شناسهٔ خبر: 49304386 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گزارش شفقنا از دیدار وزیر کار دولت سیزدهم با مراجع تقلید و علما؛ تاکید بر توجه بیشتر به نخبگان و جوانان تا دقت در مصرف بیت المال

صاحب‌خبر -

شفقنا- آقای عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی صبح امروز در سفر یک روزه به قم ضمن دیدار با حضرات آیات عظام سبحانی، نوری همدانی، علوی گرگانی، آیات حسینی بوشهری، اعرافی و حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله العظمی سیستانی از محل واکسیناسیون کارگران در شهرک صنعتی شکوهیه و نیز بیمارستان در حال احداث فوق تخصصی نور بازدید کرد.

دیدار وزیر کار با حضرت آیت الله العظمی سبحانی

آقای عبدالملکی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی صبح امروز در سفر به قم با حضرت آیت الله العظمی سبحانی دیدار و گفت وگو گرد.

جزئیاتی از این دیدار منتشر نشده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی خطاب به وزیر کار: مردم از گرانی و بیکاری به ستوه آمده اند

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی بیکاری را آفت جامعه اسلامی دانستند و افزودند: اینکه مردم از شما استقبال کردند و شما با خوشرویی با مردم برخورد کردید به این خاطر است که مردم از بیکاری به ستوه آمدند بنابراین تلاش کنید برای مردم اشتغال ایجاد کنید.

به گزارش شفقنا، مرجع عالیقدر جهان تشیع در دیدار دکتر عبدالملکی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی، این دیدار را توفیقی از جانب خداوند متعال دانستند و بیان کردند: جناب آقای عبدالملکی جزو حافظان قرآن است و این مزیت بسیار بزرگی است. در حدیث داریم که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «کسی که قرآن را حفظ کند، اگر فکر کند نعمتی از این بالاتر است، کوچک را بزرگ و بزرگ را کوچک شمرده است».

ایشان افزودند: دومین مزیت شما این است که جوانترین وزیر دولت هستید. جوانی مسئله بسیار بزرگی است. پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «توصیه می کنم شما نسبت به جوانان نظر مثبت و مساعد داشته باشید».

آیت الله نوری همدانی با بیان این مطلب که جوان باتقوا از ذخیره های جهان اسلام است، گفتند: سومین مزیت شما جدیت در کار است. تواضع در برابر مردم و در کنار مردم و با مردم و برای مردم بودن از مزایای بسیار بزرگ است.

ایشان با اشاره به نامه ۵۳ نهج البلاغه یادآور شدند: حضرت امیر مومنان (علیه السلام) در این نامه تاکید می کنند که مالک! بدان ستون دین، اجتماع مسلمانان و سپر برابر مردم، همین مردم هستند بنابراین میل و توجه تو نسبت به مردم باشد که مردمی بودند، با مردم بودن، در کنار مردم بودن، مشکلات مردم را درک کردن و رفع آنها یک مزیتی است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اهمیت بیت المال گفتند: حضرت امیر مومنان(علیه السلام) همواره بر حفظ بیت المال تاکید می کردند. بنابراین باید سعی شود اسراف و تبذیری نباشد چون مسئولان محترم در نظام اسلامی رهبر و راهنمای مردم هستند و مردم در سبک زندگی خود به آنها نگاه می کنند. کسانی که مسئول هستند در همه کارها باید عدالت را محور قرار دهند. جنابعالی در همه کارها عدالت را محور قرار دهید چون امام سجاد ۵۰ حق را بیان کردند که رعایت این حقوق، عدالت را تشکیل می دهد.

آیت الله نوری همدانی بیکاری را آفت جامعه اسلامی دانستند و افزودند: اینکه مردم از شما استقبال کردند و شما با خوشرویی با مردم برخورد کردید به این خاطر است که مردم از بیکاری به ستوه آمدند بنابراین تلاش کنید برای مردم اشتغال ایجاد کنید. مردم از گرانی رنج می برند که عمده دلیل آن هم پایین آمدن ارزش پول ایران است. سلام بنده را به آیت الله رئیسی برسانید و بگوئید اولین قدم رفع گرانی از جامعه است چراکه مردم چشم به شما دوختند.

ایشان خطاب به وزیر کار تاکید کردند: مجموعه زیرنظر شما باید رفاه و خوشبختی را برای مردم به وجود آورد. ما باید حکومت اسلامی را به مردم نشان دهیم بویژه آنکه دشمنان همیشه در کمین ما هستند و لحظه ای از کمین ما صرفنظر نمی کنند. آنها از نظر امکانات مالی در سطح بالا بودند و سعی کردند همیشه کدخدای جهان باشند اما ما سعی کردیم حکومت اسلامی را به جهان نشان دهیم.

