شناسهٔ خبر: 49294989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

لحظه به لحظه با مقاومت پنجشیر افغانستان در برابر طالبان

صاحب‌خبر -

نیروهای طالبان اطراف استان پنجشیر مستقر شده‌اند. اميرخان متقي، رييس كميسيون ارشاد و دعوت گروه طالبان روز چهارشنبه اعلام کرد که مذاكره با جبهه پنجشير نتيجه نداده است و آنها آماده عمليات نظامي شده و از مردم پنجشير نيز مي‌خواهند كه اجازه ندهند پنجشير جغرافياي يك جنگ ديگر در اين كشور شود.

رسانه‌های محلی و هندی گزارش داده‌اند که پنجشیر تنها استانی است که هنوز مقاومت خود در مقابل طالبان را نشکسته است. در همین رابطه یک خبرگزاری هندی گزارش داده که پنجشیر توسط نیروهای طالبان محاصره شده است. این خبرگزاری در متن خبر خود نوشته است: از 15 آگوست که کابل سقوط کرد، منطقه کوهستانی پنجشیر تنها استانی است که همچنان مقاومت کرده است.

امیر خان متقی، از مقامات گروه طالبان روز چهارشنبه در تلویزیون افغانستان اعلام کرده که گروه طالبان تمام مقامات محلي پنجشير را از خود اين استان تعيين كرده و مردم پنجشير نبايد اجازه دهند تعداد افرادي كه خواهان جنگ هستند اين استان را ناآرام سازند.

پنجشنبه؛ 16:10: خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک «منبع نزدیک به جبهه مقاومت» (در برابر طالبان) گزارش داد، بیش از ۳۰۰ نفر از طالبان طی درگیری‌ها با جبهه مقاومت در ولایت پنجشیر کشته شدند.

پنجشنبه؛ 15:30: یکی از مقام‌های طالبان، خبر داد که در سه روز آینده، طالبان حکومت همه جانبه خود را اعلام خواهد کرد مقاومت پنجشیر اعلام حکومت طالبان را به تاخیر نمی‌اندازد.

پنجشنبه؛ 12:00: یک خبرگزاری ادعا کرد که در جریان درگیری میان طالبان و نیروهای مقاومت پنجشیر 13 نفر از نیروی طالبان کشته شده و برخی از تجهیزات نظامی آنها نیز از بین رفته است.

چهارشنبه؛ 20:55 : شریف حسن، گزارشگر نیویورک تایمز در افغانستان در توییتی خبر داد:

درگیری‌ها از دوشنبه شب تا کنون ادامه دارد و طالبان شبکه اینترنت و تلفن دره پنجشیر را قطع کرده است. این خبرنگار همچنین از وجود تلفات بین هر دو طرف طالبان و نیروهای مقاومت در دره پنجشیر خبر داده است.  شریف حسن در گزارش خود یادآور شده است به دلیل قطعی اینترنت و تلفن اطلاعی از داخل منطقه در دسترس نیست

چهارشنبه ظهر؛ نیروهای طالبان اطراف استان پنجشیر مستقر شده‌اند. اميرخان متقي، رييس كميسيون ارشاد و دعوت گروه طالبان روز چهارشنبه اعلام کرد که مذاكره با جبهه پنجشير نتيجه نداده است و آنها آماده عمليات نظامي شده و از مردم پنجشير نيز مي‌خواهند كه اجازه ندهند پنجشير جغرافياي يك جنگ ديگر در اين كشور شود.

ولایت پنجشیر در شمال‌شرقی افغانستان است. این منطقه زادگاه احمدشاه مسعود نیز بوده است. تسلط بر این منطقه در نظر جغرافیایی و سیاسی برای طرفین افغانستان اهمیت دارد.

درگیری نیروهای طالبان و مقاومت در اطراف دره پنجشیر

رسانه های بزرگ دنیا نظیر سی.ان.ان و بی.بی.سی اخبار نیروهای مقاومت را پوشش نداده‌‎اند. به همین دلیل عمده اطلاعات از این منطقه به واسطه توییت‌های پراکنده و اخبار رسانه‌های محلی بدست می‌آید.

نظر شما