شناسهٔ خبر: 49106438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی علوم در مجلس چه گفتند؟

صاحب‌خبر -
نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی علوم در مجلس چه گفتند؟

خبرگزاری آریا- نمایندگان مجلس به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا، بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

اظهارات موافقان

وزیر پیشنهادی کارنامه موفقی در دوران فتنه 88 داشته است
خدابخشی در پاسخ به برخی انتقادات به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: شخصیت زلفی گل انقلابی و بابصیرت است و کارنامه موفقی در دوران فتنه 88 داشته است.
محمد خدابخشی در نشست علنی امروز مجلس در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم در موافقت با برنامه های وی گفت: لازم می دانم پیش از بیان مطالبی درخصوص وزیر پیشنهادی به هیات رئیسه مجلس به دلیل اینکه برنامه وزرای پیشنهادی را برای بررسی و از ابعاد ارتباط بین برنامه ها، تعادل سازی، سازگاری بین برنامه ها و اثربخشی آن بر توسعه کشور، بودجه عمومی و امکان سنجی به کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه ارسال نکرده است، انتقاد کنم. هیات رئیسه اجتهاد کرده است و برنامه های وزرای پیشنهادی که بخشی است را به کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه ارجاع نداده است، این موضوع مورد انتقاد همه اعضای کمیسیون است و انتظار می رود این روند اصلاح شود.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس گفت: موافقت ها و مخالفت های ما بر مبنای شاخص هایی باشد که در آموزه های دینی و در ادبیات موضوع مربوط به شایسته سالاری برای انتخاب مدیران در سطوح عالی به آن اشاره شده است. خداوند در قرآن می فرماید که امانت را باید به اهل آن سپرد. انتخاب وزیر یکی از این امانت هاست که باید به درستی آن را به فرد درست بسپاریم.
وی با بیان اینکه چند معیار برای انتخاب وزیر وجود دارد، بیان کرد: وزیر باید صداقت، پشتکار و امانتداری از جمله ویژگی های شخصیتی اش باشد، وزیر پیشنهادی از شخصیت جهادی برخوردار است و همچنین به لحاظ سلامت فیزیکی و روانی، می توان گفت از عهده وزارت حجیم علوم بر می آید و از آنجا که صد مقاله ASA دارد می توان گفت از توان ذهنی نیز برخورداراست. تجارب ایشان نشان می دهد توان مدیریتی و قدرت برنامه ریزی و همچنین مدیریت زمان و مدیریت تیمی را دارد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: سوابق علمی و سوابق کاری مفید زلفی گل مرتبط را وزارت علوم است. او در تمامی مقاطع تحصیلی از دبستان تا دانشگاه را تدریس کرده و می تواند از عهده این وزارتخانه برآید. ما باید به وزیری رأی دهیم که مسئولیت پذیر باشد، از کارگر ساختمانی تا زنانی که در نورآباد برای تامین معیشت کار می کنند و کشاورزان انتظار دارند هزینه هایی که برای حل مشکلات کشور پرداخت می کنند در مسیر درستی هزینه شود، بنابراین وزیری که انتخاب می کنیم باید مسئولیت پذیری اجتماعی داشته باشد که زلفی گل از این شخصیت برخوردار است.
خدابخشی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی تعامل مناسبی با نمایندگان دارد ، گفت: 126 نفر از نمایندگان تقاضای صحبت در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی داشتند، از جمله ذوالنوری، فلاحی، فرشادان، رحیم زارع، مهرداد گودرزوند چگنی، کیوان مرادیان، سید غنی نظری و... می خواستند در دفاع از وزیر پیشنهادی صحبت کنند که نشان دهنده این است که او می تواند ارتباط خوبی با نمایندگان برقرار کند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: نوع نگاه زلفی گل به کشور متناسب با نگاه آقای رئیسی است، چرا که در انتخابات برای او ستاد زدند. در واقع نگاه ایشان متکی بر استفاده از ظرفیت های داخلی کشور است و قطعاً همکارانی که در وزارتخانه انتخاب خواهند کرد، با همین نوع نگاه خواهد بود، بنابراین دکتر ایزدخواه و یزدی خواه نباید نگرانی داشته باشند.
وی ادامه داد: همانگونه که در تاکیدات امام امت و مقام معظم رهبری بارها با آن اشاره شده است دانشگاه مبدأ تحولات و از محورهای اصلی پیشرفت و بهروزی کشور است، دانشگاه صرفاً یک مکان برای آموزش محتواهای تخصصی و تربیت متخصصان نیست، بلکه مکانی است برای پرورش نسلی فرهیخته، آگاه، متخصص و دین باور است. در وزارت علوم باید همواره بر 4 اصل تاکید کنیم. تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، ایجاد روحیه نشاط علمی و فرهنگی در جوانان و امیدبخشی به نسل آینده، توسعه فناوری نوین در حوزه های مختلف، حل مشکلات کشور از طریق علم و فناوری که همه اینها در برنامه ایشان وجود دارد.
خدابخشی در پاسخ به برخی انتقادات به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: شخصیت ایشان انقلابی و بابصیرت است و کارنامه موفقی در دوران فتنه 88 داشته است، در دانشگاه بوعلی سینای همدان از حضور چهره های مسئله دار جلوگیری کرد و از آیت الله العظمی نوری حمایت قاطع کرد، در دورانی که برخی افراد به مواضع انقلابی ایشان انتقاد می کردند. همچنین تزریق مدبرانه نیروهای بسیجی  در دانشگاه ثابت کرده که در مسیر اسلام، انقلاب و استکبارستیزی گام برمی دارد.

زلفی گل نخبه ای شناخته شده در جامعه علمی جهان است
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم فردی صاحب نام در مجامع علمی کشور با روحیه ای تحول گرا است، گفت: زلفی گل نخبه ای شناخته شده در جامعه علمی جهان است.
 عبدالناصر درخشان در نشست علنی امروز مجلس در موافقت با برنامه های محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: مجلس امروز در برهه ای حساس برای انتخاب و تصمیم گیری قرار گرفته و می طلبد در موضع گیری و تصمیم گیری گرفتار احساسات نشده و با منطق و عقلانیت در مورد آینده کشور و کسانی که سکان دار وزارتخانه ها می شوند تصمیم گیری کنیم.
نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای زلفی گل دارای تجربه در محیط دانشگاهی کلان و صاحب نام با روحیه ای تحول گرا است، کسی که آموزش عالی، دانشگاه و نیاز دانشگاه ها را به خوبی می شناسد و مفهوم علم و وزانت آن را درک کرده است. بی تردید توانمندی فناورانه موجب اقتدار دانشگاهی در حوزه دیپلماسی و اقتصاد می شود.
وی افزود: مجلس انقلابی خردمند با حمایت از اندیشمند فرهیخته این پیام را به جامعه دانشگاهی مخابره می کند که نگاه مجلس در مسیر اقتدار ملی است. وزیر پیشنهادی وزارت علوم از جنس محرومیت بوده و آن را به خوبی می شناسد و برای برون رفت از آن برنامه دارد. امروز بزرگ ترین چالش در دانشگاه، تولید علمی است که به فناوری منجر شود و این مهم به خوبی در برنامه های آقای زلفی گل تبیین شده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به مقالات و سوابق علمی وزیر پیشنهادی علوم، تصریح کرد: مقالات علمی آقای زلفی گل مورد استفاده بسیاری از فرهیختگان و دانشمندان دنیا قرار گرفته و در برخی مواقع تبدیل به اختراع شده است و این موضوع نشان دهنده ظرفیت نخبه علمی کشور است و می تواند سکاندار وزارت علوم باشد.
درخشان افزود: جامعه علمی زلفی گل را به عنوان نخبه علمی تلقی کرده و جامعه فرهنگی وی را به عنوان فردی فرهنگ مدار می شناسد و این نشان دهنده جایگاه ویژه و خاص ایشان است. همچنین وزیر پیشنهادی چالش های عمده تولید علم و جامعه دانشگاهی و ساختار دانشگاهی کشور را به خوبی شناخته و بی تردید شناخت مهم ترین گام برای برون رفت از چالش است. آقای زلفی گل توانمندی پشتیبانی جامعه علمی کشور را به عنوان وزیر علوم دارد و همانطور که همکاران هم مطرح کردند انتخاب ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی علوم موج شادی در میان افراد مختلف و دانشگاهی کشور ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه زلفی گل هم چهره علمی و هم چهره انقلابی است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند نیروی انسانی توانمند، نخبه و مستعد کشور بزرگ ترین سرمایه این مملکت است، حال امروز که چهره ای وزین و دانشمند قرار است سکاندار وزارت علوم شود چگونه نمی تواند از پس این مسئولیت برآید مگر ممکن است فردی که مدارج علمی را به خوبی طی کرده و به این جایگاه رفیع رسیده توانایی مدیریت وزارتخانه را نداشته باشد مگر وزرای پیشین سابقه وزارت داشتند.
درخشان با بیان اینکه کارنامه علمی و اجرایی وزیر پیشنهادی علوم با وزرای پیشین باید مقایسه شود، اضافه کرد: مگر آقای زلفی گل سرباز و استاد نمونه بسیجی نظام نبودند لذا می تواند عهده دار این مسئولیت باشد. وی تنها شخصیتی است که دارای جوایز بین المللی ارزشمندی بوده از این رو باید به چنین شخصیت هایی افتخار کنیم امیدواریم در زمان وزارت ایشان شاهد تغییرات عمده باشیم.

زلفی گل برنامه مشخصی برای تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه دارد
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شخصیت علمی و انقلابی وزیر پیشنهادی علوم، گفت: آقای زلفی گل برنامه مشخصی برای اجرای روش های آموزشی جدید، به کارگیری اساتید انقلابی و تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه دارد.
بهزاد رحیمی در نشست علنی امروز مجلس در موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تبریک هفته دولت و تشکر از اصحاب رسانه برای اطلاع رسانی برنامه های وزرای پیشنهادی، گفت: مخالفان آقای زلفی گل اذعان داشتند که وی در دانشگاه همدان فعالیت داشته است. این موضوع جفایی است که در حق دانشگاه های مراکز استان ها می شود، مدیریت 8 ساله این دانشگاه کمتر از اداره یک وزارتخانه نیست، ما انتظار داریم که مدیران از مناطق مختلف معرفی شوند زیرا انتخاب وزرا از میان چهره های شناخته شده در حق این افراد جفا می کند.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی افزود: مخالفان همچنین در اظهارات خود گفتند که آقای زلفی گل در رشته خاصی تخصص دارد که مرجعیت علمی ندارد، این افراد باید توضیح دهند که مرجعیت علمی را چگونه تحلیل یا تفسیر کردند، همچنین اعلام کردند که این مدل از وزارت را نمی پسندند در صورتی که می توان مدلی جز استفاده از ظرفیت های استاد تمام، بسیجی و دارای تجربه و تخصص را متصور شد.
وی با اشاره به ملاک و معیارهای وزرای در تراز انقلاب اسلامی، گفت: شخصیت آقای زلفی گل در همین چارچوب نظامی شکل گرفته، وی دوره نوجوانی را از جبهه آغاز و در نهایت به مقام جانبازی نائل شده است. وزیر پیشنهادی علوم تمام مراحل تحصیلی خود را در داخل کشور طی کرده و علیرغم پیشنهادهای ارائه شده از دانشگاه های معتبر جهان در کنار جوانان ایرانی به فعالیت خود ادامه داده است.
رحیمی در ادامه اظهار کرد: حل مشکلات کشور در حوزه های مرتبط این وزارتخانه جز با به کارگیری از ظرفیت نخبگان امکان پذیر نیست و وزیر پیشنهادی علوم نقش بی بدیلی می تواند در این عرصه ایفا کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: شجاعت و صراحت کلام وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه و اجرای روش های آموزشی جدید و همچنین به کارگیری اساتید انقلابی از اهمیت بسیاری برخوردار است، آقای زلفی گل همچنین طرحی برای برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه دارد که این طرح کارآمد می تواند عینی و قابل اجرا باشد. با انتخاب این وزیر پیشنهادی نقطه عطفی را در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رقم خواهیم زد.

وزیر پیشنهادی علوم فردی تحول‌خواه است
نماینده مردم تهران در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه‌های زلفی‌گل جامع بوده و هدفمند کردن آموزش و پژوهش و عملیاتی کردن آن در سرلوحه برنامه‌های وی قرار دارد.
