شناسهٔ خبر: 49134633 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در پی زیاده خواهی آژانس انرژی اتمی تدوین خواهد شد؛

برنامه بازرسی از فعالیت های هسته ای ایران در صورت شکست مذاکرات

آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال تدوین برنامه ای جدید برای بازرسی از فعالیت های هسته ای ایران در صورت شکست احتمالی مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که فعالیت آنها طی ماه‌های اخیر در ایران محدود شده، به دنبال طراحی برنامه‌ای برای بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در صورت شکست احتمالی مذاکرات هسته‌ای میان تهران و غرب هستند.

بر اساس این گزارش، مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال تهیه گزارش سه ماهه نظارتی خود درباره فعالیت های هسته ای ایران هستند که در نشست ماه آینده در وین به دیپلمات ها ارائه می دهند.

بلومبرگ مدعی شده که بازرسان آژانس در تلاش هستند با افزایش میزان فعالیت های هسته ای ایران و دستیابی به درجه های بالاتر غنی سازی به نسبت مفاد مورد تعهد تهران در توافق هسته ای موسوم به برجام، همچنان نظارت خود بر فعالیت های هسته ای ایران را حفظ نمایند.

به دنبال این فرضیه، دیپلمات های فعال در آژانس اکنون به دنبال تنظیم توافقنامه ای جدا از آنچه پیشتر در قالب برجام با ایران به امضا رسیده بود هستند تا بتوانند از این طریق، در صورت شکست احتمالی مذاکرات وین میان تهران و قدرت های بزرگ، ساز و کار نظارتی خود بر فعالیت های هسته ای ایران را حفظ کنند.

بلومبرگ به نقل از مقامات آژانس مدعی شده که افزایش دفعات بازرسی بازرسان در مورد ذخایر هسته ای ایران می تواند نگرانی های ناشی از احتمال تغییر در مسیر استفاده از اورانیوم برای مصارف غیر صلح آمیز را برطرف سازد.

این در حالی است که به نوشته بلومبرگ، روابط عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، از هرگونه اظهار نظر در خصوص این ادعای رسانه ها خودداری کرده است.

نظر شما