شناسهٔ خبر: 48951337 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

ای.بی.سی نیوز:

دولت بایدن ارزیابی‌های اطلاعاتی درباره پیشرفت سریع طالبان را نادیده گرفت

بر اساس گزارشها جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و تیمش روز یکشنبه از مشاهده سرعت پیشروی طالبان در افغانستان بعد از اقدام او در شروع کردن روند خارج سازی سربازان آمریکایی، "مبهوت" شده‌اند. با این حال به نظر میرسد این جهش پیشروی طالبان برای دولت او نباید چندان جای تعجب داشته باشد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| شبکه ای.بی.سی نیوز با نقل قول از مقامهای اطلاعاتی نام نبرده آمریکایی گزارش کرد، تیم بایدن "ارزیابی‌های اطلاعاتی که نسبت به جهش سریع احتمالی طالبان و تصرف شهر کابل توسط این گروه هشدار دادند را مورد بی اعتنایی قرار دادند".

 

به گزارش ایسنا، یک مقام اطلاعاتی آمریکایی ناشناس به ای.بی.سی نیوز گفت: ارتش به رهبران آمریکا هشدار داد ابدا زمان چندانی تا این که طالبان همه چیز را بگیرد باقی نمانده است. اما هیچکس گوش نداد.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پیشتر گزارش‌های اطلاعاتی بروز پیدا کردند که با استناد به ارزیابی‌های اطلاعاتی گفتند شهر کابل پایتخت افغانستان ممکن است در عرض 90 روز و نه تا روز یکشنبه توسط طالبان سقوط کند. برخی ارزیابی‌های گزارش شده دیگر نیز صحبت از این کردند که این شبه نظامیان ممکن است در عرض 72 ساعت شهر کابل را "منزوی سازند".

 

برخی افراد از جمله جکی اسپی یر، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از پیشروی طالبان در افغانستان به عنوان "یک شکست اطلاعاتی" یاد کردند اما برخی مقامهای نام نبرده‌ای که مورد استناد ای.بی.سی نیوز قرار گرفتند گفتند که این ادعا درست نیست.

 

یک مقام ارشد کنگره به ای.بی.سی نیوز گفت: ارزیابی جامعه اطلاعاتی همواره دقیق بوده است؛ آنها تنها آن را مورد بی اعتنایی قرار دادند.

 

بر اساس این گزارش دولت بایدن همچنین در جریان این مساله قرار گرفت که چطور اعضای سازمان اطلاعات پاکستان که به ایجاد طالبان کمک کردند، در حال حمایت از این شبه نظامیان در طول تابستان بوده‌اند.

 

ای.بی.سی نیوز همچنین از یک مقام اطلاعاتی پاکستانی نام نبرده نقل قول کرد که نقش سازمانهای کشورش در پیشروی طالبان را رد نکرد اما همچنین تقصیر وضعیت را به گردن "فروریزش" دولت افغانستان و "محاسبات غلط" آمریکا انداخت.

این مقام پاکستانی روز شنبه به ای.بی.سی نیوز گفت: من نمی‌گویم که هرگز روابطی (با طالبان) وجود نداشته یا این که ما آن را کاملا قطع کرده‌ایم. طالبان نباید چندان به موفقیتش مطمئن باشد. گرفتن یک شهر یک چیز است اما نگه داشتن آن یک موقعیت متفاوت است.

 

اعضای دولت بایدن بعد از شروع روند خارج شدن آمریکایی‌ها از افغانستان و مواجهه با انتقادهای اولیه، تهدیدات مربوط به تصرف این کشور از سوی طالبان را کمک اهمیت دانستند.

 

تا همین روزهای اخیر بایدن و مقامهای دولتش همچنین به ابراز اطمینان از نیروهای دولتی افغانستان پرداخته و متذکر می‌شدند که نگه داشتن کشور به طور عمده به عهده آنهاست. همچنین پیشتر هم بایدن و هم آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولتش ارزیابی کرده بودند که تصرف فوری افغانستان توسط طالبان "شدیدا بعید" است.

 

بلینکن در ماه ژوئن گفت: من فکر نمی‌کنم این قرار است اتفاقی باشد که در عرض یک روز جمعه تا دوشنبه رخ دهد.  من لزوما خارج شدن نیروهایمان در ماه ژوئیه، اوت یا تا اوایل سپتامبر را معادل به وخامت فوری وضعیت نمی‌دانم.

 

دولت بایدن با واکنشهای شدیدی از بابت اقداماتش در افغانستان از جمله از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا روبرو شده است؛ کسی که خواستار "استعفای مفتضحانه" بایدن از بابت این وضعیت شده است.

نظر شما