احمد نادری در نشست علنی مجلس نوبت صبح امروز در موافقت با برنامه‌های محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انتخاب وی به عنوان شهروند نمونه و مدیر جهادی و انقلابی و همچنین نامگذاری یک خیابان در همدان به نام وی در زمان حیاتش از جمله مواردی است که معرفی وی را توجیه می‌کند.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وجهه بسیجی وی در عرصه‌های مختلف باعث شده دبیر مجمع بسیج اساتید استان باشد و همچنین وی چند بار در محضر رهبر معظم انقلاب سخنرانی کرده و ایده بنیاد ملی نخبگان را مطرح کرد که خود مأمور به راه‌اندازی آن شد. همچنین وی ریاست دانشگاه همدان را برعهده داشت که باید گفت دانشگاه، خود نمونه کوچکی از وزارتخانه است.
وی افزود: زلفی‌گل 11 سال تجربه معلمی و فعالیت در حوزه آموزش عالی را دارد، همچنین وی وزنه‌ای علمی بوده و نظریه‌پرداز و تحول‌خواه است و بنده یک دهه ایشان را می شناسم و می‌گویم مدیری انقلابی، علمی، توانمند و تحول‌گرا است.
نادری ادامه داد: در سال 88 ایشان درِ دانشگاه همدان را مقابل فتنه‌گران بست و مواضع انقلابی وی زبانزد دوستان همدانی است و اینکه می‌گویند چرا برخی افراد خاص از او حمایت می‌کنند باید گفت پاسخ ایشان این بوده که برخی از آنها را حتی یک بار هم ندیده ضمن اینکه باید نظر متدینین انقلابی مانند کامران دانشجو را هم دید که وی را تأیید کرده است.
وی در ادامه برنامه‌های وزیر را جامع دانست و هدفمندسازی آموزش و پژوهش و عملیاتی کردن آن را از سرلوحه‌های او برشمرد و گفت: شهادت می‌دهم تمام حرف‌هایی که علیه وی در رسانه‌ها گفته شده ناروا است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان زلفی گل را فردی در تراز انقلاب اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: مجلس از وی حمایت می کند به شرطی که چهره تحول خواه گذشته خود را نگاه داشته و از متخصصان در بدنه وزارتخانه و دانشگاه استفاده کند.

اظهارات مخالفان

زلفی گل نسبتی با وزارت علوم ندارد
نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: نیمی از وزرای پیشنهادی برنامه تحول ندارند و برنامه های زلفی گل نیز صرفا سیاست های کلی است.
روح اله ایزدخواه در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های محمدعلی زلفی گل به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هنوز در تشکیل دولت اسلامی مانده ایم، گفت: 4 ملاک جدی برای تشکیل دولت اسلامی لازم است که عبارتند از تخصص، تعارض منافع، جوان گرایی و آرمان خواهی.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه وزارت علوم، وزارت تخصص ها است، اظهار داشت: زلفی گل استاد تمام شیمی بوده و مقالات ISI زیادی دارد و همچنین استاد نمونه و پژوهشگر سلامت است اما وزارت علوم چه نسبتی با وی دارد.
وی ادامه داد: فارغ التحصیلان زیادی در رشته سیاستگذاری عمومی اعم از سیاست گذاری در حوزه های اقتصادی و علم و فناوری داریم همچنین تاکنون هزار دانش آموخته در مقاطع ارشد و دکتری علم و فناوری داشته ایم و بیش از 100 دکتری علم وفناوری داریم همچنین انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری با 5 هزار عضو فعال است که باید پرسید پس این ها برای چه درس خوانده اند.
ایزدخواه در ادامه با بیان اینکه زلفی گل استاد تمام بوده و من شاگرد ایشان ام، یادآور شد: اما ایشان باید علم شیمی را توسعه دهد و نسبتی با وزارت علوم ندارد؛ وزیر علوم با استاد تمامی فرق دارد و وزارت بهداشت نیز با فوق تخصص چشم و مغز تفاوت می کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه درباره جوان گرایی گفت: جوان فقط به لحاظ سن نیست بلکه جوان مدنظر ما باید کاربلد، توانمند و سیاست پژوه نیز باشد که در کشور از این افراد کم نداریم چنانچه سیاست مسکن مهر در دهه 80 توسط چند جوان 27 و 28 ساله تدوین شد و احمدی نژاد دو نفر از آن ها را به شورای عالی مسکن برد و گفت هرچه این ها گفتند اجرا شود که نتیجه آن مسکن مهر بود.
