شناسهٔ خبر: 48904953 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین گزارش‌ها از تحولات افغانستان؛ پیشروی طالبان و تاکید دولت بر ایستادگی؛ طالبان بر ۱۸ استان تسلط پیدا کرد / صلح در بن‌بست جانسون: راه حل نظامی علیه طالبان وجود ندارد/ به عملکرد بیست ساله در افغانستان افتخار می کنیم کانادا ۲۰ هزار مهاجر افغان را می‌پذیرد دبیرکل سازمان ملل: طالبان فوری عملیات نظامی را متوقف کند دستور تازه آمریکا به کارکنان سفارت خود در کابل؛ اسنادهای مهم را قبل از تخلیه نابود کنید دانمارک و نروژ سفارتشان در کابل را تعطیل کردند ناتو برای افغانستان نشست اضطراری برگزار می‌کند

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان- در حالی طالبان شهرها را یکی پس از دیگر تصرف می‌کنند، حکومت افغانستان می‌گوید در برابر این گروه ایستادگی می‌کند.

امرالله صالح؛ معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، دولت در برابر تهاجم «لشکر جهل و وحشت» می‌ایستد و از مقاومت ملی در برابر این هجوم با تمام امکانات و منابع حمایت می‌کنند.

او در صفحه فیسبوک خود نوشته‌ است که این فیصله در نشست امنیتی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان گرفته شده است.

صالح افزوده تمام امکانات مورد ضرورت در اختیار قوای مسلح و مقاومت ملی افغان قرار می‌گیرد.

صالح پیشتر در یک یادداشت دیگر گفته بود، «تحت هیچ شرایطی، زیر هیچ عنوانی، در برابر هیچ امتیازی، بخاطر هیچ مصلحتی سلطه طالبان بر مردم افغانستان را نمی‌پذید و به هیچ معامله‌ای که طالبان شرایط آن را دیکته و تحمیل کنند تن در نمی‌دهد».

از طرف دیگر، در نشست شورای هم‌آهنگی نظامی بلخ که با حضور مارشال عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور در بلخ برگزار شده است، آنان تأکید کرده‌اند که تا آخرین رمق حیات در مقابل طالبان می‌جنگند و از مردم دفاع می‌کنند.

طالبان در حال حاضر بر مراکز ۱۸ ولایت از جمله ولایات راهبردی مانند هرات و قندهار کنترل دارند.

با پیش‌روی سریع طالبان در ولایت‌های مختلف، تلاش‌ دولت در راستای پیدا کردن راه‌حل جهت توقف حملات و خشونت طالبان بیش‌تر شده است.

گفته می‌شود، طی روزهای اخیر چندین نشست میان هیات دولت افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه این کشور و هیات طالبان برگزار شده است؛ اما این جلسات هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است.

از جانب دیگر، در اعلامیه پایانی نشست کشورهای جهان و منطقه در مورد افغانستان، اشتراک‌کنندگان از طرف‌های درگیر جنگ خواسته‌اند تا برای اعتمادسازی و تسریع تلاش‌های صلح، برای آتش‌بس همه‌جانبه هرچه زودتر گام بردارند.

نمایندگان ویژه امریکا، چین، ازبکستان، پاکستان، بریتانیا، قطر، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در ۱۹ مردادماه با نمایندگان دولت افغانستان و طالبان درباره مشارکت جامعه بین‌المللی برای موفقیت روند صلح در دوحه دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

آنان تاکید کرده‌اند هیچ دولتی را که در افغانستان با استفاده از نیروی نظامی تحمیل شود، به رسمیت نمی‌شناسند.

در این میان نگرانی مردم افغانستان از بازگشت دوباره طالبان و فروپاشی دولت بیشتر از گذشته جدی شده است.

وضعیت کنونی، یکی از پیامدهای خروج نیروهای خارجی است که از دید مردم افغانستان هم جامعه جهانی مسئول آن است و هم حکومت مستقر کابل.

