با ساخت «دهه هشتادیا» حواس‌ها را متوجه این نسل کردیم (لینک)

 

به بهانه انتشار نماهنگ «دهه هشتادیا»/این گروه سنی خاص (لینک)

 

معین احمدیان، دبیرگروه فرهنگ: نمی‌شناسیم‌تان، ببخشید شما؟! (لینک)

نظر شما