شناسهٔ خبر: 48920915 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

نامه نماینده مجلس به دادستان کل کشور

ایرنا/ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی طی نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار مسدودسازی صرافی‌های مشکوک خارجی شد.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در این نامه خطاب به حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور آورده است: موضوع رمزارزها طی سالهای اخیر به عنوان یکی از موضوعات مهم و یک پدیده غیرقابل انکار در حوزه اقتصادی جهان و کشورمان مطرح شده و طی ماه های اخیر نیز نهادهای مسئول در قوه قضائیه و مجلس تلاش کرده اند ساماندهی فعالیت‌ های بومی در این حوزه را پیگیری کنند. 

در ادامه این نامه آمده است: اگرچه امکان نادیده گرفتن موضوع رمزارزها در اقتصاد کشورمان یا حذف این موضوع وجود ندارد و باید آنرا مدیریت کرد اما بی توجهی بانک مرکزی و سایر نهادهای دولتی برای رسیدگی به این موضوع، باعث بروز یک هرج و مرج در فضای خرید و فروش ارزهای دیجیتال شده به گونه ای که برای مردم مشخص نیست با چه اشخاص یا شرکتهای معتبری می توانند همکاری کنند.

زارع در این نامه می افزاید: اما آنچه در شرایط فعلی اقتصاد کشور، یک هشدار فوری و جدی محسوب می شود، تلاش و تسهیل برای خروج ارز از کشور با سرمایه گذاری کاربران ایرانی در برخی سایت ها و اصطلاحا صرافی های خارجی است که ضمن خروج گسترده پول، امکان سلب اختیار برداشت و انتقال برای کاربران ایرانی به بهانه تحریم های ظالمانه بین المللی را توسط شرکت های مذکور فراهم می کند.

در بخشی از این نامه بیان شده است: این موضوع تا آنجا پیش رفته که طبق آمارها، بیش از ۶۰ درصد مراجعه کنندگان یکی از این صرافی های ناشناخته و غیرمعتبر خارجی به نام "کوینکس"، از کاربران ایرانی هستند که ظاهرا فقط برای جذب سرمایه های شهروندان کشورمان فعالیت می کند و تبلیغات گسترده و شبکه سازی این سایت های گمنام و مشکوک خارجی موجب ترغیب کاربران ایرانی به ثبت نام و تشکیل کیف پول ارزهای دیجیتال در این مجموعه ها شده که چنین روندی، قطعا تبعات امنیتی و اقتصادی فراوانی را به دنبال دارد.

زارع در این نامه بیان کرد: لذا مستدعی است ضمن بررسی فوری این موضوع، نسبت به مسدودسازی صرافی های خارجی حوزه رمزارز جهت جلوگیری از تداوم این روند زیان آفرین و خطرناک، دستورات لازم را صادر فرمایید.

نظر شما