شناسهٔ خبر: 49047144 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات در صحن مجلس

رضوانی: خطیب در ماجرای طبری توجیهات غیرقابل قبولی ارائه کرد/ ذوالنوری: خاتمی و احمدی نژاد دنبال عزل خطیب بودند

موج نیوز

مجلس وارد بررسی صلاحیت سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، پس از پایان یافتن بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات،  وکلای ملت وارد بررسی صلاحیت سید اسماعیل خطیب ، وزیر پیشنهادی اطلاعات شدند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات را در صحن مجلس قرائت کرد.

وی گفت: این کمیسیون نظر مثبتی پیرو برنامه‌های وزرات اطلاعات دارد. ایشان شاید تنها گزینه پیشنهادی بعد از انقلاب باشند که کار اطلاعاتی را از کف سیستم اطلاعاتی شروع کرده‌اند.

همچنین در جریان این جلسه گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در زمینه بررسی برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات در صحن مجلس قرائت شد.

امیرقلی جعفری در موافقت گزینه پیشنهادی وزرات اطلاعات در صحن مجلس گفت: حساسیت این وزارتخانه را همه دوستان می‌دانند من برخی از رسالت‌های آن را بسیار کوتاه عرض می‌کنم و خواهشم این است که در مقام قضاوت و داوری حتماً انصاف و عدالت و تقوا را رعایت کنیم که بهتر بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم.

وی تاکید کرد: وزارت اطلاعات در تولید اطلاعات دقیق و ایجاد امنیت پایدار و اشراف اطلاعاتی در درون و بیرون از مرز‌ها و مبارزه با تروریسم، فعالیت‌های ضد جاسوسی و حوزه‌های مختلف دیگر فعالیت می‌کند. نکته دومی که لازم است عرض کنم این است که در محیط پیرامونی ما در کشور‌هایی که در اطراف ما هستند و بسیار ملتهب و بسیار متلاطم هستند رابطه ما با آن‌ها و اشراف اطلاعاتی و رصد درست اطلاعاتی یکی از ویژگی‌های وزارت اطلاعات است و وزیر اطلاعات باید این اشراف را داشته باشد چرا که محیط پیرامون ما یک محیط امن و آرام نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به برنامه‌های خطیب اظهار داشت: مبارزه هوشمندانه و قاطع و جدی با بنیان‌ها، بازیگران، روند‌ها، گلوگاه‌ها و شریان‌های اصلی فساد یکی از برنامه‌های وزارت اطلاعات است و در برنامه‌های جناب خطیب آورده شده است.

وی بیان داشت: ارتقای روش‌های تولید و جمع‌آوری و تجمیع و تلفیق و انباشت هوشمندانه و لحظه‌ای اطلاعات جزو برنامه‌های ایشان در این وزارتخانه است. کشف توطئه‌ها و فعالیت‌های براندازی و خرابکاری و اغتشاش علیه استقلال و تمامیت ارضی کشور یکی دیگر از برنامه‌های ایشان است. توسعه و تعمیق فرهنگ خودباوری و خودکفایی و نوآوری و خلاقیت در تمام سطوح و ابعاد دفاعی و امنیتی در راستای سیاست‌های کلی نظام جز برنامه‌های ایشان است.

بروجنی تاکید کرد: برقراری ارتباط با دیگر کشور‌ها در زمینه‌های علمی و تولیدی و تجاری کالا‌ها و خدمات دفاعی امنیتی برای دستیابی برای امنیت پایدار جزو برنامه‌های ایشان است. همچنین لزوم توجه به مدیریت جهادی با اعتقاد بر اصل ما می‌توانیم جزو اهداف ایشان است. همچنین مولد شدن و دانش بنیان شدن آن و مردمی کردن اقتصاد جزء برنامه‌های ایشان است و اجرای عدالت و مبارزه با فساد در درون دستگاه‌های حکومتی جز برنامه‌های ایشان است.

این نماینده مجلس گفت: برادر عزیزمان جناب آقای خطیب از درون مجموعه وزارت اطلاعات هستند و از سال ۶۴ در درون وزارت بودند، درون حفاظت قوه قضاییه بودند و در حوزه امنیت حضور داشتند و ظاهراً اولین وزیری هستند که از خود مجموعه وزارت اطلاعات انتخاب شده است.  دومین نکته این است که ایشان و خانواده‌شان در دفاع از انقلاب در میدان جنگ بودند.

