شناسهٔ خبر: 4891095 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

جمعیت هلال احمر: ایران کمک‌های امدادی خود را از طریق عمان به یمن ارسال کرد

صاحب‌خبر -

با توجه به ادامه‌ی جریان ممانعت عربستان سعودی از ورود هواپیماهای امدادی ایران به کشور یمن، دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران از ارسال کمک های بشردوستانه برای مردم یمن از طریق کشور عمان خبر داد.

علی اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران روز یکشنبه گفت که با توجه به ممانعت عربستان سعودی برای ورود کمک‌های امدادی به کشور یمن، مسیر دیگری برای ارسال این کمک‌های بشردوستانه انتخاب شده است.

وی گفت: «با همکاری وزارت امور خارجه توانستیم محموله‌هایی را وارد کشور عمان کنیم و با توجه به مذاکراتی که با عمان شده است، امیدواریم این کمک‌های بشر دوستانه به زودی به دست مردم یمن برسد.»

احمدی با اشاره به این‌که کشور عمان جمعیت هلال احمر ندارد، افزود: «یک موسسه خیریه که زیر نظر پادشاه عمان است و پیش از آغاز تهاجم هوایی عربستان نیز به مردم یمن امدادرسانی می‌کرده است با ما همکاری می کند.»

این اظهارات دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران در پی اقدام جنگنده‌های عربستان سعودی در تاریخ 8 اردیبهشت ماه 1394 در ممانعت از فرود هواپیمای ایرانی حامل 10 تن دارو و 13 پزشک به فرودگاه صنعا، پایتخت یمن بیان شده است.

همزمان با اقدام به فرود هواپیمای حامل کمک‌های غذایی و دارویی ایران در فرودگاه صنعا، جنگنده های سعودی برج مراقبت و باند اصلی فرودگاه را به شدت بمباران کردند و مانع از به زمین نشستن هواپیمای کمک رسان هلال احمر ایران شدند.

اعزام این هواپیمای حامل کمک های پزشکی برای مجروحان یمنی با هماهنگی کمیته بین المللی صلیب سرخ انجام شده بود.

احمدی این اقدام عربستان را حرکتی غیرانسانی و مغایر با قوانین بین‌المللی دانست و افزود: «با این حال هلال احمر ایران تاکنون موفق شده است سه محموله از اقلام ضروری مورد نیاز را برای مردم یمن ارسال کند و امیدواریم این کمک‌ها که شامل اقلام غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی است به زودی به کشور یمن برسد.»

عربستان از تاریخ 5 فروردین ماه 94 در تلاش برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رییس جمهور مستعفی و متواری یمن، بدون مجوز سازمان ملل، تجاوز گسترده‌ای را به خاک یمن آغاز کرده است.

سازمان حقوق بشر با انتشار گزارشی در روز یکشنبه (13 اردیبهشت) اعلام کرد که براساس مستندات متقن، عربستان سعودی در حملات هوایی مرگبار خود در یمن، از مهمات ممنوعه استفاده کرده است.

براساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، حملات تجاوزگرایانه‌ی عربستان سعودی به کشور یمن تا روز 7 اردیبهشت ماه 1394، یکهزار و 244 کشته و 5 هزار و 44 مجروح برجای گذاشته است. 

س م ل / ح ع

نظر شما