جانسون: راه حل نظامی علیه طالبان وجود ندارد/ به عملکرد بیست ساله در افغانستان افتخار می کنیم

شفقنا- نخست وزیر انگلیس با اشاره به اینکه فداکاری هایی که نیروهای انگلیسی در افغانستان از خود نشان دادند، بر باد نرفته است، هشدار داد که هیچ راه حل نظامی برای جلوگیری از بازگشت جنبش طالبان وجود ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از القدس العربی، جانسون پس از جلسه امنیتی کابینه این کشور گفت: بیشتر کارکنان باقی مانده در سفارت انگلیس درکابل ظرف چند روز آینده بازخواهند گشت.

وی افزود: این نتیجه منطقی و حتمی تصمیم آمریکا به رهبری بایدن برای خروج از افغانستان تا سپتامبر آینده است.

نخست وزیر انگلیس افزود: روشن است که اوضاع بسیار دشوار است اما من فکر می کنم انگلیس می تواند به خاطر کارهایی که در طول بیست سال در افغانستان انجام داده، مفتخر باشد.

خبر را در القدس العربی ببینید

 

شفقنا- نخست وزیر انگلیس با اشاره به اینکه فداکاری هایی که نیروهای انگلیسی در افغانستان از خود نشان دادند، بر باد نرفته است، هشدار داد که هیچ راه حل نظامی برای جلوگیری از بازگشت جنبش طالبان وجود ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از القدس العربی، جانسون پس از جلسه امنیتی کابینه این کشور گفت: بیشتر کارکنان باقی مانده در سفارت انگلیس درکابل ظرف چند روز آینده بازخواهند گشت.

وی افزود: این نتیجه منطقی و حتمی تصمیم آمریکا به رهبری بایدن برای خروج از افغانستان تا سپتامبر آینده است.

نخست وزیر انگلیس افزود: روشن است که اوضاع بسیار دشوار است اما من فکر می کنم انگلیس می تواند به خاطر کارهایی که در طول بیست سال در افغانستان انجام داده، مفتخر باشد.

خبر را در القدس العربی ببینید

 

کانادا ۲۰ هزار مهاجر افغان را می‌پذیرد

شفقنا افغانستان- کاناد اعلام کرد که حدود ۲۰ هزار مهاجر افغان را که شامل رهبران زن، کارمندان حکومت و افغان‌های دیگر که از سوی طالبان به تهدید مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، سمارکومندیسینو؛ وزیر مهاجرت کانادا روز جمعه (۲۲ مرداد) در یک کنفرانس خبری گفت: «وضعیت در افغانستان دلخراش میباشد و ما نمی توانیم بی تفاوت باشیم.»

این تعداد افغان‌های آسیب‌پزیر را کسانی که در داخل افغانستان زندگی می‌کنند و کسانی‌که به کشورهای همسایه افغانستان فرار کرده‌اند و برعلاوه رهبران زن و کارمندان حکومت، فعالان حقوق زن، اقلیت‌ها و خبرنگاران تشکیل می‌دهد.

چندین هواپیما مملو از مهاجرین از افغانستان بیرون شده و اولین هواپیما حامل آن به روز جمعه به تورنتو رسیده است.

با نزدیک‌شدن طالبان به کابل، نیروهای ویژه کانادایی در تخیله کارمندان سفارت کانادا از کابل سهم دارند؛ ولی بنابر حساسیت‌های امنیتی جزیات آنرا فاش نه کرده‌است.

این در حالی است که طالبان به سرعت در حال پیشروی هستند.

این گروه تاکنون بیش از ۱۸ ولایت را تصرف کرده‌اند.

 

دبیرکل سازمان ملل: طالبان فوری عملیات نظامی را متوقف کند

شفقنا – دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد از طالبان می خواهیم فوری عملیات نظامی را در افغانستان متوقف کند.

انتونیو گوترش در نشستی خبری اوضاع افغانستان را در حال خارج شدن از کنترل دانست و گفت وضعیت انسانی سختی در این کشور در جریان است.