*باید سراغ گزینه بهتری رفت

غلامحسین رضوانی  در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت:  به دست ابر مرد تاریخ حضرت امام راحل از قید دیکتاتوری شاهی رها یافته و امروز می‌توانیم نسبت به امنیتی‌ترین وزیر یعنی وزارت اطلاعات، اظهارنظر یا مخالفت کنیم اگر قبل از انقلاب را دیده بودیم می‌توانیم از این افتخار بی‌بدیل نظام مقدسمان درک درستی داشته باشیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هر چه در انتخاب فردی با شرایط احراز حداکثری دقت بیشتری کنیم به موفقیت نظام کمک بیشتری کرده‌ایم. چون نقش وزارت اطلاعات در فساد بی‌بدیل است.

وی ادامه داد: شخصیت آقای خطیب حتی از نظر مخالفان به عنوان فردی صالح، هوشمند، مجاهد و جانباز محترم است و من ندیدم از طرف مخالفان به ایشان تعریضی شده باشد و چیزی که مخالفان سعی در آن دارند درست نیست. در تصدی این امر سخن از خوب و بد نیست بلکه سخن از خوب و خوب‌تر است.

وی ادامه داد: ورود نمایندگان به این مبحث بر اساس سوگند شرعی و قانونی و در انجام وظیفه خطیر نمایندگی است و اصلا جنبه گروهی و حزبی ندارد؛ البته افراد هر گروهی در مقام رای دادن ممکن است با هم هماهنگی داشته یا نداشته باشند. تلاش رسانه‌های معاند در جریان برجام که خواسته خود را نشان داده‌اند نباید موجب اشتباه فردی ما شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: بروز مفسده‌های بزرگ توسط برخی مسئولان و تصدی برخی سمت‌های مهم توسط عناصر ناسالم آیا سوال برانگیز نیست؟ اگر افرادی بدون داشتن شرایط لازم در سمت کلیدی با گروه‌های سیاسی مختلف همچنان مشاغل حساس را در قبضه خود داشته باشند، آیا حق داریم ریشه یابی کنیم یا نه.

 رضوانی اضافه کرد: اینها همان کسانی هستند که دشمن بدون همکاری آنان در برنامه‌های شیطانی خود موفق نخواهد بود. اینها چگونه نقش‌آفرینی می‌کنند شاید بپرسید این موضوع ربطی به آقای خطیب ندارد در حالی که او در کمیسیون به درستی گفت که در زندگی خود کار اطلاعاتی کرده است.

این نماینده مجلس با اشاره به شبهه مطرح شده در باب فتنه ۸۸، اظهار کرد: تکرار می‌کنم آقای خطیب موضع خود را در برابر فتنه ۸۸ رسما اعلام کند و با اعلام مواضع شفاف، بطلان این قضیه را مسجل فرمایید تا اگر ابهامی بوده برطرف شود.

وی افزود: در درخشان‌ترین دوران قوه قضاییه ایشان رییس حفاظت اطلاعات این قوه بود اما اقدام موثری از او مشاهده نشده است طوری که در ماجرای طبری در دفاع از خود توجیهات غیرقابل قبولی ارائه کرد. آیا ترک فعل‌ها در زمینه مبارزه با مفاسد در قوه قضاییه در دوران ایشان قابل دفاع است.

رضوانی اضافه کرد: آنچه دوستان مطرح کردند این است که او علی رغم توانایی بالا به موقع وارد عمل نمی‌شود؛ اشراف کامل سیستم‌های امنیتی ما به کوری چشم غرب‌گرایان دین ستیز طوری است که با ورود به موقع توانمندی‌ها، منجر به پیشگیری کامل می‌شود یا در صورت ضرورت اقدام جدی می‌شود. می گویند اگر او بخواهد می‌تواند من هم می‌گویم پیشگیری یا اقدام ضرورت دارد و تعلل جایز نیست.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود در میان مسئولان وزارت اطلاعات هیچ عضو غیر انقلابی نباشد. غیرانقلابی نباید در وزارت اطلاعات جایی داشته باشد بلکه همه مسئولان وزارت اطلاعات در همه رده‌ها باید مانند همه انبوه بدنه باشند تا رسالت خود را به بهترین نحو به انجام برسانند.

