شناسهٔ خبر: 49303026 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

"کم‌آبی" قصه تکراری این روزهای سدها در استان سمنان؛ حال و روز سد دامغان خوب نیست

گروه استان‌ها- جدیدترین بررسی‌ها از وضعیت سدهای بزرگ کشور حاکی از این است که ۴۷ درصد ورودی سدهای کشور نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و در این میان نیز "کم‌آبی" قصه تکراری این روزهای سدها در استان سمنان هم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، بارش‌ها در سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهرماه 1399 تا آخر شهریورماه 1400 کاهش یافته و کم‌سابقه‌ترین خشک‌سالی‌ها برای کشورمان رقم خورده است و آن‌ گونه که کارشناسان امر می‌گویند احتمال تداوم کاهش بارندگی‌ها در پنج سال آینده دور از انتظار نیست.

کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری به‌شدت بر میزان ذخایر آبی سدهای کشور تأثیرگذار بوده است، این در حالی است که میزان مصرف آب به‌شدت افزایش‌ یافته که تداوم آن می‌توان بحران کم‌آبی را برای بسیاری از شهرها و مناطق روستایی به همراه داشته باشد.

سمنان هم به‌عنوان یکی از استان‌های کویری کشور سال‌ها است با مشکل کم‌آبی به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، کاهش بارندگی‌ها، تبخیر بالای آب، استفاده ناصحیح از آب در بخش کشاورزی و دیگر مسائل این‌ چنین روبه‌رو شده است.

استان سمنان به دلیل قرار گرفتن در حاشیه کویر و اقلیم خشک سبب شده تا از دیرباز با کمبود منابع آبی مواجه باشد و این مهم یکی از دغدغه‌های اصلی مردم استان و مسئولان است.

خشک‌سالی‌های متناوب نیز در استان سمنان به کمبود منابع آبی دامن زده است.

ذخایر آبی پشت سدهای استان سمنان کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان اظهار داشت: امسال ذخایر آبی پشت سدهای استان سمنان به میزان 25 تا 75 درصد کاهش یافته است.

طاهری با اشاره به کاهش منابع آبی سطحی و زیرسطحی عنوان کرد: گرمای هوا و افزایش دمای هوا سبب افزایش مصرف آب نسبت به سال گذشته شده است.

وی مصرف صحیح منابع آبی موجود، صرفه‌جویی در مصرف آب و تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی را در گذر از بحران کم‌آبی استان سمنان مؤثر دانست.

کاهش 40 درصدی میزان بارندگی در دامغان

مهدی قادری رئیس اداره امور آب شهرستان دامغان گفت: مجموعه سد شهید شاهچراغی دامغان با ظرفیت 21 میلیون مترمکعب در 10 کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد که تعداد 2 هزار کشاورز و باغدار از آب موجود در سد دامغان استفاده می‌کنند.

وی کاهش میزان بارندگی و تداوم خشکسالی را در کم شدن آب سد شهید شاهچراغی دامغان اثرگذار دانست.

رئیس اداره امور آب شهرستان دامغان از کشاورزان خواست با تغییر نوع کشت در حفظ منابع آبی موجود مشارکت کنند و مردم نیز صرفه‌جویی در مصرف آب را جدی‌تر از گذشته در دستور کار خود قرار دهند تا شرایط پایداری برای تأمین آب کشاورزی و شرب داشته باشیم.

رئیس اداره امور آب شهرستان دامغان عنوان کرد: میزان بارندگی‌ها از ابتدای سال 1400 تا به امروز نسبت به مدت مشابه سال قبل در دامغان به میزان 40 درصد کاهش یافته است و همین امر سبب کاهش ورودی سیلاب به پشت سد شهید شاهچراغی دامغان شده است.

قادری با بیان اینکه در حال حاضر 15.5 میلیون مترمکعب آب پشت سد ذخیره است، عنوان کرد: روزانه 600 لیتر در ثانیه آب به پشت سد وارد می‌شود.

وی وضعیت آب سد شهید شاهچراغی را خوب عنوان کرد و خاطرنشان کرد: 40 درصد آب شرب شهرستان دامغان از سد شهید شاهچراغی تأمین می‌شود.

انتهای پیام/363/ح

نظر شما