شناسهٔ خبر: 49270293 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

شماره‌گذاری و تعویض اینترنتی پلاک خودرو در ۲ مرکز تهران

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا از انجام خدمات تعویض پلاک در مراکز میثم و خاوران در تهران بصورت تمام اینترنتی و بدون پیاده شدن از خودروخبر داد .

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سرهنگ علی محمدی با اشاره به اینکه مدتی است که طرح شماره گذاری و تعویض اینترنتی پلاک در دو مرکز  مرکز میثم در غرب تهران و خاوران در شرق تهران ارائه می شود، گفت:هموطنان برای آماده شدن پلاک خود ۲۴ ساعت قبل به صورت اینترنتی وقت بگیرند.

وی با بیان اینکه  طرح نوبت‌دهی اینترنتی برای دریافت خدمات شماره‌گذاری و تعویض پلاک در تمامی مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک به اجرا درآمده است، اظهار داشت: .با اجرای این طرح  ۸۵ درصد فرآیند مربوط به شماره‌گذاری و تعویض پلاک خودروها به شکل اینترنتی انجام می شود.

 وی ادامه داد: تنها اقدامات مربوط به بازدید اصالت خودرو از سوی کارشناسان و پلاک‌کوبی یا فک پلاک به صورت حضوری است که البته در این بخش نیز حتی نیازی به پیاده شدن از خودرو وجود ندارد و تمام این فرآیند در عرض مدت زمانی حدود ۱۰ دقیقه انجام می‌شود.

محمدی با بیان اینکه طی روزهای آینده این طرح در اصفهان و خراسان  نیز اجرا خواهد شد، بیان داشت: طی برنامه‌ریزی های انجام شده به زودی اجرای این طرح در دیگر استان ها نیز عملیاتی خواهد شد. 

وی عصر روز گذشته نیز در تشریح علت تراکم نام نویسی در سامانه شماره گذاری و نقل و انتقال خودرو گفت: امسال بیش از ۲ماه مراکز شماره گذاری خودرو به دلیل شرایط کرونا تعطیل بود در حالی که در شرایط عادی روزانه به صورت میانگین ۲۰ هزار نفر به این مراکز مراجعه می کردند اما تعطیلات بیش از ۶۰ روزه باعث انباشت خدمات به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از متقاضیان شد.

وی ادامه داد: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا،  مراکز شماره گذاری خودرو جزء مراکزی بود که باید در شرایط کرونایی تعطیل می شد اما با پیگیری پلیس راهور از ۹ مرداد ماه به این مراکز اجازه داده شد تا فعالیت خودرو را با پذیرش ۵۰ درصد ظرفیت از سر بگیرد.

محمدی اضافه کرد: همه کارکنان این مراکز حضور داشته اما براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا خدمات به ۵۰ درصد از مراجعه کنندگان ارائه می شد تا دستورالعمل های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی انجام شود. برای جبران انباشت درخواست ها، ساعات کاری این مراکز افزایش یافت در حالیکه در شرایط کرونایی ساعت کار سایر ادارات و سازمان ها کاهش یافته بود.

وی علت مشکل در سامانه نام نویسی و نوبت دهی را انباشت درخواست های مردم عنوان کرد و گفت: بیش از یک سال است که این سامانه مشکلی نداشته و این مشکل اخیرا آن هم به دلیل تعطیلی کرونا و تراکم مراجعه کنندگان ایجاد شده است. برای رفع این مشکل مراجعه متقاضیان به این سامانه به صورت استانی تقسیم بندی شد البته یک سوم استان ها از جمله کرمانشاه، کرمان، زنجان، خراسان شمالی و مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و تبریز می توانند به روز نوبت دهی انجام دهند اما در تهران و برخی کلان شهرها به دلیل انباشت درخواست ها، تراکم ایجاد شده این تراکم برای سامانه مشکل ایجاد کرده است.

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور اظهار داشت: پیش از این روزانه از ساعت هشت صبح متقاضیان به سامانه مراجعه می کردند اما با وجود انباشت خدمات، سامانه به ویژه در برخی کلان شهرها دچار مشکل شده، براین اساس ضرورت دارد متقاضیان براساس زمان بندی انجام شده به این سامانه مراجعه کرده و در صورت گرفتن نوبت در زمان مربوط به خود حضور یابند و بدانند که خدمات آن ها در همان روز انجام می شود هر چند ساعت کاری این مراکز تا ۱۵ بعد از ظهر است اما تا آخرین نفری که نوبت گرفته خدمات لازم ارائه می شود.

محمدی افزود: اکنون سرورها تقویت شده و شهروندان هر استانی براساس زمان بندی اعلام شده به سامانه مراجعه کرده و نوبت دهی انجام دهند. برای سهولت در انجام کار خطوط اینترنتی آن هم در تهران و دو مرکز شماره گذاری میثم و خاوران راه اندازی شد تا نقل و انتقال، اینترنتی انجام شود. نقل و انتقال با تلفن همراه نیز شدنی است؛ از این طریق ۸۵ درصد نقل و انتقال با گوشی همراه انجام می شود و ۱۵ درصد خدمات در مراکز آن هم برای اصالت خودرو، بازدید و نقل و انتقال سند انجام می شود و نیازی به پیاده شدن فرد از خودرو نیست. تهرانی ها می توانند با مراجعه به سایت راهور ۱۲۰ و وارد شدن به بخش نقل و انتقال اینترنتی از این خدمات استفاده کنند.