شناسهٔ خبر: 48806874 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نشست کشورهای همسایه عراق در بغداد/ تحلیلگران چه می‌گویند؟

عراق در حالی عزم خود را برای برگزاری نشست کشورهای همسایه این کشور جزم کرده است که هنوز موعد دقیق این نشست و سطح مشارکت آن به طور مشخص، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عراق مدتی است که می‌کوشد که جایگاه خود را در سطح منطقه از طریق نزدیک کردن دیدگاه‌های کشورهای منطقه و حل اختلافات میان آنها ارتقا دهد. پیش از این در ماه ژوئیه بغداد توانسته نشست سه‌جانبه سران اردن و مصر و عراق در بغداد را با موفقیت برگزار کند.

مصطفی الکاظمی مدتی قبل هنگامی که در واشنگتن بود از تلاش دولت خود برای نزدیک کردن دیدگاه‌های کشورهای منطقه سخن گفت.

پرونده های حل نشده عراق با همسایگان

عراق همچنان مسائل بلاتکلیفی با کشورهای همسایه خود دارد که بسیاری از آنها به دوره رژیم بعث مربوط می‌شود. از جمله پرونده مسائل آبی با ترکیه و ایران، فعالیت‌های (پ ک ک)، تردد تروریست‌ها در مرزهای عراق و سوریه، بدهی‌های عراق به کویت و توافقات تجاری و نفتی با اردن است.

نقش میانجی گرانه عراق

پیش از این بغداد میزبانی سه دوره از نشست‌های مشترک ایران و عربستان را که با وساطت عراق برگزار شد بر عهده گرفته بود. ضمن اینکه تلاش‌هایی برای برقراری تماس‌های مستقیم میان ایران با اردن و مصر نیز از جانب عراق انجام شده است.

نشستی به نام سران کشورهای همسایه عراق در بغداد

چندی پیش بود که یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه عراق خبر داد که بغداد درصدد میزبانی کنفرانسی منطقه‌ای با حضور کشورهای همسایه عراق و چند کشور دیگر منطقه برای بررسی مسائل امنیتی و سیاسی و اقتصادی مرتبط با عراق است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود تأکید کرده بود که «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، دستور تشکیل کمیته‌ای در هیئت دولت متشکل از چند مشاور و مقام وزارت خارجه به ریاست «نزار الخیرالله»، قائم‌مقام وزارت امور خارجه عراق، برای انجام تدارکات لازم برای برگزاری این نشست را داده است.

به گفته این مقام ایران، ترکیه، عربستان، کویت، اردن، سوریه، و چند کشور تأثیرگذار دیگر عربی و نیز چند کشور از اتحادیه اروپا در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

این مقام تأکید کرده که هدف از برگزاری این کنفرانس نزدیک کردن دیدگاه‌ها در پرونده‌های امنیتی و سیاسی مهم میان کشورهایی است که با یکدیگر اختلافاتی دارند.

دعوت از سران کشورهای همسایه آغاز شده است

پس از آن بود که آرام آرام روند برگزاری آن آغاز شد و زمزمه برگزاری نشست سران کشورهای همسایه عراق در بغداد جدی شد و یک هیئت رسمی به ریاست «خالد بتال النجم» وزیر برنامه ریزی عراق به کویت رفت و از شیخ «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت برای این نشست دعوت به عمل آورد.

پس از آن «فواد حسین» وزیر خارجه عراق به ترکیه رفت و از رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دعوت به عمل آورد و سپس وی به ریاض رفت و طی دیدار با مقامات سعودی، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی هم برای شرکت در نشست سران کشورهای همسایه عراق که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی در بغداد برگزار شود، دعوت به عمل آورد.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزرات خارجه عراق اعلام کرد که فواد حسین وزیر خارجه عراق، این دعوت را تقدیم همتای سعودی خود فیصل بن فرحان کرده است.

در این راستا منابع خبری اعلام کردند که وزیر خارجه عراق به زودی به ایران سفر خواهد کرد و طی این سفر پیام نخست وزیر عراق را تحویل رئیس جمهور ایران خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، «فؤاد حسین» در سفر خود به ایران از سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران خواهد خواست در نشست سران کشورهای همسایه عراق در بغداد شرکت کند.