وی در ادامه با اشاره به فرمایش رهبری که فرمودند من خدمت جوان و خرد پیر را دوست دارم، عنوان کرد: افراد با سنین بالا می توانند بیایند و مشورت دهند اما نمی توانیم بگوییم فردی که 36 سال است معاونت جایی را دارد می تواند وزیر شود که اگر اینگونه بود زنگنه ها، جهانگیری ها و نعمت زاده ها نیز وزیر بوده اند.
ایزدخواه ادامه داد: زمانی که من 7 ساله بودم زنگنه وزیر بود، 25 سالگی ازدواج کردم، 30 سالگی فرزند اولم آمد و اکنون بچه سوم 7 ساله است و هنوز زنگنه وزیر است پس کی می خواهیم مدار بسته مدیریت و وزارت را بشکنیم، چرا به تحلیل های صد من یه غاز محافل سیاسی دل داده اما به امر حضرت آقا اهمیت نمی دهیم که فرموده اند دولت جوان حزب اللهی کلید حل مشکلات کشور است.
این عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه با انتقاد از اینکه نیمی از وزرا برنامه تحول ندارند، گفت: برنامه های زلفی گل سیاست های کلی و حرف های قشنگی است اما ما انتظار داریم در 6 ماهه اول تحول را ببینیم لذا آقای رئیسی باید دولت را اصلاح کند و به سمت دولت جوان حزب اللهی برود و ما نیز از آن ها حمایت خواهیم کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تحصیلکردگان بیکار از بی سوادان بیکار بیشتر هستند که تبدیل به یک پدیده شده که باید به حل آن اهمیت داد.

وزیر پیشنهادی علوم باید موضع خود را با فتنه مشخص کند
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وزارتخانه علوم بسیار کلیدی است و سرنوشت آینده کشور به آن مرتبط است.
سیدعلی یزدی خواه در نشست علنی مجلس نوبت صبح امروز (سه شنبه، 2 شهریور ماه) شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تبریک روز پزشک به شهید آشتیانی، طهرانی مقدم، محسن فخری زاده و شهدای دفاع مقدس و شهید اندرزگو، گفت: برخی وزارتخانه‌ها مأموریت حال و فعلی کشور است مانند وزارت صمت و برخی وزارتخانه‌ها به آینده کشور مرتبط و آینده‌ساز هستند و برنامه‌های آنها معطوف به آینده است مانند وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: دو وزیری که سهم فرهنگ کشور است وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم است البته وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کارنامه و برنامه منظم، خوب و تجربه کافی ندارد.
وی با اشاره به وزیر پیشنهادی علوم مطرح کرد: به شخصیت آقا زلفی‌گل احترام می‌گذارم اما محدوده عمل و تجربه وی به دانشگاه همدان برمی‌گردد با حدود 4 یا 5 هزار نفر دانشجو در حالی که الان باید با میلیون‌ها نفر دانشجو، صدها واحد دانشگاهی و تعداد بالایی از اساتید مواجه شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر زلفی‌گل به عنوان وزیر انتخاب شود، کار فشرده و سنگینی را باید انجام دهد. سوابق، شوراها، مصوبات، دستورکارها، اولویت‌ها در این وزارتخانه بسیار مهم است، افق و دکترینی در خصوص مواجهه وی با آموزش عالی دیده نشده است، در برنامه وی به بعضی از موضوعات اصلا اشاره‌‌ای نشده است.
یزدی خواه با تأکید بر موضوع تحول در علوم انسانی مطرح کرد: تحول در علوم انسانی یکی از اولویت‌های وزارت علوم است، دنیای غرب به هیچ کدام از فرزندان ما اجازه نمی‌دهد که در این حوزه‌ها تحصیل کنند اما ما به راحتی تمام منابع و رفرانس‌هایمان در اختیار اندیشه‌های غربی است. وزیر پیشنهادی هیچ اشاره‌ای به تحول در علوم انسانی در برنامه‌هایش ندارد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به موضوع مهم کنکور خاطر نشان کرد: درباره کنکور و معضلات آن که نظام آموزشی ما را زمینگیر کرده است، زلفی‌گل برنامه‌ شفاف و روشنی ندارد در حالی که مجلس در دو مرحله مصوباتی را در موضوع کنکور داشته است.