حضرت آیت الله علوی گرگانی خطاب به وزیر کار: به اشتغال و رفع بیکاری جوانان اهمیت دهید

حضرت آیت الله علوی گرگانی، بیکاری جوانان و مردم را از موضوعات اساسی دانسته و گفتند: هر جامعه ای که مردم آن بیکار باشند دچار مشکلات دینی خواهند شد بنابراین در درجه اول انتظار داریم به اشتغال اهمیت دهید.

به گزارش شفقنا، استاد برجسته فقه و اصول حوزه علمیه قم صبح امروز در دیدار وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با قرائت آیه ای از قرآن کریم بیان کردند: ایشان شخصیتی هستند که انشالله قصد خدمت و رفع مشکلات مردم را دارند.

ایشان در ادامه افزودند: در همه کارها با امید جلو روید و ناامید نباشید گر چه مملکت دچار مشکلات عدیده است اما اگر دست به دست هم دهیم می توانیم مشکلات را رفع کنیم. لذا وارد شده است من کان لله کان الله له نگویید: نمی‌توان و نمی‌شود بلکه با همت، همه کارها حل شدنی است.

آیت الله علوی گرگانی افزودند: یکی از موضوعات مهم جامعه ما بیکاری جوانان و مردم است هر جامعه ای که مردم آن بیکار باشند دچار مشکلات دینی خواهند شد بنابراین در درجه اول انتظار داریم به اشتغال اهمیت دهید.

ایشان در ادامه افزودند: ما سرمایه زیاد داریم که عمده آن است درست به کار گرفته شود. سعی کنید به گونه ای مدیریت کنید که نفع آن به جوانان برسد.

استاد حوزه علمیه قم در پایان گفتند: کارهایی را که بر زمین و معطل مانده است تشخیص داده و آن را به درستی به حرکت در بیاورید.

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی خطاب به وزیر کار: نخبگان کشور مورد توجه جدی قرار گیرند

 نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله العظمی سیستانی تاکید کرد: باید نخبگان کشور مورد توجه جدی قرار گیرند، ما در فیزیک، شیمی و ریاضیات و غیره نخبگانی داریم که باید به آن ها توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی صبح امروز در دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: ما نباید کودکان را دست کم بگیریم؛ این ها سرمایه ها و نیروهای فردای ما خواهند بود و باید مورد توجه قرار بگیرند.

او اظهار داشت: وقتی مردم به سمت فضای مجازی و ماهواره ای گرایش پیدا کنند، وظیفه ما اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح است و باید در این بخش سرمایه گذاری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی تصریح کرد: پتانسیل‌های بسیار زیادی در میان جوانان ما وجود دارد که در صورتی که شکوفا شوند می‌تواند گره گشای بسیاری از مشکلات شود.

نماینده تام الاختیارحضرت آیت الله سیستانی با تاکید بر توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای و تربیتی گفت: ما باید به فکر پرورش کودکان و جوانان در راستای معارف اسلامی باشیم چرا که دشمنان و دنیای غرب در این زمینه برنامه ریزی‌های زیادی کرده اند و به دنبال ایجاد انحراف در جامعه و جوانان ما هستند.

او با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های داخلی ادامه داد: یکی از مهم ترین کالاهای داخلی ما زعفران است که بعد از صادرات با بسته بندی هایی که انجام می شود به چند برابر قیمت فروخته می شود در حالی که ما می توانیم در داخل این بسته بندی ها را انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی بیان کرد: در عراق مردم گرایش زیادی برای رابطه با ایرانی ها دارند و من به سردار سلیمانی گفتم که ما باید از این فرصت ها استفاده کنیم.

وزیر جوان تعاون ،کار و رفاه اجتماعی هم در این دیدار گزارشی از برنامه های این وزارت خانه ارائه کرد.

دیدار با مراجع تقلید و علما ،بازدید از شهرک صنعتی شکوهیه و مرکز واکسیناسیون کارگری استان قم،  افتتاح مجتمع کارآفرین قم و جلسه با خیرین سلامت استان از جمله برنامه های امروز وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در قم اعلام شده است.

آیت الله اعرافی: تهیه پژوهش های موردنیاز نظام دستور کار حوزه قرار گرفت

مدیر حوزه های علمیه گفت: تهیه پژوهش‌های موردنیاز نظام از دیگر برنامه‌هایی است که امسال در حوزه‌های علمیه در دستور کار قرار گرفته و تاکنون ۱۰۰ پژوهش در این زمینه گردآوری شده است.