جزئیات نشست از زبان منبع عراقی

دیروز منبعی آگاه در دولت عراق به بیان جزئیات نشست رهبران کشورهای منطقه در بغداد در اواخر ماه جاری میلادی پرداخت.

این منبع اعلام کرد: قرار است نشست سران در بیست و هشتم و یا بیست و نهم ماه جاری برگزار شود اما این تاریخ قطعی نیست.

وی با بیان اینکه نشست سران کشورهای منطقه بنا به برنامه و تعهدات رهبران کشورها احتمال دارد کمی به تعویق بیافتد،گفت: دولت عراق هنوز تصمیم نگرفته است که از «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه برای حضور در این نشست دعوت کند یا نه.

تحلیلگران درباره این نشست چه می گویند؟

«عادل الاشرم» تحلیلگر سیاسی عراقی به اسپوتنیک گفت: عراق به ارتباطات منطقه‌ای با کشورهای همسایه و منطقه نیاز دارد و این در پرونده‌های سیاسی و اقتصادی و امنیتی به نفع آن خواهد بود.

وی می‌افزاید: این نشست به نفع عراق و منطقه به ویژه با توجه با چالش‌ها و تهدیدات و مشکلات امنیتی است.

«مکی النزال» دیگر تحلیلگر عراقی  نگاه خوبی به این نشست ندارد و آنرا نشستی سمبلیک می‌داند.

وی می‌نویسد: تجارب نشست‌های قبلی نشان می‌دهد که این قبیل نشست‌ها برای عراق فایده خاصی ندارد زیرا شرکت کنندگان در این نشست به محض خروج از سالن همه چیز را فراموش می‌کنند.

این تحلیلگر عراق گفت: برخی به دنبال بهبود وجهه الکاظمی به منظور حضور حداکثری در قدرت است. این نشست در واقع اقدامی برای کاهش خشم مردم عراق است که با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

النزال به اسپوتنیک گفت که به وعده‌های  دولت الکاظمی برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر اطمینان ندارد.

«مبارک العاتی» تحلیلگر سعودی در گفتگو با شبکه الغد از اوضاع امنیتی به عنوان مانعی در مسیر برگزاری نشست کشورهای همسایه در بغداد نام می‌برد.

وی افزود: برگزاری این نشست مورد استقبال کشورهای منطقه است زیرا منطقه و کشورهای آن در عطش صلح به سر می‌برند؛ امام معضل برگزاری نشست، اوضاع امنیتی عراق و ثبات داخلی آن است که سب تعویق برگزاری نشست خواهد شد.

«أحمد الوند» عضو ائتلاف پارلمانی النصر عراق هم در گفتگو با خبرگزاری عراقی واع گفت: این نشست به نفع عراق است به ویژه که امروز عراق نقش میانجی گرانه را بازی می‌کند. این تاثیر مستقیمی بر نقش عراق در منطقه و جامعه جهانی ایفا خواهد کرد.

نکته پایانی

به هر حال باید منتظر ماند و دید که طی روزهای آتی چه رخ خواهد داد و اصولا آیا این نشست در اواخر ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد یا به تعویق می افتد و دیگر اینکه سطح مشارکت در این نشست چه خواهد بود و آیا در سطح بالایی خواهد بود یا خیر؟

هرچند هنوز هیئتی از عراق به سوریه سفر نکرده است تا از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هم برای این نشست دعوت به عمل آورد اما باید دید آیا ملک سلمان، رجب طیب اردوغان و بشار اسد در این نشست مشارکت خواهند کرد؟ آیا عربستان که هیچگاه با روی کار آمدن دولت شیعی در عراق کنار نیامده است و ارمغانش برای ملت عراق، عوامل انتحاری و بمب و کشتار بوده است، هیئت عالی رتبه به بغداد خواهد فرستاد؟

ابهامات زیادی درباره این نشست وجود دارد که روزهای آینده آنرا مشخص خواهد کرد؛ اما امید است که برگزاری این نشست به همگرایی بیشتر در منطقه منجر شود و راه را بر تروریست‌های تکفیری ببندد و شکوفایی اقتصادی و ثبات امنیتی را برای منطقه به ارمغان آورد.

انتهای پیام/

نظر شما