شناسهٔ خبر: 49084867 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افزايش رايزني‌هاي منطقه‌اي اسلام آباد درباره افغانستان

صاحب‌خبر -
افزايش رايزني‌هاي منطقه‌اي اسلام آباد درباره افغانستان
خبرگزاری آریا- شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان تصریح کرد؛ بزودی برای رایزنی با مقامات کشور‌های منطقه با موضوع افغانستان به ایران، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان سفر خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد: برای رایزنی درباره وضعیت افغانستان و ایجاد راهکار منطقه‌ای ؛ به زودی به کشور‌های منطقه از جمله ایران سفر خواهد کرد.
«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان افزود: برای رایزنی با مقامات کشور‌های منطقه با موضوع افغانستان به زودی سفری به کشور‌های ایران، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان انجام می‌دهم.
قریشی در ادامه گفت: ما با مقامات چین درباره تحولات اخیر افغانستان در تماس نزدیک هستیم و رویکردی نزدیک را در این زمینه دنبال می‌کنیم.
«قریشی» تاکید کرد: پاکستان تنها با یک گروه در افغانستان در تماس نیست بلکه رایزنی‌های نزدیکی با همه طرف‌ها دارد، زیرا پاکستان خواهان افغانستانی آرام  و باثبات است.
وی از جامعه جهانی نیز خواست که همکاری‌ها و حمایت‌های خود را از کابل ادامه دهند تا بتوان هر چه سریعتر آرامش را به آن کشور بازگرداند.
وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه گفت: افغانستان کشوری است که در آن اقوام مختلف زیادی زندگی می‌کنند و علاوه بر پشتون‌ها اقوام دیگری نیز در آن کشور نقش دارند. ما می‌خواهیم که دولت جدیدی که در افغانستان تشکیل می‌شود، دولتی فراگیر از تمامی اقوام و ذینفعان در افغانستان باشد.
وی درپایان ضمن رد شایعات در زمینه سفرش به کابل تصریح کرد: برخی از رسانه‌های بین المللی به ویژه هندی تلاش کردند با انتشار اخبار دروغین، چهره‌ای منفی از پاکستان مطرح کنند. ما همه ملاقات‌های خود را با طرفین افغان انجام دادیم و مذاکرات ما در این زمینه خیلی وقت پیش پایان یافته است.

اطمینان طالبان به پاکستان درخصوص اقداماتش
وزیر کشور پاکستان اعلام کرد که طالبان اطمینان داده از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده نشود.
«شیخ رشید احمد» در نشست خبری امروز اعلام کرد: دولت پاکستان از نزدیک تحولات افغانستان را دنبال می‌کند و در حال تبیین سیاست‌های لازم برای جلوگیری از تاثیرات منفی تحولات در افغانستان بر پاکستان است. گذرگاه‌های مرزی پاکستان با افغانستان برای رفت و آمد باز است و ما در حال ارائه تسهیلات به شهروندان افغان در مرز‌های مشترک هستیم.
وی در مورد تسهیلات کنسولی پاکستان به اتباع خارجی گیر افتاده در افغانستان گفت: ما تا کنون پذیرای بیش از 1300 اتباع کشور‌های مختلف در مرز‌های زمینی و هوایی خود بوده ایم. همچنین بیش از 4 هزار ویزا برای اتباع خارجی از سوی سفارت پاکستان در کابل صادر شده است.
این در حالی است که رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که مقامات طالبان در حال گفتگو با رهبران طالبان پاکستان هستند تا فعالیت‌های تروریستی خود علیه پاکستان را متوقف سازند.
رهبران برجسته طالبان پاکستان که در بسیاری از حملات تروریستی در پاکستان نقش داشتند، در حال حاضر در خاک افغانستان مخفی شده اند و از آنجا فعالیت‌های تروریستی را در پاکستان دنبال می‌کنند.
دولت پاکستان اعلام کرد که سیاست عدم مداخله در امور داخلی افغانستان را قاطعانه دنبال می‌کند.
در نشست هفته گذشته کمیته امنیت ملی پاکستان با محور بررسی وضعیت جاری در افغانستان تصریح بر عدم مداخله در امور داخلی افغانستان شد.
در این نشست 2 ساعته که به ریاست «عمران خان» نخست وزیر پاکستان و با حضور فرماندهان ارشد نظامی و مقامات دولتی برگزار شده بود، به طور ویژه وضعیت جاری در افغانستان مورد بررسی قرار گرفت.
در بیانیه پایانی این نشست آمده است: پاکستان متعهد به حل و فصل سیاسی و جامع وضعیت افغانستان با حضور نمایندگان همه گروه‌های افغان است.
در جلسه کمیته امنیت ملی پاکستان تصمیم گرفته شد که این کشور به اصل عدم دخالت در افغانستان پایبند خواهد بود و اعلام شد: پاکستان خواهان صلح و ثبات در همسایگی خود است و برای تسهیل حل و فصل سیاسی مناقشه افغانستان با جامعه بین الملل و تمامی ذینفعان افغان تعاملات خود را ادامه خواهد داد.
در این نشست نخست وزیر پاکستان به مقامات مربوطه دستور داد تا در زمینه بازگشت اتباع پاکستانی، دیپلمات ها، نمایندگان سازمان‌های بین المللی و روزنامه نگاران گیر افتاده در کابل اقدام کنند.

نظر شما