*اگر قرار باشد معیار‌های ما حرف‌های درگوشی، شب نامه‌ها، شنیده‌ها و پیامک‌ها و فضای مجازی باشد،  خروجی مجلس درخور انقلاب و مجلس نخواهد شد

محسن زنگنه در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات در صحن مجلس گفت: ما در بررسی صلاحیت نامزد‌ها باید یک شاخص‌هایی داشته باشیم، اگر این شاخص‌ها و معیار‌های ما دقیق باشند خروجی که از مجلس خارج خواهد شد خروجی مطلوب و به نفع مردم خواهد بود، اما اگر قرار باشد معیار‌های ما حرف‌های درگوشی، شب نامه‌ها، شنیده‌ها و پیامک‌ها و فضای مجازی باشد واقعاً نمی‌شود توقع داشت خروجی مجلسی خروجی درخور انقلاب و مجلس باشد.

وی تاکید کرد: در مورد وزارت اطلاعات قطعاً یکی از شاخص‌های ما برای همه وزرا سابقه و مدیریت اجرایی آن‌ها در آن وزارتخانه است عجیب است که یکی از وزارتخانه‌هایی که برای آن وزیر معرفی شده و بیشترین سابقه را در آن دارد، وزارت اطلاعات است جناب خطیب از سال ۶۴ وارد وزارت اطلاعات شدند و این یکی از نقاط قوت است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما نباید یک نقطه ایرادی پیدا کرده و آن را بزرگ کنیم،بیان داشت:  کدام یک از مدیران، کدام یک از نمایندگان، کدام یک از مجریان هستند که بیش از چهار دوره در یک وزارتخانه‌ای مسئولیت داشته باشند و نقاط ضعفی هم نداشته باشند و هیچ کس نمی‌تواند این ادعا را بکند، اما باز در خود وزارتخانه معیار داریم کسانی هستند که مدت فعالیت آن‌ها در یک وزارتخانه یک الی دو سال است، اما آقای خطیب ۱۲ سال مسئولیت مدیریت اطلاعات قم را داشتند. اگر قرار بود یک فردی کارآمد نباشد، نباید ۱۲ سال و یا ۲۰ سال و یا ۴۰ سال در مسئولیت‌های امنیتی باشد؛ پس این مسئله برای ما یک معیار است. دوستان ایراد می‌گیرند که در زمان تصدی در وزارت اطلاعات قم به نیرو‌های انقلابی بر اساس شنیده‌ها توجه نداشتند، اما ما باید ببینیم ایشان بعد از وزارت اطلاعات به کجا رفتند.

وی اظهارداشت: آقای قالیباف توضیح دادند قطعاً مجلس می‌تواند هم رای مثبت بدهد و هم رای منفی، اما وزرایی که در سطوح امنیتی معرفی می‌شوند قطعاً نظر مثبت رهبری را اخذ می‌کنند البته این نافی حقوق مجلس و یا رد یا تایید نخواهد بود برخی دوستان پرونده آقای طبری را مطرح می‌کنند و باید گفت این پرونده به اطلاعات سپاه سپرده شد و بیشترین همکاری هم در این قضیه از سوی عزیزان صورت گرفته است.

این نماینده مجلس اظهارداشت: همچنین پرونده‌هایی همچون مهدی هاشمی در زمان همین بزرگوار در شهر قم انجام شده است، بنابراین رای بالای مجلس به وزیر پیشنهادی اطلاعات یک پیام دارد، یک پیام به سرویس‌های جاسوسی دنیا،  یک پیام به کسانی که امنیت جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کنند بنابراین ما هم وظیفه و هم تکلیف داریم تا درست بررسی کنیم و بر اساس تکلیف شرعی و قانونی خود انتخاب کنیم.