به گزارش شفقنا به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در دیدار حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی سخنانی اظهار داشت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید تمام و استعداد خودمان را برای خدمت به مردم بسیج کنیم و خودمان را محو خدمت و کار کنیم.

او در توصیه‌ای به مدیران دولتی و وزرای کابینه دولت سیزدهم بیان داشت: مسئولان باید به الگویی خوبی از مدیریت انقلابی تبدیل شوند به طوری که عقلانیت را با شجاعت و جسارت همراه کنند که این مهم بن‌بست شکن است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به صدساله شدن حوزه‌های علمیه ابراز داشت: حوزه‌های علمیه فروردین‌ماه سال آینده یک‌صدسالگی خود را تجربه خواهد کرد و باید گفت در حوزه‌های علمیه در پرتو انقلاب اسلامی تحولات خوبی رخ‌داده است.

او بیان داشت: ۱۰۰ هزار نفر حوزوی از سراسر کشور و همچنین ۱۱۰ ملیت از کشورهای مختلف در قم مشغول به تحصیل حوزوی هستند که از این میان ۱۰ هزار استاد مشغول به تحصیلند.

اعرافی با بیان این که ۳۰۰ مرکز حوزوی در قم وجود دارد، تصریح کرد: حجم مقالات و آثار تحقیقی در قم بسیار بالا است و در زمینه علوم اسلامی رتبه اول را در کشور دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: علاوه بر این بیش از ۱۰۰ مجله از حوزه مجوز دارد و غیر از مجله‌های علمی است که در دانشگاه‌ها وجود دارد.

او به پیشرفت حوزه‌های علمیه بانوان اشاره کرد و گفت: در سال‌های پس از انقلاب در حوزه بانوان به‌صورت نظام‌مند تحول خوبی صورت‌گرفته است و علاوه بر این در حوزه بین‌الملل نیز در طی این دهه‌ها اقدامات خوبی صورت‌گرفته است.

اعرافی به جایگاه علمی قم اشاره کرد و بیان داشت: قم سررشته بسیاری از علوم در ایران و خارج است و نهادهای مهمی در این شهر وجود دارد که می‌توان از توانمندی‌های آن ها بهره برد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت‌های اجتماعی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: برای کارکرد اجتماعی حوزه کارگروه‌های جهادی را سامان دادیم به طوری که هم اکنون ۱۰ هزار نفر جهادگر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در حوادث و بلایای طبیعی و سایر موارد مانند بیماری کرونا جهادگران حوزوی در خدمت مردم بودند و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نکردند.

او ابراز داشت: علاوه بر این ستادهای راهبری اجتماعی حوزه‌های علمیه تعاملات خوبی نیز با نهادها و سازمان‌ها داشته‌اند.

اعرافی تصریح کرد: تهیه پژوهش‌های موردنیاز نظام از دیگر برنامه‌هایی است که امسال در حوزه‌های علمیه در دستور کار قرار گرفته و تاکنون ۱۰۰ پژوهش در این زمینه گردآوری شده است.

او به مأموریت‌ها و رسالت‌های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: در زمینه بیمه‌ها نیز باید صنعت بیمه ارتقا داده شود و علاوه بر این در زمینه یارانه‌ها نیز می‌توان هدفمندتر و دقیق‌تر کارکرد و دنیا نیز تجربه‌هایی در این زمینه دارد که باید با حفظ الگوی ایرانی اسلامی از آن ها بهره برد و خصوصاً باید تدابیری اندیشیده شود که اقشار آسیب‌پذیر جامعه زیر چتر بیمه و هدفمندی یارانه‌ها باشند.

آیت الله حسینی بوشهری: انقلاب در صورتی ماندگار است که مردم را در کنار خود داشته باشید

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: انقلاب در صورتی ماندگار است که مردم را در کنار خود داشته باشد. اگر روزی دشمن مردم را از این انقلاب دلسرد کند، اصل موجودیت انقلاب در خطر جدی قرار خواهد گرفت.

به گزارش شفقنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار حجت الله عبد الملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن تأکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق، توکل بر خدا را یک اصل کلیدی در راه حصول موفقیت ارزیابی کرد و رسیدگی به وضعیت کنونی مردم در عرصه معیشت را از وظایف و اولویتهای مهم نظام دانست.

