شناسهٔ خبر: 49053148 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

آخرین تحولات افغانستان، شایعه توافق مسعود و طالبان بالا گرفت

صاحب‌خبر -

در اخرین تحولات افغانستان حکمتیار خبر از ادامه مذاکره برای دولت فراگیر داده است و از سوی دیگر امریکا هشدار های امنیتی داده اما در پنجشیر شایعه هایی از بیعت احمد مسعود با طالبان به گوش می رسد.

به گزارش خبرآنلاین، در تازه ترین تحولات افغانستان خبر می رسد که قرار است در هفته های آتی خلاء قدرت در این کشور حل شود این خبری بود که سهیل شاهین روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری رویترز تایید کرد. گفته می شود که کرزی نیز مشغول رایزنی با نماینده اقوام در افغانستان برای تشکیل حکومتی فراگیر و صلح امیز است اما ظاهرا این گفتگو ها نتیجه مطلوب را حاصل نکرده است همچنین به رغم وعده های طالبان مبنی بر عدم خشونت اخبار رسیده حاکی از خشونت های این گروه علیه مردم در وسوالی ها است.
خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از یک سخنگوی طالبان نوشت: «کارشناسان حقوقی، مذهبی و سیاست خارجی طالبان قصد دارند چارچوب یک دولت جدید را در چند هفته آینده معرفی کنند.»

طالبان: با زور وارد ولایت پنجشیر نمی‌شویم

طالبان همزمان با اعلام فزرند احمد شاه مسعود در استان پنجشیر برای قیام علیه این گروه اعلام کرد که با زور وارد ولایت شمالی پنجشیر نمی‌شود. شبکه خبری العربیه به نقل از طالبان نوشت که این گروه خواستار توافق سیاسی به دور از خونریزی هستند. پس از سقوط دولت افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور در روز یکشنبه گذشته فرزند احمد شاه مسعود که پدرش یکی از رهبران سابق افغانستان بود، در ولایت پنجشیر در شمال افغانستان اعلام کرد که علیه طالبان قیام خواهد کرد. موضع نرم طالبان در مقابل قیام فرزند احمد شاه مسعود در پنجشیر در حالی است که برخی شایعات در مورد پیوستن وی به طالبان در برخی از محافل خبری مطرح شده است.

پس از اعلام شایعه توافق احمد مسعود و نمایندگان طالبان توسط “خلیل الرحمن حقانی” از اعضای شورای رهبری طالبان، برنارد هنری لوی(نویسنده و فیلسوف معروف فرانسوی) در توئیتر خود نوشت:
همین الان با احمد مسعود تلفنی صحبت کردم. او به من گفت: «من پسر احمدشاه مسعود هستم. تسلیم شدن بخشی از واژگان من نیست. این شروع کار است. مقاومت به تازگی آغاز شده است.
اما صبح، پسر احمد شاه مسعود اعلام کرد که حاضر است برای تحقق امنیت و صلح در افغانستان از خون پدرش بگذرد.

احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود، فرمانده نظامی و وزیر دفاع پیشین افغانستان در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت: من آماده‌ام در صورتی که شرایط برای صلح و امنیت در کشور فراهم شود، از خون پدرم که دو روز قبل از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ ترور شد، بگذرم.

وی افزود: ما آماده گفتگو با طالبان هستیم و تماس‌هایی با این گروه داریم. حتی پدرم سال ۱۹۹۶ بدون محافظ و سلاح برای گفتگو با رهبری طالبان به خارج از کابل رفت و به آن‌ها گفت: چه می‌خواهید؟ می‌خواهید دین اسلام اجرا شود؟ ما هم مسلمان هستیم و خواهان صلح بگذارید با هم همکاری کنیم. با این حال طالبان می‌خواهد همه چیز را به زور سلاح تحمیل کند. اگر صلح می‌خواستند با ما صحبت و همکاری می‌کردند. ما همگی افغان هستیم و در آن صورت صلح وجود خواهد داشت.

گزارش‌ها از بازپس‌گیری سه ولسوالی در ولایت بغلان

در همین حال منابع محلی در ولایت بغلان در شمال افغانستان روز شنبه گفتند که کنترل سه ولسوالی از دست طالبان خارج شده است.
شبکه «طلوع نیوز» به نقل از منابع خود گزارش داده است که تلفات هر دو طرف در جریان نبردهای بغلان سنگین بوده است.
گروه طالبان هنوز به گزارش‌های منتشرشده از بازپس‌گیری کنترل ولسوالی‌های پل حصار، ده صالح و بانو واکنش نشان نداده است.

نظر شما