شناسهٔ خبر: 49106502 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

خبرگزاری موج گزارش می دهد:

دلایل عرضه مرغ 42 هزار تومانی در تهران / دلال ها همچنان در بازار فعال هستند

موج نیوز

در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ در تهران به 42 هزار تومان رسیده است در حالی که دولت ارز مورد نیاز واردات نهاده ها را تخصیص داده و مشکلی در زمینه تولید وجود ندارد، به گفته کارشناسان ضعف توزیع و نظارت عامل گرانی گوشت مرغ در بازار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، از یک سال پیش قیمت گوشت مرغ در بازار بیشتر از نرخ مصوب عرضه شده که بسیاری از کارشناسان این مساله را ناشی از دلالی عنوان کرده اند، زیرا در حال حاضر دولت ارز مورد نیاز واردات نهاده ها را تامین کرده و توزیع هم از طریق بازارگاه انجام می شود، هرچند این توزیع هم با سوء مدیریت همراه است.

دبیر کل انجمن ملی طیور ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه تا امروز نهاده به اندازه کافی به کشور وارد شده است، گفت: مرغدارها هنوز چالش دارند زیرا این نهاده باید تا ده روز به دست مرغدار برسد اما تا دو ماه ترخیص آن طول می کشد، به عبارت دیگر بانک مرکزی به موقع ارز تخصیص نمی دهد و از طرف دیگر کامیون ها تقاضاهای نامعقولی دارند و به گفته تولیدکنندگان به ازای حمل هر کیلو 700 تومان دریافت می کنند این در حالی است که نرخ مصوب آن 360 تومان است و مابقی آن توسط کامیون دار ها پشت بارنامه درج می شود.

وی با بیان اینکه در رسیدگی مالیاتی این عدد حمل پشت بارنامه از حساب تولیدکننده ها خارج می شود برای آنها مشکل ساز می شود، تصریح کرد: تولیدکنندگان در خوداظهاری، حساب های مالیاتیشان نمی خواند و سازمان امور مالیاتی هم این اعداد را نمی پذیرند، به همین دلیل مشکلاتی بروز کرده است، البته دولت ترجیح داده که بخشی از جابه جایی بار به صورت ریلی انجام می شود، اما این نهاده ها تنها ده درصد از تمام نهاده های مورد نیاز کشور را شامل می شود و عمده نهاده وارداتی کشور از جنوب تامین می شود و دولت برای حل این مشکل باید به اندازه کافی نهاده وارد کنند و تا دو ماه سهمیه مرغدار داده شود تا تب تقاضا در بازار آزاد برای نهاده از بین برود اما در شرایط کنونی روند به گونه ای است که همواره مرغدار به بازار آزاد وابسته است.

او با تاکید بر اینکه دولت با وجود اینکه واردات را انجام می دهد و ارز هم تخصیص داده اما توزیع نهاده ها به درستی انجام نمی شود، تصریح کرد: اتفاقی که در بازار مرغ افتاده این است که سیاست کلی در کشور وجود ندارد و در ستادهای استانی، استاندارها تصمیم هایی را می گیرند که بالانس توزیع مرغ در کشور را بهم می زنند برای نمونه استاندارها اجاره نمی دهند مرغ از مازنداران، گلستان و گیلان وارد بازار تهران که بالاتری تقاضا دارد وارد شود و از آنجایی که مرغ در استان های پر تولید حبس می شود و اجازه کشتار در تهران نمی دهند منجر به ایجاد بازار سیاه در تهران می شود.

دبیر کل انجمن ملی طیور ایران با بیان اینکه مرغ کشتار شده از استان های شمالی وارد تهران می شود اما با مرغ زنده متفاوت است، اظهار کرد: مرغ کشتار شده در دست واسطه ها قرار دارد و امکان نظارت بر آنها نیز وجود ندارد و از آنجایی که عرضه به درستی انجام نمی شود بازار سیاه در تهران به وجود می آید.

او افزود: تهران از سال ها پیش به دلیل اینکه تولید مرغ و تخم مرغ به اندازه نیازش ندارد همواره در قیمت گذاری مرغ موثر بوده است، از این رو اگر توزیع مرغ در تهران به اندازه کافی انجام نشود و در سایر استان ها تولید و توزیع شود بازهم شاهد گرانی قیمت مرغ در کل کشور خواهیم بود و استان های دیگر هم عرضه را مهندسی می کنند و واسطه ها در استان های دیگر قیمت ها را بالا می برند.

دبیر کل انجمن ملی طیور ایران با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نسبت به سال های گذشته کمبود تولید چندانی نداریم و این مساله ناشی از سو مدیریت در عرضه و تقاضا است، اظهار کرد: دولت باید ارز نهاده ها را آزاد کند در شرایط کنونی شرکت پشتیبانی دام می خواهد مرغ گرم توزیع کند، به همین دلیل از طریق واسطه ها این کار را انجام می دهد و واسطه های دیگری بین واسطه شرکت پشتیبانی و خرده فروشی ها قرار می گیرند و همین روند باعث می شود قیمت عرضه بالا برود.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت مرغ در بازار 42 هزار تومان هم فروش می رود، اظهار کرد: در حالی که قیمت مصوب هر کیلو گوشت مرغ 24 هزار تومان است، با این حال مشکلی در تامین نیاز داخلی وجود ندارد.

وی افزود:  همچنین در شرایط کنونی برای نیاز تخم مرغ در کشور تا پایان سال تامین است اما این مساله منوط به عدم دخالت دولت است شاید در یک مدت کوتاهی نوسان قیمت وجود داشته باشد اما طولانی نخواهد بود.

 بالا رفتن هزینه تمام شده ای تولید مرغ

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج یکی از دلایل گرانی نهاده ها در ایران افزایش قیمت جهانی و قیمت بالای حمل و نقل است، گفت: با توجه به بالا رفتن هزینه تمام شده ای تولید مرغ در شرایط کنونی قیمت مصوبه باید مرود بازنگری قرار بگیرد تا بازار از التهاب به دور بماند.

او با بیان اینکه قرارگاه مرغ مسئول قیمت گذاری مرغ در کشور است، اظهار کرد: در شرایط کنونی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید به جای قیمت گذاری بر بازار مرغ نظارت کند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت جوجه یک روزه در حال حاضر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اظهار کرد:  یکی از عواملی که باعث شده قیمت تمام شده مرغ از نرخ مصوب بیشتر شود همین مساله است.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور با اشاره به اینکه قیمت مرغ در تهران ۳۰ هزار تومان در بازار تعیین شده است، گفت: در شرایط کنونی اگر بازار مرغ مدیریت نشود قیمت مرغ احتمالا در نرخ های بالا تثبیت می شود. قدرت خرید مردم و گرانی گوشت قرمز در دو سال گذشته عامل افزایش تقاضای گوشت مرغ بوده و مردم پروتئین مورد نیاز خود را بیشتر مرغ و تخم مرغ تامین می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، ایران ماهانه به بیش از 100 هزار تن گوشت مرغ نیاز دارد، البته در سال های قبل که قدرت خرید مردم بالاتر بود بیش از این میزان مرغ در کشور تولید می شد و حدود 20 هزار تن هم صادرات می شده است.

نظر شما