وی با اشاره به مناسبات سیاسی زلفی‌گل مطرح کرد: زلفی‌گل نماینده وزیر در برخی از شوراها و هیأت امناها و هیأت‌های ممیزی و ... است و کاملا با دولت فعلی همراه است. در 8 سالی که اساتید ما تحت شرایط شدید و فشارها بودند، هیچ جمله انتقادی از وی درباره این فضا نشنیدیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: به موضوع مهاجرت نخبگان واکنش خنثایی دارد و در مصاحبه اخیر خود درباره فرار نخبگان اعلام می‌کند که دنیا دهکده جهانی است و هر کس می‌تواند مهاجرت کند و انگیزه‌ای برای متقاعد کردن نخبگان کشور در خدمت به داخل کشور ندارد.
یزدی خواه ادامه داد: تفکر سیاسی زلفی‌گل مانند وزیر خارجه دولت دوازدهم است، اعتقادی به شعارهای انقلاب ندارد. مرگ بر این و مرگ بر آن برای وی موضوعیتی ندارد. وزیر پیشنهادی شرح صدر زیادی ندارد و کمتر از این موضوع برخوردار است، وقتی در مورد فتنه از وی سوال می‌شود، عصبانی می‌شود چرا که فتنه به کشور آسیب‌های فراوانی زد و در این موضوع ما خواستار واکنش شفاف وی هستیم. معتقد است به غیر از بنی صدر، تندیس روسای جمهور قبلی را باید ساخت و در پارک‌ها از آنها استفاده کرد. این سخن سنجیده‌ای نیست.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال 84 که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، دکتر معین به همدان آمد و سخنرانی کرد، زلفی‌گل به دکتر معین خیر مقدم گفت و در آغاز دولت احمدی‌نژاد، آقای زلفی‌گل از معاونت استعفا دادند و این کار معنادار است. وی علاقه ویژه‌ای به خاتمی دارد و به عنوان مسئول جمهوری اسلامی باید تبری خود را از خاتمی اعلام کند و سیاست‌های نظام را اعلام کند و بگوید که هیچ نسبتی با اهالی فتنه ندارم.
وی گفت: با انتخاب ایشان شور و ضعف زائدالوصفی در جبهه منحرفین، غربگرایان و اصلاح طلبان پیچیده است. اگر وی اهل تغییر و تحول بود دانشگاه همدان را تغییر می داد. زلفی‌گل یک پژوهشگر ارزشمند و یک دانشمند عزیز و عالی مقام و قابل احترام است ولی برای وزارت علوم کفایت نمی‌کند. بحرانی مانند کوی دانشگاه 78 اگر اتفاق بیفتد، آیا وی مرد میدان است و می‌تواند این موضوع را مدیریت کند؟ می‌تواند موضوعی مانند فتنه 88 در دانشگاه را مدیریت کند؟ چرا علی افشاری از وی در رادیو زمانه حمایت می‌کند؟
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما وزیری قاطع، متفکر، خلاق و اهل تحول می‌خواهیم، رشد علمی کشور در این 8 سال به قهقرا رفته است، مقام معظم رهبری هر چه به دولت بی‌تدبیر تذکر می‌داد، محل اعتنا نبود؛ پروژه‌های پژوهشی ما به شدت تنزل پیدا کرده است.
یزدی خواه تأکید کرد: این وزارتخانه، وزارتخانه کلیدی کشور است و سرنوشت آینده کشور به آن مرتبط است. در هیچ وزارتخانه‌ای نباید مماشات کنیم و در این وزارتخانه بسیار بیشتر.

