شناسهٔ خبر: 49360467 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

وزیر اقتصاد: اطلاعات تمام شرکت‎های دولتی را شفاف می‎کنیم

وزیر اقتصاد: صورتحساب تمام شرکتها بانکها و بیمه های دولتی از ماه آینده شفاف خواهند شد

صاحب‌خبر -

 وزیر اقتصاد: صورتحساب تمام شرکتها بانکها و بیمه های دولتی از ماه آینده شفاف خواهند شد

از این به بعد شرکت ها ثبت محور می شوند.

هماهنگی تیم اقتصادی باعث کاهش قیمت سیمان شد.

سامانه هوشمند اعتباری برای کسب و کارها راه اندازی می کنیم.

خاندوزی گفت: در ماه آینده تلاش می‌کنیم تا اطلاعات صورت‌های مالی و هر آنچه که مرتبط به عملکرد شرکت‌ها و بانک های دولتی است، با شفافیت قابل رصد باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی امشب چهاردهم شهریور ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی موضوعاتی همچون اصلاح نظام بانکی و مالیاتی، مشکلات بیمه و بورس پرداخت.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه یکی از اموری که در ید اختیارات وزارت اقتصاد وامور دارایی قرار دارد، نمایندگی دولت در شرکت‌های دولتی است که شامل بیمه دولتی، بانک‌های دولتی و سایر شرکت‌ها می شود گفت: در مورد عملکردها پاسخگویی وجود نداشته است. باید کاری کنیم که شرکت‌های دولتی، بانک‌های دولتی، بیمه‌های دولتی در مقابل سوء عملکرد و یا حسن عملکرد پاسخگو باشند.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای مهم که در دنیا رواج دارد بحث شفافیت عملکرد شرکت‌ها است افزود: اگر یک شرکتی مثلاً شرکت بورسی باشد مردم به راحتی به سامانه کدال مراجعه می‌کنند و در نهایت گزارشات مربوطه را ملاحظه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه همین سطح از شفافیت باید برای بانک‌های دولتی ، شرکت‌های دولتی و امثال آن ایجاد شود ادامه داد :یکی از تعهدات سنجش پذیری روشن وزارت اقتصاد و امور دارایی این است که در ماه آینده تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات صورت‌های مالی و هر آنچه که مرتبط به عملکرد شرکت‌های دولتی و بانک های دولتی است ، به همان شفافیت قابل رصد باشد.

خاندوزی اظهار کرد : تلاش می‌کنیم از طریق همکاری و برخورد فعالانه کاری کنیم که مردم اعتمادشان بگردد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه از این به بعد شرکت ها ثبت محور می شوند اظهار کرد: بنای ما این است تا در هیئت مقررات‌زدایی و در راستای تسهیل فرآیند مجوزها مجموعه زیادی از مجوزها را ثبت محور کنیم.

وی ادامه داد: اساساً بخشی از مجوزها را باید بتوانیم به شیوه ثبت محور انجام دهیم، اطلاعات درست و دقیق اقتصادی باید بر روی درگاه ثبت ملی مجوز ها قرار بگیرد، نظارت‌ها باید به صورت پسینی باشد، این موضوع مورد استقبال قرار گرفت است و امیدواریم هزینه تولید و فعالیت اقتصادی را کاهش دهد. مصوبات وزارت اقتصاد نباید فقط بر روی کاغذ باقی بماند آنچه امروز تصویب می‌کنیم باید در عرصه میدان و عملیات هم محقق شود.

خاندوزی با اشاره به اینکه تا دو سال پیش این بهانه وجود داشت که اطلاعات کافی به دست سازمان مالیاتی نمی‌رسد افزود: داده های بانکی کشور از سال گذشته با تعامل منظمی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه آنچه که برای اداره اقتصاد ایران نیاز داریم هوشمند سازی است ادامه داد: در یک فضای مه‌آلود حدس می‌زنیم که قد و قواره افراد در چه حد است لذا اگر حدسمان زیاد بود ، در این صورت می‌توانیم از آنها مالیات بیشتری بگیریم.

وی با اشاره به فناوری و تکنولوژی های موجود گفت :تنها راه عادلانه اداره کردن یک کشور این است که سوار بر اطلاعات اقتصادی شویم و حکمرانی اقتصادی و هوشمندسازی را دنبال کنیم و پس از آن است که می توانیم مطمئن باشیم که اعطای حق به صاحب حق صورت گرفته یا نه.

خاندوزی با اشاره به اینکه سامانه هایی را دوستان ما در حوزه رفاه تنظیم کرده اند گفت: تلاش بسیار خوبی در حوزه مالیات صورت گرفته است اما فاصله زیادی با سطح امکانات و ظرفیت‌هایی که ما در کشورهای هم‌تراز خود مشاهده می‌کنیم ، وجود دارد به طوری که سوار بر داده ها نیستیم ، الگوریتم های هوشمند خودشان باید اقدام به شناسایی کنند.

 

حجم ویدیو: 2.74M | مدت زمان ویدیو: 00:01:32 دانلود ویدیو

برچسب‌ها:

نظر شما