شناسهٔ خبر: 48964144 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

طالبان: مشکلی با برگزاری مراسم محرم نداریم

به دنبال کنترل کامل طالبان بر کابل، سخنگوی این گروه اعلام کرد که هیچ کس اجازه تهدید و آزار مقامات پیشین دولت افغانستان را نداده است.

صاحب‌خبر -

به دنبال کنترل کامل طالبان بر کابل، سخنگوی این گروه اعلام کرد که هیچ کس اجازه تهدید و آزار مقامات پیشین دولت افغانستان را نداده است.

به گزارش ایرنا، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان روز دوشنبه در پیامی توییتری نوشت: وضعیت در کابل تحت کنترل است، افرادی که در تخلفات دست داشته اند دستگیر شده اند.

مجاهد در ادامه افزود: هیچ کس اجازه ورود به خانه های مقامات پیشین ، مصادره خودروهای و تهدید آنها را ندارد.

سخنگوی طالبان همچنین متذکر شد که در صورت رعایت نکردن دستورات با افراد برخورد جدی خواهد شد.

همزمان با استقرار طالبان در کابل و ترک پایتخت از سوی محمد اشرف غنی، خلاء قدرت در کابل حاکم شد و در نتیجه هرج و مرج شهر را فرا گرفت و در پی آن رسانه‌های افغانستان نیز انتشارات عادی خود را متوقف کرده اند.

شب گذشته هزاران شهروند پایتخت به فرودگاه بین المللی کابل سرازیر شدند تا در صورت امکان حتی بدون داشتن شناسنامه و گذرنامه سوار هواپیما شده و از کشور خارج شوند. اما فرودگاه غیرنظامی کابل بطور عملی فلج است و همه کارمندان مسئولان امنیتی و غیر نظامی این فرودگاه محل کارهای خود را ترک کرده و کسی در سیستم مدیریتی فرودگاه حضور ندارند.

پیشتر شاهدان عینی گفته بودند که هزاران نفر در فرودگاه کابل سرگردان هستند و حتی داخل برخی هواپیماهای سوار شده اند که خدمه و یا خلبانی در آن نیست.

 طالبان: شیعیان با آسودگی مراسم محرم را برگزار کنند/هیچ تهدیدی متوجه آن‌ها نیست

مسئول منطقه‌ای امور فرهنگی طالبان در شمال غرب افغانستان گفت که شیعیان با آسودگی می‌توانند مراسم محرم را برگزار کنند و تاکید کرد که هیچ تهدیدی متوجه آن‌ها نیست.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «مولوی ذبیح الله نورانی» مسئول منطقه‌ای امور فرهنگی طالبان در شمال غرب افغانستان  اظهارداشت که این گروه برای شیعیان ساکن افغانستان هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

نورانی با تاکید بر اینکه طالبان مشکلی با برگزاری مراسم محرم ندارد، به «آوا» گفت: برادران شیعه اطمینان داشته باشند که هیچگونه تهدیدی از طرف طالبان متوجه آن‌ها نیست و با خاطر آسوده می‌توانند به فعالیت‌ها و ایام سوگواری خود رسیدگی نمایند.

«حسین نادری» کارشناس مسائل اجتماعی و دینی نیز اظهارداشت: خوشبختانه طالبان با تجلیل از ماه محرم مشکلی ندارند و تاکنون برخورد مناسبی با شیعیان داشته‌اند.

وی افزود: طالبان کنونی با طالبان بیست سال گذشته فرق دارد، آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید برادران شیعه خود را در کنارشان بگیرند و تا جایی که من اطلاع دارم مردم شیعه نیز از برخورد طالبان راضی هستند.

وی تاکید کرد: امام حسین علیه السلام تنها متعلق به شیعیان نیست بلکه ایشان نوه پیامبر (ص)  و متعلق به تمامی مسلمین است و بشریت می‌تواند قیام عاشورا را به عنوان یک مکتب دنبال نمایند و درس زندگی بیاموزد.

گزارش می‌افزاید که در بیشتر تکیه خانه‌های شهرمزارشریف به مناسبت شب هفتم ماه محرم مراسم علم‌کشی در خیابان‌ها انجام شد و طالبان هیچگونه دخالت و مزاحمتی نکرده‌اند.

همچنین مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام نیز هر شب از بلندگوی تکیه خانه‌ها و مساجد پخش می‌شود و طالبان تاکنون هیچ اقدام یا محدودیتی برای این مراسم‌ها انجام نداده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما