شناسهٔ خبر: 49119629 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نفتالی بنت: ایران مهم‌ترین محور دیدارم با بایدن خواهد بود/ نخست وزیر اسرائیل: برای متوقف کردن ایران طرحی را به بایدن ارائه می‌دهم

صاحب‌خبر -
نفتالی بنت: ایران مهم‌ترین محور دیدارم با بایدن خواهد بود/ نخست وزیر اسرائیل: برای متوقف کردن ایران طرحی را به بایدن ارائه می‌دهم

خبرگزاری آریا- نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی هنگام ترک تل آویو به مقصد واشنگتن گفت که ایران اولویت اصلی دیدار وی با بایدن است.
به گزارش خبرگزاری آریا،نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل هنگام ترک تل آویو به مقصد واشنگتن گفت که ایران اولویت اصلی دیدار وی با بایدن است. وی افزود که دولت جدید در تل آویو و دولت جدید در واشنگتن فرصتی برای فراهم کردن روح همکاری جدید بین دو طرف است.
به گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، بنت در فرودگاه بن گوریون اولویت اصلی سفر خود را همکاری با واشنگتن در راستای چگونگی توقف برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد.
وی روز سه شنبه به هنگام ترک تل آویو به مقصد واشنگتن برای دیدار با جو بایدن رییس جمهوری آمریکا افزود که دولت جدید در تل آویو و دولت جدید در واشنگتن فرصتی برای فراهم کردن روح همکاری جدید بین دو طرف است.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی ایجاد روح همکاری جدید بین اسرائیل و آمریکا را عامل دستاوردهای بزرگ امنیتی برای این رژیم دانست.
بنت تاکید کرد که به مسائل زیادی مخصوصا موضوع ایران و افزایش سطح برنامه هسته‌ای ایران خواهیم پرداخت.
این نخستین سفر خارجی نفتالی بنت از زمان رسیدن به قدرت در ماه ژوئن (خرداد)‌ است.
مقام های آمریکایی و صهیونیستی ابتدا تلاش کردند تا این دیدار را برای ماه ژوئیه (تیر- مرداد) برنامه ریزی کنند اما برنامه دیدار آنها به علت مشکلات سیاسی داخلی بایدن و بنت و افزایش آمار مبتلایان به کرونا به ماه اوت (شهریور) انتقال پیدا کرد.

نفتالی بنت: ایران مهم‌ترین محور دیدارم با بایدن خواهد بود
نخست وزیر اسراییل گفت که در کاخ سفید با رئیس جمهور آمریکا درباره ایران و سایر موضوعات منطقه ای و دوجانبه بحث و رایزنی خواهد کرد.
 نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار است اواخر هفته جاری به واشنگتن سفر کند تا با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و سایر مقامات این کشور ملاقات داشته باشد.
بنابر اعلام دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی، نفتالی بنت در اظهاراتی با اشاره به سفر قریب الوقوع خود به آمریکا و دیدار با جو بایدن گفت: موضوعات زیادی برای رایزنی داریم؛ اوضاع نوار غزه، سوریه، لبنان، تحکیم روابط دو جانبه، اما اولین و مهمترین موضوع فعالیت‌های منطقه ای ایران و چگونگی مقابله با آن است.
او همچنین گفت که هنگام بازگشت به دیدار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواهد رفت و پس از آن نیز، در آینده نزدیک به دیدار رییس جمهور مصر می رود.
پیش از این، کاخ سفید نیز اعلام کرده بود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار است روز ٢٦ اوت به واشنگتن سفر کند تا در آنجا با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار و درباره موضوعات مختلف، به ویژه ایران گفت وگو کند.

گزارش منابع اسرائیلی از استراتژی بنت برای ممانعت از احیای برجام
منابع دیپلماتیک و مقامات رسمی مطرح کرده اند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان دیدارش با رئیس جمهور آمریکا تلاش خواهد کرد با ارائه یک استراتژی جدید ضد ایرانی، مانع بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای شود.
 شبکه صهیونیستی i24 در بخشی از یک گزارش درباره اهداف سفر نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نوشت: به گفته منابع دیپلماتیک، بنت یک استراتژی برای مقابله با ایران را ارائه خواهد کرد که بازگشت به توافق هسته ای را منتفی می کند. 
این شبکه همچین مطرح کرد: رئیس دولت اسرائیل این استدلال را مطرح خواهد کرد که برنامه هسته ای ایران پیش رفته تر از آن است که توافق هسته ای امروز به آن ارتباطی داشته باشد و منافعی که توافق فعلی در اختیار ایران می گذارد، بیش از حد است. 
این شبکه افزود: طبق گفته چندین منبع دیپلماتیک، بنت مسئله هسته‌ای ایران را فرصتی برای ایجاد یک استراتژی جامع منطقه‌ای علیه تهران تلقی می کند. 
پایگاه تحلیلی اکسیوس نیز در بخشی از یک گزارش نوشت که یک مقام رسمی رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران گفت، دولت نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی این طور فکر می کند که بازگشت به توافق هسته ای بی فایده است چون پیشرفت های ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه هسته‌ای، به معنی این است که توافق احیا شده برجام همان منافع عدم اشاعه ای قبلی را ارائه نخواهد داد. 
اکسیوس ادامه داد: بنت قصد دارد این نگرانی ها را نشان دهد در عین حال که سیگنال فاصله داشتن از سیاست های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی را می فرستد. 
در ادامه این گزارش آمده است: این مقام اسرائیلی گفت، « میراثی که از دولت قبل راجع به ایران برایمان باقی مانده بسیار بغرنج است. با تمام لفاظی ها(از سوی نتانیاهو)، ایران بیش از همیشه به یک سلاح هسته ای نزدیک است. میان لفاظی دولت قبل و نتیجه های حاصله فاصله زیادی وجود دارد». 
اکسیوس می افزاید، مشخص نیست که سیاست دولت بنت چگونه از سیاست نتانیاهو در قبال ایران متفاوت است، هرچند بنت درباره در افتادن علنی با دولت آمریکا محتاط‌تر است. 
در ادامه گزارش به نقل از این مقام اسرائیلی آمده است، دلیل سفر بنت در این برهه و علیرغم تمامی چالش ها، فوریتی است که پیرامون تسریع فعالیت هسته ای ایران در چند ماه گذشته احساس می شود. 
این پایگاه خبری طبق گفته مقام اسرائیلی نوشت، وقتی اقدامات برای ترتیب دادن این نشست میان بنت و بایدن آغاز شد، به نظر می رسید که بازگشت آمریکا به توافق هسته ای قریب الوقوع باشد اما احتمال آن در دولت جدید ایران کمتر است