 

دستور تازه آمریکا به کارکنان سفارت خود در کابل؛ اسنادهای مهم را قبل از تخلیه نابود کنید

شفقناافغانستان-به گفته رادیو عمومی ملی امریکا، به کارکنان سفارت امریکا دستور صادر شده تا قبل از ترک سفارت اسنادهای مهم خود را نابود کنند.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان به نقل از اسپوتنیک، رادیو عمومی ملی ایالات متحده “NPR”، به نقل از یادداشت روز جمعه (۱۳، آگوست) اعلام کرد که به پرسنل سفارت امریکا در کابل دستور داده شد تا اسنادهای مهم و کامیپوترهای رومیزی را قبل از تخلیه سفارت، نابود کنند.

نیروهای مسلح امریکایی برای انتقال تعدادی از کارمندان سفارت امریکا دوباره به کابل می‌آیند
در سند اشاره شده است که اکثر کارکنان این نمایندگی دیپلماتیک، به ویژه کسانی که هیچ تجربه ای در بخش کنسولی ندارند، منتقل می‌شوند و تنها شماری کمی از پرسنل کنسولی در سفارت باقی می‌ماند.

این رادیو تاکید دارد که شماری از افغان‌ها نیز در این نمایندگی دیپلماتیک کار می‌کنند، معلوم نیست که آن‌ها منتقل می‌شوند یا خیر.

مقام‌های امریکایی روز پنج‌شنبه از کاهش تعداد کارکنان سفارت خود در کابل خبر دادند. در حین انتقال همچنان نیروهای امریکایی امنیت را تامین می کنند. به همین منظور حدود ۳ هزار نظامی امریکایی به گونه موقت در پایتخت افغانستان جابجا خواهند شد. پنتاگون می خواهد که این سربازان در کابل باقی بمانند تا از کارکنان باقی مانده سفارت محافظت کنند.

دانمارک و نروژ سفارتشان در کابل را تعطیل کردند

شفقنا- دولت‌های دانمارک و نروژ خبر دادند که در پی وخامت اوضاع افغانستان، سفارتخانه‌های خود در کابل را تعطیل می‌کنند.

به گزارش فارس، همزمان با پیشروی‌های سریع طالبان در افغانستان، دانمارک روز جمعه خبر داد که سفارت خود در کابل را تعطیل خواهد کرد.

همچنین دانمارک اعلام کرده که تمامی کارمندان خود در سفارت کابل را از افغانستان خارج خواهد کرد.

از سوی دیگر، دولت آلمان نیز خبر داده که تعداد کارمندان خود در سفارت این کشور در کابل را به کمترین میزان ممکن خواهد رساند.

نروژ نیز اعلام کرد که فعالیت سفارت این کشور در کابل را به صورت موقت متوقف خواهد کرد و تمامی کارمندان سفارت این کشور در کابل به همراه کارمندان محلی را از کابل خارج می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز از تمامی شهروندان خود خواسته است تا هر چه سریعتر خاک افغانستان را ترک کنند.

این در حالی است که «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در افغانستان و مدیر دپارتمان دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه به «تاس» گفت مسئله تخلیه سفارت مسکو در کابل به دلیل کنترل طالبان بر شهرهای قندهار و هرات، مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. به گفته وی، طالبان هیچ شانسی برای تصرف کابل در آینده نزدیک ندارند.

وی همچنین اظهار داشت تاخیر کابل در آغاز مذاکرات صلح با گروه طالبان وضعیت را در افغانستان بدتر کرده است.

همزمان با گسترده شدن جنگ در افغانستان، آمریکا، روسیه، چین و شماری دیگر از قدرت‌های جهانی هشدار داده‌ا‌ند که اگر حکومتی با استفاده از نیروی نظامی در افغانستان به قدرت برسد، آن را به رسمیت نخواهند شناخت و اتحادیه اروپا به گروه طالبان هشدار داده در صورتی که افغانستان را به زور تصرف کند و این گروه منزوی خواهد شد.

همچنین زلمی خلیل زاده، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفته که ایالات متحده خواستار توقف فوری حملات علیه شهرها است و و هشدار داده دولتی که به زور بر مردم تحمیل شود، یک دولت “منفور” خواهد بود.

از سوی دیگر نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده‌ در نشست صلح دوحه با انتشار بیانیه مشترک روی تسریع روند صلح به عنوان موضوع ضروری، مذاکره درباره پیشنهادات دولت و طالبان توقف فوری خشونت‌ها تأکید کرده‌اند.

نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده از گروه طالبان و حکومت افغانستان خواسته‌اند که خشونت‌ها را پایان دهند و در داخل شهرها جنگ نکنند.

روز گذشته عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان بعد از تصرف چند شهر بزرگ به دست طالبان، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان شد.

شهر هرات بعد از تصرف توسط طالبان تاکنون آرام گزارش شده است. دیشب در بعضی نقاط شهر صدای تیراندازی شنیده شده ولی اکنون شهر آرام است و گفته می‌شود که طالبان در خیابانهای شهر تردد دارند و شماری از ساکنان محل نیز از خانه‌ها بیرون آمده‌اند. به گفته مردم محل، مناطقی که در روزهای گذشته خط مقدم درگیری بود امروز آرام گزارش شده است. طالبان بیشتر مناطق نظامی را در شهر در کنترل دارند.

همزمان با سقوط چندین ولایت مهم از جمله هرات و قندهار به دست طالبان، قرار است اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان درباره وضعیت جاری در این کشور سخنرانی کند.

پیش از این برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که وزرای خارجه و دفاع آمریکا از غنی خواسته‌اند که با توجه به شرایط پیش آمده و برای تقویت صلح از سمت خود استعفا دهد.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا این خبر را تکذیب کرده است.

ناتو برای افغانستان نشست اضطراری برگزار می‌کند

شفقنا- با پیشروی غیر منتظره نیروهای طالبان در افغانستان دبیرکل ناتو از نشست فوری این سازمان طی امروز جمعه خبر داد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش کرد ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از کشورهای عضو خواسته تا نشستی اضطراری را امروز جمعه برای بررسی اوضاع افغانستان تشکیل دهند.

شفقنا افغانستان- کاناد اعلام کرد که حدود ۲۰ هزار مهاجر افغان را که شامل رهبران زن، کارمندان حکومت و افغان‌های دیگر که از سوی طالبان به تهدید مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، سمارکومندیسینو؛ وزیر مهاجرت کانادا روز جمعه (۲۲ مرداد) در یک کنفرانس خبری گفت: «وضعیت در افغانستان دلخراش میباشد و ما نمی توانیم بی تفاوت باشیم.»

این تعداد افغان‌های آسیب‌پزیر را کسانی که در داخل افغانستان زندگی می‌کنند و کسانی‌که به کشورهای همسایه افغانستان فرار کرده‌اند و برعلاوه رهبران زن و کارمندان حکومت، فعالان حقوق زن، اقلیت‌ها و خبرنگاران تشکیل می‌دهد.

چندین هواپیما مملو از مهاجرین از افغانستان بیرون شده و اولین هواپیما حامل آن به روز جمعه به تورنتو رسیده است.

با نزدیک‌شدن طالبان به کابل، نیروهای ویژه کانادایی در تخیله کارمندان سفارت کانادا از کابل سهم دارند؛ ولی بنابر حساسیت‌های امنیتی جزیات آنرا فاش نه کرده‌است.

این در حالی است که طالبان به سرعت در حال پیشروی هستند.

این گروه تاکنون بیش از ۱۸ ولایت را تصرف کرده‌اند.

 

دبیرکل سازمان ملل: طالبان فوری عملیات نظامی را متوقف کند

شفقنا – دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد از طالبان می خواهیم فوری عملیات نظامی را در افغانستان متوقف کند.

انتونیو گوترش در نشستی خبری اوضاع افغانستان را در حال خارج شدن از کنترل دانست و گفت وضعیت انسانی سختی در این کشور در جریان است.

 

شفقنا – دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد از طالبان می خواهیم فوری عملیات نظامی را در افغانستان متوقف کند.

انتونیو گوترش در نشستی خبری اوضاع افغانستان را در حال خارج شدن از کنترل دانست و گفت وضعیت انسانی سختی در این کشور در جریان است.

