شناسهٔ خبر: 49077688 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اعلام آمادگي احمد مسعود براي مذاکره با طالبان

صاحب‌خبر -
اعلام آمادگي احمد مسعود براي مذاکره با طالبان
خبرگزاری آریا- احمد مسعود که در دره پنجشیر مستقر است گفت امیدوار است با طالبان مذاکرات مسالمت آمیزی داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از  گزارش رویترز، احمد مسعود رهبر آخرین پایگاه اصلی مقاومت ضدطالبان، یکشنبه گفت امیدوار است با جنبش اسلامی که یک هفته پیش قدرت را در کابل به دست گرفت، مذاکرات مسالمت آمیزی داشته باشد، اما در عین حال، نیروهایش آماده جنگیدن هستند.
مسعود از مقر خود در دره پنجشیر در شمال غربی کابل که وی در آنجا نیرو‌هایی متشکل از بقایای ارتش منظم، نیرو‌های ویژه و همچنین جنگجویان شبه نظامی محلی را گردهم آورده است، به رویترز گفت: "ما می‌خواهیم طالبان را متوجه کنیم که تنها راه پیش رو، مذاکره است. ما نمی‌خواهیم جنگی آغاز شود.»
این اظهارات در حالی بیان شد که طالبان در صفحه خود در توئیتر اعلام کرد پس از آن که مقامات دولتی محلی از واگذاری مسالمت آمیز پنجشیر خودداری کردند، صد‌ها جنگجو در حال حرکت به طرف آنجا هستند. یک فیلم کوتاه، ستونی از کامیون‌های تصرف شده با پرچم سفید طالبان را نشان می‌داد که همچنان علامت‌هایی از دولت افغانستان را داشتند و در امتداد یک بزرگراه حرکت می‌کردند.
مسعود، پسر احمدشاه مسعود، از رهبران اصلی مقاومت ضد حضور شوروی در افغانستان در دهه 1980، گفت: "در صورت تلاش نیرو‌های طالبان برای حمله، هوادارانش آماده جنگ در پنجشیر خواهند بود. آن‌ها می‌خواهند دفاع کنند، بجنگند و در برابر هر رژیم تمامیت خواه، مقاومت کنند. "
البته، در خصوص آغاز عملیات نیرو‌های طالبان تردید‌هایی وجود دارد. یک مقام طالبان گفت حمله به پنجشیر آغاز شده است، اما یک دستیار مسعود گفت هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این ستون واقعاً وارد پنجشیر شده باشد. در ضمن، گزارشی درباره بروز درگیری در پنجشیر وجود ندارد.

طالبان: تلاش می‌کنیم موضوع پنجشیر را از راه مسالمت آمیز حل کنیم
در همین حال سخنگوی طالبان اعلام کرد: در تلاش هستیم تا موضوع پنجشیر را از راه مسالمت آمیز حل کنیم.
ذبیح الله مجاهد امروز در پیامی اعلام کرد: دشمن (نیرو‌های احمد مسعود) در داخل پنجشیر در محاصره است و طالبان از سمت استان بدخشان، تخار و شهرستان اندراب استان بغلان در اطراف پنجشیر مستقر شده اند.
وی افزود: دشمن (مخالفین) از شهرستان‌های بنو، پل حصار و ده صلاح بغلان به طور کامل پاکسازی شد.

نظر شما