شناسهٔ خبر: 49290060 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چه زمان بعد از واکسيناسيون کرونا بدن ايمن مي‌شود؟

صاحب‌خبر -
چه زمان بعد از واکسيناسيون کرونا بدن ايمن مي‌شود؟
خبرگزاری آریا- یک متخصص ایمونولوژی بالینی گفت: پاسخ‌های ایمنی که به دنبال دریافت واکسن ایجاد می‌شود همانند پاسخ‌هایی است که به دنبال یک عفونت طبیعی ایجاد می‌شود.
به گزارش آریا و به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ آقای دکتر امیرحسن زرنانی، درباره ایمنی زایی حاصل از واکسیناسیون کرونا با اشاره به اینکه واکسن اجزایی از ارگانیسم بیماری‌زا را دارد، گفت: این اجزا به همراه فرمولاسیون‌هایی که شامل مواد تحریک کننده سیستم ایمنی بدن است وارد بدن می‌شود و توسط برخی سلول‌ها برداشت شده و به سلول‌های سیستم ایمنی عرضه می‌شود.
 وی افزود: در این فرایند طیف وسیعی از پاسخ‌های ایمنی آنتی بادی و سلولی در بدن القا می‌شود. مدت زمانی که این پاسخ‌ها شروع به فعالیت می‌کنند در عفونت طبیعی و واکسن تقریبا مشابه یکدیگر هستند و در حدود یک هفته بعد از برخورد با ویروس یا تزریق واکسن پاسخ‌های آنتی‌بادی آرام آرام شکل می‌گیرند و طی مدت زمان خاصی شروع به فرایند بلوغ می‌کنند.
 آقای دکتر زرنانی تأکید کرد: با رخ داد این بلوغ این نوع فعالیت‌های آنتی‌بادی از نظر تیتر و قدرت اتصال به ویروس افزایش می‌یابد؛ بنابراین با تزریق واکسن نخستین پاسخ‌ها حدود 7 تا 10 روز بعد مشاهده می‌شود، اما پاسخ‌ها به دنبال تزریق واکسن کوتاه مدت هستند.

نظر شما