رییسی گفت حضرت آقا در مورد خطیب و سایر وزرا نظر خاصی نداشته اند

  حسین میرزایی  در مخالفت با برنامه های خطیب گفت: آیا رهبر انقلاب از بین گزینه های پیشنهادی برای وزارت اطلاعات جناب آقای خطیب را برگزیده اند؟ مجلس فرمایش رهبری را بر روی چشم می گذارد و اگر معظم له کسی را تایید بفرمایند مجلس یکپارچه آن را تایید خواهد کرد، اما اگر کسانی به لطایف الحیل برخلاف واقع تایید کسی را به حضرت آقا نسبت دهند، گرفتار خواهند شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: در این روزها خبرهایی مبنی بر تایید آقای خطیب توسط حضرت آقا به زبان های مختلف مطرح شده است، برخی تفسیر می کنند وقتی آقای رئیسی لیست افراد پیشنهادی برای وزارت اطلاعات را به محضر حضرت آقا عرضه داشته، معظم له انگشت خود را بر روی اسم آقای خطیب گذاشته اند، بعضی می گویند سیره حضرت آقا معین کردن 4 وزیر اطلاعات، خارجه، دفاع و کشور است و برخی به حق گفته اند؛ سیره حضرت آقا با این 4 فرد خاص به گونه ای است که اگر با فردی مخالف باشند، نهی می کنند، اما معمولا در تایید شخص خاصی نظر نمی دهند.

وی افزود: در مورد نظر حضرت آقا درباره آقای خطیب چه کسی بهتر از رئیس جمهور می تواند پاسخگو باشد؟ این در حالی است که روز گذشته از رئیس جمهور در این رابطه سوال شد، ایشان گفتند که حضرت آقا در مورد آقای خطیب و سایر وزرا نظر خاصی نداشته اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برادران و خواهران گرامی؛ چرا برخی از افراد و گروه ها از ارادت مجلس انقلابی به حضرت آقا سوءاستفاده می کنند و دیدگاه های خود را با نسبت ناثواب دادن به حضرت آقا به کرسی می نشانند. آیا این افراد حساب و کتاب را قبول دارند؟ آیا مرگ و معاد را باور دارند؟ آیا خدای متعال را شاهد و ناظر بر اعمال خود می دانند؟ و آیا آزادمردانی بین آنها یافت می شود که این غذای لای دندان مانده گذشتگان را به اهلش بسپارند؟

میرزایی اظهار کرد: آیا تصدی بر یک وزارتخانه آنقدر ارزش دارد که برخی به نایب ولی زمان خود نسبت دروغ دهند تا نمایندگان را دچار خطای محاسباتی و تصمیماتی کنند؟

دو دولت اصلاحات و انحراف خواستار عزل خطیب بود

مجتبی ذوالنوری  در موافقت با برنامه های خطیب گفت: از ابتدای جنگ در اطلاعات جنوب و در مسجدسلیمان وقتی کمونیست ها و منافقان این منطقه را محل تاخت و تاز فعالیت های منافقانه خود قرار دادند، ایشان و چند نفر از مدیران انقلابی این منطقه را سروسامان و شرایط را تغییر دادند و در ادامه در جبهه ها حضور داشتند.

وی افزود: در دوران حضور ایشان در قم بنده عضو ثابت شورای تامین قم بودم و مهمترین حوادث و ناآرامی ها در آن دوران در قم رخ داد. آقای سید محمد خاتمی رئیس جمهور شد و با آیت الله العظمی منتظری دیدار داشتند و 13 رجب مطالب پخش شد و رئیس جمهور را تحریک به اغتشاش کردند که مقابل رهبری بنشین و بگو من این اختیارات را می خواهم و اگر این اختیارات تفویض نشد به مردم اعلام کن و استعفا کن و این یک نوع آشوب علیه نظام اسلامی بود و آن دوران قم یکپارچه هیجان شد و بنا به گزارش رسانه های خارجی 400 هزار نفر به خیابان ها آمدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی سخنران انقلابی آن جمع بود و در حوادثی که منجر شد در دولتی که رئیس شورای عالی امنیت ملی آن آقای سید محمد خاتمی بود، تصمیم به حصر آقای منتظری گرفته شود و آن کسانی که آدرس عوضی به مردم می دهند و حصر را از دیگران مطالبه می کردند، بدانند در تمام این ادوار شورای عالی امنیت ملی که رئیسش آقای خاتمی بود، آقای منتظری را محصور کرد و بعد از آن نیز همین طور. مگر نه اینکه دولت عوض شده، چه کسی باید حصر را برمیداشت؟ و در مورد آن قضایا در این جمع کسی بگوید من بیشتر از ذوالنور از پشت پرده ها اطلاع دارم، حالا قیام کند و بگوید چه کسی است. آقای جلالی می فرمایند من و من از ایشان سوال می کنم شما در کدام یک از جلسات امنیتی حضور داشتید؟

وی ادامه داد: ماجرای دراویش گنابادی و ماجرای مسجد محمدیه یک فتنه بود در قم و موضوعات دیگری که در قم اتفاق افتاد، نشان دهنده عملکرد انقلابی آقای خطیب است. من شهادت شرعی می دهم کاری که بوی انقلابی گری در عملکرد ایشان نداشته باشد، ما ندیدیم و در همه حوادث و وقایع ایشان انقلابی تر از همه بودند.

