شناسهٔ خبر: 49337763 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

شیخ عبدالامیر قبلان درگذشت + زندگی نامه

ابنا

رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان درگذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ شیخ «عبدالامیر قبلان» رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در 85 سالگی درگذشت.

او در ماه های اخیر چند بار در پی وخامت حالش در بیمارستان بستری شده بود.

زندگی نامه

شیخ عبدالامیر قبلان زاده سال 1936 میلادی در شهر «میس الجبل» در جنوب لبنان بود. «محمد علی قبلان» و «موسی قبلان» پدر و پدر بزرگ وی، از علمای برجسته لبنانی بودند که نقش مهمی در جنبش علمی و سیاسی منطقه «جبل عامل» داشتند.

رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در جوانی برای تحصیل دروس حوزوی به حوزه علمیه نجف اشرف مهاجرت کرد و نزد علمای بزرگ آن دیار از جمله آیات عظام سیدمحسن حکیم و سیدابوالقاسم خوئی و سیدمحمدباقر صدر به تحصیل پرداخت. وی در دوران حضور در عراق، از سوی رژیم بعث بسیار آزار و اذیت شد و تحت تعقیب قرار داشت.

شیخ قبلان در سال 2000 و پس از رحلت مرحوم شیخ مهدی شمس‌الدین به ریاست مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان برگزیده شد. مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نخستین موسسه رسمی شیعه در جهان است كه به همت و تلاش امام موسی صدر در سال 1969 میلادی پایه گذاری شد. امام موسی صدر از ابتدای تشكیل تا زمان ربوده شدنش در سال 1978، ریاست آن را بر عهده داشت. 

وی روابط بسیار خوبی با امام موسی صدر داشت و از حامیان مبارزه با رژیم صهیونیستی بود. قبلان تأکید داشت که توافق عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی شرعا حرام است و راه را برای اجرای طرح موسوم به معامله قرن با هدف نابودی مسأله فلسطین هموار می‌کند.

رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان ضمن درخواست از ملت‌های عرب برای بی‌اثر کردن توافق‌های مذکور، بر ضرورت تحریم کالاهای صهیونیستی و مقابله با هر تلاشی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید داشت.

................................
پایان پیام/ 268

نظر شما