وزارت علوم نیاز به یک وزیر با گفتمان انقلابی دارد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: وزارت علوم باید وزارت تربیت نیروهای متخصص و انقلابی و متعهد باشد. این وزارتخانه نیاز به یک وزیر با گفتمان انقلابی دارد. چرا برخی جریانات سیاسی از شما حمایت می کنند؟
حسین رجایی در نشست علنی امروز مجلس در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه های وی گفت:  برنامه های وی بسیار خوب نوشته شده است و با اسناد بالادستی همراهی دارد، لکن کلی است و برنامه اقدام و عملیاتی نیست. وضعیت موجود را نشان نداده و مسیری را که وزیر باید طی کند را نیز نشان نداده است.
وی ادامه داد: برنامه وزیر پیشنهادی بازه زمانی را مشخص نکرده است، یعنی به عبارتی این برنامه نه قابل ارزیابی است و نه قابل سنجش. برنامه های وزیر پیشنهادی از یکسری موضوعات هم غافل است که من برخی از آنها را تیتروار مطرح می کنم. موضوع تامین اعضای هیات علمی مغفول است، ساماندهی کارکنان دانشگاه ها، دانشگاه های بلاتکلیف مانند علمی- کاربردی، موضوع مهم تعارض منافع در دانشگاه های خصوصی مغفول مانده است. دانشگاه های خصوصی به بنگاه های اقتصادی تبدیل شده اند و به کارخانه مدرک صادر کردن تبدیل شده است.
رجایی ادامه داد: برنامه وزیر پیشنهادی ناظر به یک نگاه سنتی است، چند دهه است که کشورهای پیشرفته نگاهشان را تغییر داده اند، اما نگاه وی همچنان سنتی است و سیستم آموزش و پژوهش در دنیا به سمت نوآوری، کارآفرینی، تولید قدرت، ثروت و... رفته ولی در برنامه زلفی گل این موضوعات مشاهده نمی شود. وی 600 مقاله در زمینه شیمی دارد و بسیار دانشمند است.
وی با اشاره به سخنان رهبری درخصوص موضوع مقاله محوری مطرح کرد: با شرایطی که ما داریم این مقاله ها نه در جهت نوآوری و نه در جهت تولید علم بوده است و نه تولید ثروت داشته ایم و نه تولید قدرت و این نگاه ها باید تغییر کند. اما این موضوعات در برنامه وزیر پیشنهادی دیده نمی شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سال 93 به ظلم بزرگی که نسبت به دانشجویان بورسیه اتفاق افتاده بود صحبت کرد و خواستند که در این موضوع اقدامی شود ولی مشکلات دانشجویان بورسیه هنوز حل نشده است و باید پاسخگو بود.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منظومه فکری وزیر پیشنهادی درباره موضوعات کشور منسجم نیست، جریان سیاسی وی نامشخص است و موضع گیری های چند سال اخیر زلفی گل قابل تأمل است و باید به جریانی که از وی حمایت می کند، توجه کرد. کانون صنفی اساتید دانشگاه که با ریاست محمدرضا عارف تشکیل شده بود، یکی از گزینه های وزارت علوم دکتر زلفی گل بوده است. باید روی این موضوعات دقت کرد.
وی تاکید کرد: وزارت علوم باید وزارت تربیت نیروهای متخصص و انقلابی و متعهد باشد. آیا این وزارتخانه نیاز به یک وزیر با گفتمان انقلابی ندارد. باید وزیر پیشنهادی دیدگاه های خود را در این زمینه شفاف اعلام کند، چرا برخی جریانات سیاسی از شما حمایت می کنند؟

تک بعدی بودن زلفی‌گل مانع از نگاه جامع به رشته‌های دانشگاهی، رشته‌های نوین و میان رشته‌ای است
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس گفت: تک بعدی بودن زلفی گل مانع از نگاه جامع به همه رشته های دانشگاهی و رشته‌های نوین و میان رشته‌ای است لذا بنا نیست وضع موجود که به روزمرگی نزدیک شده است ادامه پیدا کند.
مهرداد ویس کرمی در نشست علنی مجلس نوبت صبح امروز در مخالفت با برنامه‌های محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: با توجه به اینکه در قرعه‌کشی چند وزارت نام بنده به عنوان مخالف درآمده باید یادآور شوم اینجانب در سال‌های بی‌کسی آقای رئیسی در دور قبل، رئیس ستاد ایشان بودم و تاکنون از این کار پشیمان نیستم و بلکه خدا را شکر می‌کنم البته گویا تقدیر است در قرعه فقط مواردی که مخالف ثبت‌نام  کرده‌ام انتخاب شوم که قطعا خیری در آن است.