او، توکل بر خدا را به عنوان یک اصل کلیدی در راه حصول موفقیت ارزیابی کرد و افزود: توکل بر خدا را مبنای کار خود قراردهید چراکه گره‌های دشوار با عنایت الهی گشوده خواهد شد؛ امام جواد(علیه السلام) می‌فرماید:«المؤمن یحتاج الی ثلاث خصال توفیق من الله و واعظ من نفسه و قبول ممن ینصحه». و این توفیقی که حضرت به آن اشاره می‌کند زمانی حاصل می‌شود که انسان به خدا توکل داشته باشد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: توفیق الهی سرمایه بزرگی است که خدا نصیب هر شخصی نمی‌کند اما اگر خداوند به ما توفیق داد و فرصتی را نصیب ما کرد، بعد از آن با ما اتمام حجت نیز خواهد نمود؛ انقلاب اسلامی فرصتی الهی است و اگر نتوانیم از این فرصت بهره بگیریم، خداوند با ما اتمام حجت می‌کند و مقصر هستیم.

او بر لزوم تهیه یک فهرست و دورنمای جامع، قبل از شروع فعالیت‌ها، تأکید کرد و افزود: برای فعالیت خود یک فهرست آماده کنید و شاخصه‌ها، اولویت‌ها، افق و نگاه به آینده را در آن لحاظ کنید چرا که موفقیت صرفا با برنامه ریزی جامع امکان پذیر است و این برنامه ریزی باید قبل از شروع فعالیت، انجام شده و همه جوانب در آن مدنظر قرار گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری، زمینه و عرصه فعالیت این وزارت خانه را بسیار بزرگ و تأثیر گذار توصیف کرد و افزود: بخشی از کارها روزمره‌اند و به عبارت دیگر، مطالبه‌گر فعلی دارند اما این نباید باعث شود تا از مسائل ریشه‌ای و مشکلات ساختاری غفلت شود.

او سرمایه انسانی را بسیار با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: مشکلات ساختاری نباید سرمایه انسانی را از بین ببرد بلکه ریل‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که هر کسی بتواند قطار را به مقصد برساند؛ حل مشکلات ساختاری اولویت مهمی است که بهبود عملکرد و کاهش خطای نیروی انسانی را در پی خواهد داشت.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به مشکل بیکاری مردم افزود: انقلاب در صورتی ماندگار است که مردم را در کنار خود داشته باشد. اگر روزی دشمن مردم را از این انقلاب دلسرد کند، اصل موجودیت انقلاب در خطر جدی قرار خواهد گرفت.

او ضمن اشاره به هشت سال دفاع مقدس و فداکاری مردم در آن سال‌ها، خاطرنشان کرد: در جنگ هشت ساله دشمن شکست خورد زیرا اندیشه و افکار مردم در کنار انقلاب بود اما اگر روزی افکار جامعه دچار آسیب و دگرگونی گردد، خطر آن از هزاران سرباز مسلح بیشتر خواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان صحبت‌های خود ضمن آرزوی موفقیت برای جناب آقای عبدالملکی، روحانیت را در تمام مشکلات و نابسامانی‌ها در کنار مردم دانست و بر حمایت و حفاظت از مردم، بعنوان بزرگترین سرمایه انقلاب اسلامی تأکید کرد.

گفتنی است در ابتدای این جلسه آقای عبد الملکی، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کلی این وزارتخانه، این وزارتخانه را، وزارتخانه مردم توصیف کرد و افزود: وزارت کار بیشترین ارتباط را با معشیت مردم داشته و در عرصه‌های مختلف فعالیت خود، تأثیر مستقیم بر روند معیشت مردم دارد.

او از جمله مشکلات عمده کشور را، وجود حدود ۵ و نیم میلیون بیکار دانست و خاطر نشان کرد: ویروس کرونا این آمار را تشدید نمود و اکنون آمار دقیقی در دست نیست اما یکی از برنامه‌های ما تهیه یک آمار دقیق و شفاف در این زمینه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن اشاره به مسئله تورم و آسیب‌های اجتماعی، از راه اندازی قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه مردم  خبر داد و افزود: فعالیت این قرارگاه در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب و البته بر مبنای اقتصاد مقاومتی و در راستای ایجاد تحول در معیشت مردم و اقتصاد کشور است.

او ضمن تأکید بر لزوم پرداختن به مسائل ریشه‌ای خاطر نشان کرد: مدیران و مسئولان درگیر مسائل روز می‌شوند و کمتر به مسائل ریشه‌ای می‌پردازند و وضعیت کنونی کشور نیز حاصل این نحوه از عملکرد و برنامه ریزی است.

نظر شما