شناسهٔ خبر: 49090221 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

در نشست خبری وزارت امور خارجه مطرح شد

تاریخ جدید مذاکرات از زبان سخنگو

دنياي اقتصاد : سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت تاریخ جدید مذاکرات وین پس از اطمینان از تغییر و تحولات به طرف‌های ما در ۱+۴ اعلام خواهد شد. به گزارش «ایسنا»، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی درباره زمان بعدی مذاکرات وین و برخی از مسائلی که در این زمینه مطرح شده است، گفت: پیش‌تر هم اعلام کرده‌ایم که در تغییر و تحولاتی که در قوه مجریه ایران در حال وقوع است ممکن است برخی تغییرات صورت بگیرد.

صاحب‌خبر -

او گفت: البته مواضع حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران همان مواضعی است که بارها اعلام کرده و طرف‌های مقابل به هیچ‌وجه نباید به دنبال سوء محاسبات باشند. باید بدانند که مواضع ما تغییر نکرده و رفع موثر تحریم‌های آمریکا و پایبندی کامل طرف‌های دیگر برجام به تعهداتشان در این زمینه به عنوان اصول مقوم هرگونه توافقی در وین است. خطیب‌زاده ادامه داد: تاریخ جدید مذاکرات وین پس از اطمینان از تغییر و تحولات به طرف‌های ما در ۱+۴ اعلام خواهد شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با بیانیه اخیر سه کشور اروپایی در ارتباط با گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره میزان غنی‌سازی ایران اظهار کرد: آنچه ایران انجام داده تمامی در چارچوب مقررات و پایبندی به پادمان و NPT بوده است و اینها با اعلام قبلی به آژانس انجام شده است. تمام فعالیت‌ها زیرنظر آژانس بوده است و هیچ فعالیت اعلام نشده‌ای وجود ندارد. تمام فعالیت‌های ما با اهداف صلح‌آمیز صورت گرفته و همان‌طور که گفتم آژانس در جریان آن بوده است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه این‌گونه بیانیه‌های سیاسی رافع مسوولیت سه کشور اروپایی در نقض برجام نیست، تاکید کرد: این بیانیه‌ها سازنده نیست، این بیانیه‌ها غیرحقوقی و سیاسی هستند. این سه کشور باید پاسخ دهند که بعد از خروج آمریکا از برجام و فشار حداکثری دولت واشنگتن علیه مردم ایران و تروریسم اقتصادی که علیه مردم ایران در حوزه‌های مختلف انجام داد کجا بودند. در برابر این اقدامات چه بیانیه‌ای دادند و چه اقدامی کردند. طرف‌های اروپایی در بی‌عملی مثال بارزی هستند و بهترین مسیری که کشورهای اروپایی می‌توانند در مسیر احیای برجام طی کنند عمل به تعهدات خودشان در برابر برجام و ایران است.

وی ادامه داد: در این مدتی که دولت جدید آمریکا بر سر کار آمده و گفت‌وگوهای وین در حال انجام بوده هیچ اقدام مثبتی از سوی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان ذیل برجام انجام نشده است و کشورهای اروپایی به جای تکرار این موهومات به تعهدات خود عمل کنند. ایران حداقل به تعهدات خود ذیل پادمان عمل کرده است و آنها به هیچ تعهدی به جز اظهارنظرهای سیاسی، غیرسازنده و غیرمسوولانه عمل نکرده‌اند. ما تلاش داریم گفت‌وگوهای وین گفت‌وگوهای معناداری باشد. طرف‌های مقابل به واقعیت‌ها توجه کنند و براساس این دیدگاه که باید به تعهداتشان عمل کنند به وین بیایند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ارتباط با برجام و مذاکرات وین و انتخاب‌هایی که آمریکا با آن مواجه است، گفت: از روزی که آمریکایی‌ها سرکشانه از برجام خارج شدند و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کردند همه طرف‌ها انتخاب‌های مختلفی داشتند و ما هم براساس منافع و تعهدات خود حق تصمیمات مختلف داشتیم و در این راستا اقدامات جبرانی انجام دادیم.

او گفت: آنچه مهم است این است که آمریکایی‌ها با اقدامات خود سرنوشت برجام را در هاله‌ای از ابهام قرار داده‌اند و نشان داده‌اند که حتی به امضای رئیس‌جمهور خود پایبند نیستند. خطیب‌زاده ادامه داد: ما توصیه می‌کنیم که همه طرف‌ها به این موضوع توجه کنند که حق انتخاب برای همه طرف‌ها وجود دارد و ما نیز براساس منافع خود عمل می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد همچنین درباره صحبت‌های روز یکشنبه آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی در ارتباط با موضوع برجام و اینکه ایران اجازه نخواهد داد مذاکرات وین فرسایشی شود، اظهار کرد: اینکه درباره زمان برگزاری دور جدید مذاکرات در وین تصمیم‌گیری شود این یک امر طبیعی است و انجام خواهد شد.

او ادامه داد: به دلیل نقض کامل برجام توسط آمریکایی‌ها و عدم پایبندی کامل طرف‌های اروپایی و طرف‌های برجام به تعهدات خود در رفع تحریم‌ها زمان به نفع برجام نیست. خطیب‌زاده با بیان اینکه در این چارچوب زمان به نفع برجام نیست، تصریح کرد: اقدامات جبرانی ایران در چارچوب برجام صورت گرفته و باید طرف‌های مقابل بدانند که انتظار ما تا ابد نخواهد بود و در این مدت از مقامات جدید آمریکا چیزی جز حرف ندیده‌ایم و آنها متاسفانه مسیر شکست‌خورده دولت قبلی آمریکا را ادامه داده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مذاکرات احیای برجام نباید فرسایشی شود. ما از همان اول نیز بر این موضوع تاکید کرده‌ایم و باید در چارچوب زمان‌بندی و معیار مشخصی به پیش رود و اگر طرف‌های مقابل واقع‌نگرانه پای میز مذاکرات حضور پیدا کنند قطعا مذاکرات فرسایشی نخواهد بود و ما اجازه نخواهیم داد که این اتفاق بیفتد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اجلاس بغداد و اینکه آیا ایران در این اجلاس شرکت خواهد کرد، تاکید کرد: اجلاس همسایگان در بغداد ابتکار جدیدی نیست  این موضوعی است که مدت‌ها برادران ما در بغداد اجرای آن را پیگیری می‌کردند. ما حتما در سطح و کیفیتی که تصمیم می‌گیریم شرکت خواهیم کرد. ما منتظر دریافت جزئیات بیشتر درباره این اجلاس از بغداد هستیم. باید دید جزئیات چگونه است و متناسب با جزئیاتی که دریافت می‌کنیم در این اجلاس شرکت و حضور خواهیم داشت.  سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آقای رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور ایران در نشست بغداد شرکت خواهد کرد، تصریح کرد: همان‌طور که گفتم تصمیم‌گیری درباره اینکه در چه سطحی شرکت کنیم منوط به جزئیات بیشتری است که دریافت کنیم و بعد از اینکه جزئیات بیشتر را دریافت کردیم در این مورد تصمیم‌گیری خواهیم کرد. باید ببینیم دستور کار این اجلاس دقیقا چیست و چه هیات‌هایی حضور خواهند داشت.

نظر شما