تلاش نفتالی بنت برای منصرف کردن بایدن از احیای برجام
شبکه بلومبرگ در گزارشی درباره سفر آتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن نوشت که نفتالی بنت در جریان دیدار با رئیس جمهور آمریکا تلاش خواهد کرد تا او را از احیای برجام منصرف کند.
 شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد: نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که قرار است اواخر هفته جاری در کاخ سفید با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار کند، تلاش خواهد کرد او را برای انصراف از احیای توافق هسته ای با ایران متقاعد کند.
به گزارش بلومبرگ، مقامات آمریکایی پس از آنکه چندین ماه مذاکره با ایران برای بازگشت به توافق هسته ای نتیجه ای در بر نداشته است در حال بازبینی گزینه‌های خود هستند.
نفتالی بنت در صفحه توئیتر خود نوشت که در جریان این سفر یک طرح تدوین شده و منظم را به کاخ سفید ارائه خواهد داد که بنابر ادعای او موجب محدود شدن فعالیت های هسته ای و سیاست های منطقه ای ایران می شود.
بلومبرگ در ادامه گزارش داد: بنت که در ماه ژوئن به نخست وزیری رسید همچون نفر قبلی مخالف احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است، چراکه معتقد است این توافق دیگر کارایی ندارد.
وی پس از سفر به واشنگتن قرار است با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیدار کند و به زودی نیز با عبدلله السیسی رئیس جمهور مصر ملاقات خواهد داشت.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این باره گفت: اکنون در یک پروسه بسیار سریع برای بازگرداندن و تقویت روابط با کل منطقه قرار داریم تا ائتلافی برای مقابله با افراط گرایی ایرانی و اسلامی ایجاد کنیم.
 مذاکرات میان ایران و سایر طرف های برجام به منظور احیای این توافق از فروردین ماه سال جاری آغاز شد و تاکنون شش دور آن برگزار شده است که آمریکا به صورت غیرمستقیم در آن حضور دارد. این رایزنی ها پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران در حال حاضر با یک وقفه مواجه شده است.
سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در وین درباره روند مذاکرات تصریح کرد: ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب است. به اواخر کار نزدیک شده این اما مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.

نخست وزیر اسرائیل: برای متوقف کردن ایران طرحی را به بایدن ارائه می‌دهم
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در آستانه سفر به واشنگتن گفت که به جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا طرحی را ارائه می‌دهد تا ایران را هم در زمینه هسته‌ای و هم منطقه‌ای متوقف کنند.
وی در جلسه کابینه اسرائیل گفت: « من به رئیس جمهور بایدن خواهم گفت که اکنون زمان آن است که ایرانی‌ها را متوقف کنیم و به آن‌ها برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای که زمان آن منقضی شده است، طناب نجات ندهیم.»
وی معتقد است که توافق هسته‌ای مناسب نیست: « حتی از نظر کسانی که زمانی فکر می‌کردند مناسب است، دیگر موثر نیست.»
وی با این حال تاکید کرد که تنها به این موضوع راضی نخواهند بود: «بلکه طرحی را ارائه می‌دهیم که در دو ماه گذشته آن را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ایرانیان را در زمینه هسته‌ای و تجاوزات منطقه‌ای متوقف کنیم.»
نخست وزیر اسرائیل قرار است روز پنجشنبه آینده با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کند.
ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و 4+1 به همراه ایالات متحده آمریکا، روز 20 ژوئن (30 خرداد) یعنی دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در وین به پایان رسید. هنوز تاریخی برای دور بعدی مذاکرات تعیین نشده است. هرچند آقای رئیسی به صورت کلی از آمادگی ایران برای حل و فصل این مسئله و رفع تحریم‌ها سخن می‌گوید اما در عین حال هنوز سیاست عملی در این رابطه از دولت جدید ایران مشاهده نشده است

نظر شما