شناسهٔ خبر: 49052030 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ضمن انتقاد از عملکرد محمد اشرف غنی

اعلام آمادگي احمد مسعود براي مذاکره با طالبان

صاحب‌خبر -
اعلام آمادگي احمد مسعود براي مذاکره با طالبان
خبرگزاری آریا- فرزند احمد شاه مسعود گفت: "ما برای گفتگو با طالبان آماده ایم و عملا با این جنبش در تماس هستیم؛ نمایندگان مشترک ما بار‌ها با یکدیگر دیدار کرده اند.
به گزارش آریا و به نقل از الشرق الاوسط، احمد مسعود با اشاره به اینکه برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در کشورش حاضر است از خون پدرش بگذرد، تاکید کرد: آماده مذاکره با طالبان برای تشکیل دولتی فراگیر هستیم و با تشکیل دولت افراط گرایی که خطری جدی برای افغانستان، منطقه و سرتاسر جهان است، مخالفیم.
احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود از رهبران جهادی افغانستان در مصاحبه با تارنمای روزنامه سعودی الشرق الاوسط درباره تحولات کشورش، به اقدامات اشرف غنی رئیس جمهور فراری افغانستان اشاره کرد و گفت: وی نفهمید چه چاهی برای افغانستان کنده است. زمانی که از سرتاسر دنیا سالانه میلیارد‌ها دلار کمک مالی به کابل سرازیر می‌شد، او فرصتی طلایی داشت، اما اکثر مردم افغانستان همچنان زیر خط فقرند و تنها تعداد کمی از نخبگان سیاسی توانسته اند میلیون‌ها دلار به دست آورند و به خارج بفرستند. علاوه بر این غنی طرح‌های نژادپرستانه‌ای داشت که موجب تشدید اختلافات بین افغان‌ها شد، چرا که وی برگه پشتون‌ها را علیه تاجیک ها، اوزبک‌ها و هزاره‌ها به کار می‌گرفت.
احمد مسعود افزود: افغانستان هرگز از نظام مرکزی قدرتمندی برخوردار نبوده و طی بیش از 100 سال گذشته در این امر ناکام بوده است. به سبب گسترش فساد و اداره نادرست کشور که ناشی از نظام حکومتی و امنیتی متمرکز بود، دولت افغانستان نتوانست حمایت مردم را جلب کند، زیرا مردم به غنی اعتماد نداشتند، آن‌ها همچنین با یادآوری روز‌های بد طالبان، باور ندارند این نظام بتواند نجاتشان دهد؛ تاکید جامعه افغان که از نژاد‌های مختلف تشکیل شده است، بر این است که به نظام سیاسی و نیرو‌های مسلحی نیاز دارد که تمرکزگرا نباشند.
مسعود افزود: "ما برای گفتگو با طالبان آماده ایم و عملا با این جنبش در تماس هستیم. نمایندگان مشترک ما بار‌ها با یکدیگر دیدار کرده اند. ما هم مسلمانیم، با این وجود هرگز کاری به اجبار انجام نخواهیم داد. پدرم هم با طالبان گفتگو می‌کرد. او در سال 1996 بدون محافظ برای گفتگو با سران جنبش طالبان به خارج از کابل رفت و به آن‌ها گفت: شما به دنبال چه چیزی هستید؟ اجرای دین اسلام؟ ما هم مسلمانیم و به دنبال صلح هستیم پس بیایید با هم همکاری کنیم.
وی گفت: "پنجشیر تنها استانی است که مقاومت کرد. همه کشور سقوط کرد، اما ما با سرفرازی ایستاده ایم، همانطور که در دهه هشتاد اتحاد جماهیر شوروی را و در دهه نود طالبان را شکست دادیم. اما من تمایل و آمادگی دارم برای برقراری صلح، امنیت و ثبات در کشور از خون پدرم بگذرم".
پسر احمد شاه مسعود تصریح کرد: ما آمادگی داریم با اجرای مذاکرات سیاسی با طالبان دولتی فراگیر تشکیل دهیم، ما تمایل داریم همه افغان‌ها به جنگ 40 ساله پایان دهند، ما عملا با آن‌ها گفتگو می‌کنیم و امیدواریم به راه حلی دست یابیم و درگیری‌ها پایان یابد. آن‌ها می‌گویند با تروریسم جهانی مخالفند.

نظر شما