 

دستور تازه آمریکا به کارکنان سفارت خود در کابل؛ اسنادهای مهم را قبل از تخلیه نابود کنید

شفقناافغانستان-به گفته رادیو عمومی ملی امریکا، به کارکنان سفارت امریکا دستور صادر شده تا قبل از ترک سفارت اسنادهای مهم خود را نابود کنند.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان به نقل از اسپوتنیک، رادیو عمومی ملی ایالات متحده “NPR”، به نقل از یادداشت روز جمعه (۱۳، آگوست) اعلام کرد که به پرسنل سفارت امریکا در کابل دستور داده شد تا اسنادهای مهم و کامیپوترهای رومیزی را قبل از تخلیه سفارت، نابود کنند.

نیروهای مسلح امریکایی برای انتقال تعدادی از کارمندان سفارت امریکا دوباره به کابل می‌آیند
در سند اشاره شده است که اکثر کارکنان این نمایندگی دیپلماتیک، به ویژه کسانی که هیچ تجربه ای در بخش کنسولی ندارند، منتقل می‌شوند و تنها شماری کمی از پرسنل کنسولی در سفارت باقی می‌ماند.

این رادیو تاکید دارد که شماری از افغان‌ها نیز در این نمایندگی دیپلماتیک کار می‌کنند، معلوم نیست که آن‌ها منتقل می‌شوند یا خیر.

مقام‌های امریکایی روز پنج‌شنبه از کاهش تعداد کارکنان سفارت خود در کابل خبر دادند. در حین انتقال همچنان نیروهای امریکایی امنیت را تامین می کنند. به همین منظور حدود ۳ هزار نظامی امریکایی به گونه موقت در پایتخت افغانستان جابجا خواهند شد. پنتاگون می خواهد که این سربازان در کابل باقی بمانند تا از کارکنان باقی مانده سفارت محافظت کنند.

شفقناافغانستان-به گفته رادیو عمومی ملی امریکا، به کارکنان سفارت امریکا دستور صادر شده تا قبل از ترک سفارت اسنادهای مهم خود را نابود کنند.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان به نقل از اسپوتنیک، رادیو عمومی ملی ایالات متحده “NPR”، به نقل از یادداشت روز جمعه (۱۳، آگوست) اعلام کرد که به پرسنل سفارت امریکا در کابل دستور داده شد تا اسنادهای مهم و کامیپوترهای رومیزی را قبل از تخلیه سفارت، نابود کنند.

نیروهای مسلح امریکایی برای انتقال تعدادی از کارمندان سفارت امریکا دوباره به کابل می‌آیند
در سند اشاره شده است که اکثر کارکنان این نمایندگی دیپلماتیک، به ویژه کسانی که هیچ تجربه ای در بخش کنسولی ندارند، منتقل می‌شوند و تنها شماری کمی از پرسنل کنسولی در سفارت باقی می‌ماند.

این رادیو تاکید دارد که شماری از افغان‌ها نیز در این نمایندگی دیپلماتیک کار می‌کنند، معلوم نیست که آن‌ها منتقل می‌شوند یا خیر.

مقام‌های امریکایی روز پنج‌شنبه از کاهش تعداد کارکنان سفارت خود در کابل خبر دادند. در حین انتقال همچنان نیروهای امریکایی امنیت را تامین می کنند. به همین منظور حدود ۳ هزار نظامی امریکایی به گونه موقت در پایتخت افغانستان جابجا خواهند شد. پنتاگون می خواهد که این سربازان در کابل باقی بمانند تا از کارکنان باقی مانده سفارت محافظت کنند.

دانمارک و نروژ سفارتشان در کابل را تعطیل کردند

شفقنا- دولت‌های دانمارک و نروژ خبر دادند که در پی وخامت اوضاع افغانستان، سفارتخانه‌های خود در کابل را تعطیل می‌کنند.

به گزارش فارس، همزمان با پیشروی‌های سریع طالبان در افغانستان، دانمارک روز جمعه خبر داد که سفارت خود در کابل را تعطیل خواهد کرد.

همچنین دانمارک اعلام کرده که تمامی کارمندان خود در سفارت کابل را از افغانستان خارج خواهد کرد.

از سوی دیگر، دولت آلمان نیز خبر داده که تعداد کارمندان خود در سفارت این کشور در کابل را به کمترین میزان ممکن خواهد رساند.