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستم، البته توفیق داشتم در دو رشته پزشکی و الهیات تحصیل نمایم. بنده با افتخار در الهیات فارغ التحصیل دانشگاه معارف اسلامی قم هستم که در اطلاعیه دکترای آن طلبه پایه دهم و بالاتر از آن می پذیرد و افتخار دارم به عنوان هیأت علمی گروه معارف اسلامی به مدت 14 سال و تدریس 21 ساله خدمت نمایم.
وی اظهار کرد: صاحب 17 عنوان تألیف در رشته‌های مرتبط با الهیات که یک مورد آن تحت عنوان اندیشه اسلامی 2 از جمله کتب درسی گروه‌های معارف اسلامی است. انتقاد به یک شخص، لزوماً توهین یا انتقاد به قشری که ایشان متعلق به آن است، نمی‌باشد. در رشته تفسیر قرآن خود را شاگرد کم استعداد حوزه‌های علمیه می دانم به خصوص آثار علامه طباطبایی (رضوان الله) که از مفاخر شیعه و برخاسته از دیار ولایتمدار آذربایجان می‌باشد. بنده نیمه دوم سال 1373 افتخار داشتم آخرین جلد المیزان را نیز به اتمام برسانم.
عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت علوم موظف است نیروهای انسانی مورد نیاز در حیطه علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، فنی و مهندسی و هنر را فراهم آورد به گونه‌ای که حاصل آن نیروی انسانی مومن، متخصص و انقلابی باشد.
ویس کرمی ادامه داد: سوابق علمی آقای زلفی‌گل قابل تقدیر و ایشان از مفاخر علمی رشته شیمی هستند اما به نظر اینجانب تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه جامع به همه رشته های دانشگاهی و رشته‌های نوین و میان رشته‌ای است. بنا نیست وضع موجود که به روزمرگی نزدیک شده است ادامه پیدا کند و پذیرفته نیست در گام دوم انقلاب اسلامی، تربیت بی‌هدف دانشجو، رساله‌های سزاوار بایگانی و ارتقاء صوری اساتید دانشگاه ادامه پیدا کند بلکه بایستی گام‌های موثری در تراز گام دوم انقلاب برداشته شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد:راهبری آموزش عالی را کسی می‌تواند انجام دهد که در موارد علوم مختلف و تحول دانشگاه‌ها صاحب نظر و صاحب سبک باشد و با تشکیل چند جلسه بسیج اساتید و همایش‌های صوری این مهم محقق نمی‌شود. ریز و دقیق شدن آقای زلفی‌گل در رشته شیمی باعث شده حتی در برنامه‌نویسی هم به برخی از مسائل توجه کامل نداشته باشند.
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: تبیین و ترویج نواندیشی دینی در زمینه‌های مورد نیاز دانشگاهیان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی دارای اهمیت است که در برنامه وزیر پیشنهادی مشاهده نمی‌شود. همچنین فقدان برنامه اساسی برای تولید علم خصوصاً در مورد علوم انسانی و علوم اسلامی مورد نیاز جامعه مانند اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و هنر اسلامی در برنامه‌های ایشان مشهود است.
وی اظهار کرد: تحول جوامع غربی از تحول در علوم انسانی آغاز شد، گاهی یک ایده می‌اندیشم، پس هستم، منشأ مدرنیته‌ای می‌شود، گفته می‌شود حتی ایده ساخت کامیپوتر ابتدا در ذهن یک فلیسوف شکل گرفت البته سخن مذکور به معنای تأیید ارزشی مدرنیته و رنسانس نیست بلکه اهمیت علوم انسانی و تحول در این عرصه است.
عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه عملیاتی در مورد نظریه‌پردازی، اندیشه‌ورزی، کرسی‌های واقعی نظریه‌پردازی برای تولید علم، عدم ارائه راهکار کارآمدسازی رساله‌های دکترا از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود. همچنین فقدان برنامه در حیطه خانواده محوری و ترویج و تسهیل دانشجویی از دیگر مسائلی است که مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های وزیر فقدان آن را اعلام کرده است.
ا