شناسهٔ خبر: 49310634 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آخرین تحولات افغانستان

تعویق در اعلام دولت جدید طالبان و جنگ در پنجشیر

درخواست کرزی برای پایان دادن به جنگ در پنجشیر؛ فرود نخستین هواپیمای خارجی در فرودگاه کابل و قطع برق استان‌های پنجشیر و کاپیسا به علت جنگ از مهمترین اخبار امروز افغانستان بود.

صاحب‌خبر -
 به گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما از کابل ؛ درخواست کرزی از طرف‌های درگیر برای پایان دادن به جنگ در استان  پنجشیر؛ فرود نخستین هواپیمای خارجی در فرودگاه کابل پس از خروج خفت بار آمریکا و قطع برق استان‌های پنجشیر و کاپیسا به علت جنگ از مهمترین اخبار امروز افغانستان بود.
<div id="video-display-embed-code_6934162"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3210298/6934162?width=350&height=250"></script></div>

درخواست کرزی از طرف‌های درگیر برای پایان دادن به جنگ در پنشجیر
رییس جمهور اسبق افغانستان از طرف‌های درگیر خواست به جنگ در پنجشیر پایان دهند.
حامد کرزی امروز در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تشدید جنگ در دره پنجشیر افغانستان اعلام کرد: متاسفانه در روز‌های اخیر، با وجود تلاش‌های صلح طلبانه، عملیات نظامی و جنگ در پنجشیر آغاز شده که این مسله نگران کننده است و من عواقب آن را برای افغانستان خطرناک می‌بینم، به همین علت، من از هر دو طرف می‌خواهم که به جنگ پایان دهند، زیرا جنگ راه حل نیست، بلکه زخم‌های مصدوم و دردناک افغانستان را نیز تازه کرده و سبب بی نظمی می‌شود، من از هر دو طرف می‌خواهم مشکل فعلی را از طریق مذاکره حل کنند تا ملت رنج دیده افغانستان از آرامش و شادی برخوردار شوند.
این در حالی است که جنگ میان طالبان و مخالفانش در دره پنجشیر از چهار روز قبل آغاز شده و اکنون شدت یافته است.
دو طرف ادعای وارد شدن تلفات سنگین بر یکدیگر را دارند.
مخالفان طالبان به فرماندهی احمد مسعود با طالبان وارد جنگ شده اند. این جنگ در حالی تشدید شد که مذاکرات هر دو طرف به بن بست رسید.

فرود نخستین هواپیمای خارجی در فرودگاه کابل پس از خروج خفت بار آمریکا
نخستین هواپیمای خارجی پس از خروج خفت بار آمریکا از فرودگاه کابل و کل افغانستان در فرودگاه کابل بر زمین نشست.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: امروز یک فروند هواپیمای امارت متحده عربی در فرودگاه کابل نشست کرد.
وی افزود: در این هواپیما حدود شصت تن مواد غذایی و بهداشتی از کمک‌های امارت متحده عربی به کابل انتقال یافته است.
قرار است امروز نخستین پرواز داخلی با هواپیمای شرکت افغانستانی از فرودگاه کابل به مزار شریف انجام شود.
پس از ورود طالبان به کابل در بیست و چهارم مرداد ماه هیچ پرواز داخلی و خارجی به جز عملیات تخلیه زیر نظر نظامیان اشغالگر آمریکایی از فرودگاه کابل انجام نشده بود.

قطع برق استان‌های پنجشیر و کاپیسا به علت جنگ
اداره برق افغانستان از قطع برق استان‌های پنجشیر و کاپیسا به علت وقوع جنگ خبر داد.
 اداره برق افغانستان (برشنا) اعلام کرد: براثر ادامه درگیری‌ها در ورودی استان پنجشیر، دو دکل برق به علت اصابت گلوله منهدم و برق این استان قطع شده است.
همچنین به دلیل وقوع جنگ در نزدیکی مرکز توزیع برق «گلبهار»، برق شهر «محمود راقی» مرکز و شهرستان‌های «حصه اول» و «حصه دوم» استان کاپیسا نیز قطع است.
برشنا افزود: کارکنان اداره برق افغانستان با فروکش کردن جنگ و مساعد شدن زمینه کار، برای وصل دوباره برق استان‌های پنجشیر و کاپیسا اقدام خواهند کرد.
از شب گذشته درگیری‌های شدید میان طالبان و مخالفانشان در دره پنجشیر آغاز شده است و این درگیری‌ها به صورت پراکنده ادامه دارد.
 
امرالله صالح : طالبان ، برق و خطوط تلفن پنجشیر را قطع کرده اند
امرالله صالح معاون رییس جمهور سابق افغانستان گفت : اقدام طالبان برای بستن مسیر کمک های بشردوستانه به پنجشیر جنایت جنگی است .
 امرالله صالح یکی از فرماندهان مخالفان طالبان در‌ پنجشیر امروز در پیامی اعلام کرد : طالبان دسترسی به کمک های بشردوستانه را به دره پنجشیر قطع کرده اند و این عملکرد آنها مطابق با قانون بین المللی ، جنایت جنگی محسوب می شود ، آنها به پزشکان ، دارو و آذوقه اجازه ورود نمی دهند در حالی که هزاران خانواده از ظلم آنها به اینجا ( پنجشیر ) پناه آورده اند ، خطوط تلفن کاملا قطع است و سه روز می شود جریان برق را نیز قطع کرده اند ، از تاسیس بیمارستان امرجنسی در افغانستان نزدیک به بیست و چهار سال می گذرد و ما هیچ گاه دسترسی طالبان را به این بیمارستان قطع یا ممانعت نکرده بودیم. آنها به شاخه های امرجنسی در قندوز و هملند دسترسی داشتند اما اکنون طالبان مانع ورود پزشکان ، کارمندان و مواد مورد نیاز این بیمارستان شده اند.
وی از جامعه جهانی و سازمان ملل خواسته است این اقدامات طالبان را محکوم کنند .

خبری از اعلام دولت جدید طالبان برای امروز نیست
با وجود آمادگی‌های طالبان برای تشکیل دولت جدید، امروز خبری از اعلام دولت طالبان نیست.
در حالی که گفته می‌شد دولت جدید طالبان امروز جمعه اعلام می‌شود، اما امروز تاکنون خبری از اعلام دولت جدید نیست.
روز گذشته منابع طالبان از آمادگی خود برای اعلام دولت جدید خبر دادند و گزارش‌ها حاکی از آن بود که دولت جدید بعد از ادای نماز جمعه در ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام می‌شود، اما امروز طالبان تاکنون در این باره سکوت کرده اند.
حتی روز گذشته طالبان تصاویری از چاب صد‌ها پرچم بزرگ و کوچک منتشر کردند که به مناسبت اعلام دولت جدید در سطح شهر کابل قرار بود نصب شود، اما امروز خبری از نصب این پرچم‌ها نیست.
از سوی دیگر درگیری‌ها میان طالبان و مخالفان آن‌ها در دره پنجشیر به اوج خود رسیده و شب گذشته این منطقه کوچک صحنه شدید‌ترین درگیری‌ها بوده است.
براساس گزارش‌ها طالبان در حمله به پنجشیر ناکام بوده اند.

نظر شما