نروژ نیز اعلام کرد که فعالیت سفارت این کشور در کابل را به صورت موقت متوقف خواهد کرد و تمامی کارمندان سفارت این کشور در کابل به همراه کارمندان محلی را از کابل خارج می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز از تمامی شهروندان خود خواسته است تا هر چه سریعتر خاک افغانستان را ترک کنند.

این در حالی است که «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در افغانستان و مدیر دپارتمان دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه به «تاس» گفت مسئله تخلیه سفارت مسکو در کابل به دلیل کنترل طالبان بر شهرهای قندهار و هرات، مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. به گفته وی، طالبان هیچ شانسی برای تصرف کابل در آینده نزدیک ندارند.

وی همچنین اظهار داشت تاخیر کابل در آغاز مذاکرات صلح با گروه طالبان وضعیت را در افغانستان بدتر کرده است.

همزمان با گسترده شدن جنگ در افغانستان، آمریکا، روسیه، چین و شماری دیگر از قدرت‌های جهانی هشدار داده‌ا‌ند که اگر حکومتی با استفاده از نیروی نظامی در افغانستان به قدرت برسد، آن را به رسمیت نخواهند شناخت و اتحادیه اروپا به گروه طالبان هشدار داده در صورتی که افغانستان را به زور تصرف کند و این گروه منزوی خواهد شد.

همچنین زلمی خلیل زاده، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفته که ایالات متحده خواستار توقف فوری حملات علیه شهرها است و و هشدار داده دولتی که به زور بر مردم تحمیل شود، یک دولت “منفور” خواهد بود.

از سوی دیگر نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده‌ در نشست صلح دوحه با انتشار بیانیه مشترک روی تسریع روند صلح به عنوان موضوع ضروری، مذاکره درباره پیشنهادات دولت و طالبان توقف فوری خشونت‌ها تأکید کرده‌اند.

نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده از گروه طالبان و حکومت افغانستان خواسته‌اند که خشونت‌ها را پایان دهند و در داخل شهرها جنگ نکنند.

روز گذشته عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان بعد از تصرف چند شهر بزرگ به دست طالبان، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان شد.

شهر هرات بعد از تصرف توسط طالبان تاکنون آرام گزارش شده است. دیشب در بعضی نقاط شهر صدای تیراندازی شنیده شده ولی اکنون شهر آرام است و گفته می‌شود که طالبان در خیابانهای شهر تردد دارند و شماری از ساکنان محل نیز از خانه‌ها بیرون آمده‌اند. به گفته مردم محل، مناطقی که در روزهای گذشته خط مقدم درگیری بود امروز آرام گزارش شده است. طالبان بیشتر مناطق نظامی را در شهر در کنترل دارند.

همزمان با سقوط چندین ولایت مهم از جمله هرات و قندهار به دست طالبان، قرار است اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان درباره وضعیت جاری در این کشور سخنرانی کند.

پیش از این برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که وزرای خارجه و دفاع آمریکا از غنی خواسته‌اند که با توجه به شرایط پیش آمده و برای تقویت صلح از سمت خود استعفا دهد.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا این خبر را تکذیب کرده است.

ناتو برای افغانستان نشست اضطراری برگزار می‌کند

شفقنا- با پیشروی غیر منتظره نیروهای طالبان در افغانستان دبیرکل ناتو از نشست فوری این سازمان طی امروز جمعه خبر داد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش کرد ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از کشورهای عضو خواسته تا نشستی اضطراری را امروز جمعه برای بررسی اوضاع افغانستان تشکیل دهند.

شفقنا- دولت‌های دانمارک و نروژ خبر دادند که در پی وخامت اوضاع افغانستان، سفارتخانه‌های خود در کابل را تعطیل می‌کنند.

به گزارش فارس، همزمان با پیشروی‌های سریع طالبان در افغانستان، دانمارک روز جمعه خبر داد که سفارت خود در کابل را تعطیل خواهد کرد.

همچنین دانمارک اعلام کرده که تمامی کارمندان خود در سفارت کابل را از افغانستان خارج خواهد کرد.