ذوالنور با بیان اینکه دو دولت اصلاحات و انحراف خواستار عزل ایشان بود، گفت: پس از رأی اعتماد به آقای یونسی، در دولت آقای سید محمد خاتمی، زمانی که آقای یونسی هنوز رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح بود، بنده فردای رأی اعتماد به ایشان به اتفاق سردار قریشی، مرحوم آقای نقوی دادستان، مرحوم بهرامی رئیس دادگاه ویژه، سردار شکارچی ستاد کل و چند نفر دیگر خدمت آقای یونسی به عنوان تبریک رسیدیم که هنوز در سازمان قضایی نیروهای مسلح بودند و به قصد ابقای آقای خطیب از ایشان خواستیم که ایشان در قم بماند، آقای یونسی گفت مطلقاً این را از ما نخواهید، زیرا رئیس جمهور رئیس را احضار کردند و خواستند مدیرکل قم، مدیرکل اصفهان و مدیرکل فارس را در اولین روز کاری عزل کنند و یک بار نیز آقای خطیب توسط آقای احمدی نژاد و در دوران دولت انحراف عزل شد و اگر خطیب کج رفته پس احمدی نژاد درست رفته و ما شاهدیم وقتی احمدی نژاد خطیب را عزل کرد، خطیب در دفتر مقام معظم رهبری در قم مشغول به فعالیت شد.

وی تاکید کرد: در قمی که فعالیت در آن حساسیت های خاصی دارد و این سوال مطرح است که وقتی تمام دنیا و نظام سلطه و ایادی داخلی بسیج شدند که آنتی تز انقلاب از قم دربیاید چرا موفق نبودند و چرا امروز قم یکپارچه پشتیبان نظام و انقلاب است. دو عامل دارد، یک طبیعت قم و حوزه های علمیه و دوم تاثیر کار سربازان گمنام امام زمان (عج) و دستگاه های امنیتی.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم با اشاره به برهم خوردن سخنرانی مرحوم هاشمی در مسجد اعظم قم در سال 85 گفت: آن زمان قوه قضائیه شخص آقای مرحوم هاشمی در وزارت اطلاعات و برخی نهادها فشار سنگین داشت و ما پیگیری کردیم که افراد دستگیر شده آزاد شوند و ما طی جلساتی که با آقای خطیب داشتیم ایشان می گفتند که من به دنبال این هستم که هم این فشارها پاسخ داده شود و هم این بچه ها آسیب نبینند و وقتی این بچه ها محکوم شدند، این احکام هیچکدام اجرا نشد و شلاق و حبس ها هیچکدام اجرایی نشد، چون پاسخ این سوال این است که هر موضوعی اقدام مقتضی خود را می طلبد و ما در اظهارنظرها باید این عملکردها را توجه کنیم.

وی با طرح این سوال که  که آیا شرع برای ما مهم است یا قانون اساسی؟  ادامه داد: شرع می گوید قاضی باید مجتهد باشد، آیا قضات شما امروز مجتهد هستند؟ امام مسلمین و حاکم شرع ولی مسلمین است. امام فرمود اگر مردم همه به رئیس جمهوری رأی دادند، اما ولی فقیه حکم او را تایید نکرد، حق تصرف در امور را ندارد و اگر در امور تصرف کرد طاغوت است. وقتی وزیری که جایگاهش حاکمیتی است و توافق رهبری در مورد آن گرفته می شود، مجاز به تصرف است و این اذن پیدا می کند، مانند قاضی که ماذون در تصرف است. کما اینکه در قانون اساسی نیز در شروط قاضی نیامده است که مجتهد مطلق، آمده است مجتهد یا قریب و الاجتهاد. نکته دیگر این است که آقای خطیب تحول در وزارت اطلاعات ایجاد خواهد کرد و اگر این اتفاق نیفتد خودم در جلسه بعدی مطالبه گری خواهم کرد و متناسب با بحران های جدید این اتفاق باید بیفتد.

برچسب‌ها:

نظر شما