از سوی دیگر، دولت آلمان نیز خبر داده که تعداد کارمندان خود در سفارت این کشور در کابل را به کمترین میزان ممکن خواهد رساند.

نروژ نیز اعلام کرد که فعالیت سفارت این کشور در کابل را به صورت موقت متوقف خواهد کرد و تمامی کارمندان سفارت این کشور در کابل به همراه کارمندان محلی را از کابل خارج می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز از تمامی شهروندان خود خواسته است تا هر چه سریعتر خاک افغانستان را ترک کنند.

این در حالی است که «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در افغانستان و مدیر دپارتمان دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه به «تاس» گفت مسئله تخلیه سفارت مسکو در کابل به دلیل کنترل طالبان بر شهرهای قندهار و هرات، مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. به گفته وی، طالبان هیچ شانسی برای تصرف کابل در آینده نزدیک ندارند.

وی همچنین اظهار داشت تاخیر کابل در آغاز مذاکرات صلح با گروه طالبان وضعیت را در افغانستان بدتر کرده است.

همزمان با گسترده شدن جنگ در افغانستان، آمریکا، روسیه، چین و شماری دیگر از قدرت‌های جهانی هشدار داده‌ا‌ند که اگر حکومتی با استفاده از نیروی نظامی در افغانستان به قدرت برسد، آن را به رسمیت نخواهند شناخت و اتحادیه اروپا به گروه طالبان هشدار داده در صورتی که افغانستان را به زور تصرف کند و این گروه منزوی خواهد شد.

همچنین زلمی خلیل زاده، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفته که ایالات متحده خواستار توقف فوری حملات علیه شهرها است و و هشدار داده دولتی که به زور بر مردم تحمیل شود، یک دولت “منفور” خواهد بود.

از سوی دیگر نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده‌ در نشست صلح دوحه با انتشار بیانیه مشترک روی تسریع روند صلح به عنوان موضوع ضروری، مذاکره درباره پیشنهادات دولت و طالبان توقف فوری خشونت‌ها تأکید کرده‌اند.

نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده از گروه طالبان و حکومت افغانستان خواسته‌اند که خشونت‌ها را پایان دهند و در داخل شهرها جنگ نکنند.

روز گذشته عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان بعد از تصرف چند شهر بزرگ به دست طالبان، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان شد.

شهر هرات بعد از تصرف توسط طالبان تاکنون آرام گزارش شده است. دیشب در بعضی نقاط شهر صدای تیراندازی شنیده شده ولی اکنون شهر آرام است و گفته می‌شود که طالبان در خیابانهای شهر تردد دارند و شماری از ساکنان محل نیز از خانه‌ها بیرون آمده‌اند. به گفته مردم محل، مناطقی که در روزهای گذشته خط مقدم درگیری بود امروز آرام گزارش شده است. طالبان بیشتر مناطق نظامی را در شهر در کنترل دارند.

همزمان با سقوط چندین ولایت مهم از جمله هرات و قندهار به دست طالبان، قرار است اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان درباره وضعیت جاری در این کشور سخنرانی کند.

پیش از این برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که وزرای خارجه و دفاع آمریکا از غنی خواسته‌اند که با توجه به شرایط پیش آمده و برای تقویت صلح از سمت خود استعفا دهد.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا این خبر را تکذیب کرده است.

ناتو برای افغانستان نشست اضطراری برگزار می‌کند

شفقنا- با پیشروی غیر منتظره نیروهای طالبان در افغانستان دبیرکل ناتو از نشست فوری این سازمان طی امروز جمعه خبر داد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش کرد ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از کشورهای عضو خواسته تا نشستی اضطراری را امروز جمعه برای بررسی اوضاع افغانستان تشکیل دهند.

شفقنا- با پیشروی غیر منتظره نیروهای طالبان در افغانستان دبیرکل ناتو از نشست فوری این سازمان طی امروز جمعه خبر داد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش کرد ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از کشورهای عضو خواسته تا نشستی اضطراری را امروز جمعه برای بررسی اوضاع افغانستان تشکیل دهند.

نظر شما