شناسهٔ خبر: 48799549 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

قادر آشنا:

بدهی‌ها تئاتر را صاف می‌کنم و میز را به مدیر بعدی می‌دهم

صاحب‌خبر - قادر آشنا در نشستی خبری به تشریح فعالیت‌هایش در یک سال و نیم مدیریت خود در اداره‌کل هنرهای نمایشی، میزان تحقق وعده‌ها، هزینه‌کرد بودجه، و شفاف‌سازی گفت.
به گزارش ایلنا، نشست خبری قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، پیش از ظهر شنبه شانزدهم مرداد در ساختمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
سخت‌ترین دوره مدیریت بیست و چهار ساله
او در ادامه با اشاره به فعالیت‌های یکسال و نیم مدیریتش در اداره‌کل هنرهای نمایشی گفت: من در شروع سال مالی جدید کارم را آغاز کردم که بدترین شرایط برای هر مدیری است؛ چون ثباتی برای پرداخت‌ها وجود ندارد. ضمن اینکه شروع به کار من با اوج گرفتن کرونا بود و امکان برنامه‌ریزی درست وجود نداشت برای همین، سخت‌ترین دوران مدیریت من از سال ۷۶ تاکنون، یک سال و نیم اخیر بود. چون نمی‌توانستیم برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم و به من و همکارانم بسیار سخت گذشت؛ چون هم گرفتار بودجه کم تئاتر بودیم، هم مشکلات معیشتی هنرمندان و هم سلامت آنها. آشنا با اشاره به دستور تعطیلی تئاترها در مرداد ماه و شرایط قرمز کرونایی که باعث انتقاد تعدادی از هنرمندان شد، گفت: برخی انتقاد کردند که چرا قانون را تکرار و در شرایط قرمز تئاتر را تعطیل می‌کنید اما دیدید که اتفاقا تعدادی از همکاران هنرمندان‌مان مبتلا شدند.
بدهی مالیاتی سیزده سال اخیر را صاف کردیم
مدیرکل هنرهای نمایشی تشریح کرد: از سال ۸۷ تا ۹۳ حدود ۱۳ میلیارد تومان و تا سال ۹۷، اصل و فرع ۲۷ میلیارد تومان بدهی مالیاتی داشتیم. اوضاع به قدری بد بود که حساب‌های انجمن هنرهای نمایشی را می‌خواستند ببندند. سعی کردیم فعالیت‌های انجمن را ساماندهی کنیم و حدود سه میلیارد تومان از اصل بدهی را به مالیات پرداخت کردیم تا حساب‌های ما را نبندند و برخی مشکلات را حل کنیم و با جلساتی که داشتیم توانستیم از جریمه ده میلیاردی، ۹۰ درصد بخشودگی بگیریم. اما چون اساسا فعالیت‌های ما طبق قانون معاف از مالیات است و درآمدی هم تحصیل نمی‌شود که مشمول مالیات باشد، در حال شکایت به دیوان عدالت اداری که همان را هم پس بگیریم و پیگیری‌های لازم را می‌کنیم تا به سرانجام قانونی برسانیم. آشنا با اشاره به اینکه ۱۱ برنامه برای یک سال و نیم فعالیتش اعلام کرده بود چراکه در این دوره کوتاه، کار بنیادی امکان‌پذیر نبود، تشریح کرد: خودم و مجموعه را به اصحاب رسانه و هنرمندان پاسخگو می‌دانم و بر همین اصل، با ۷۴۶ هنرمند در این مدت به شکل حضوری و ۲۸۷ نفر تلفنی گفتگو داشته و به مشکلات‌شان رسیدگی کردم. با انجمن‌ها و نهادهای صنفی تئاتر هم چندین جلسه داشته و ارتباط برقرار کرده‌ام. اما آنچه می‌خواستم در ارتباط با صنف‌ها اتفاق بیفتد، محقق نشد و نتوانستیم وحدت و همدلی و همراهی لازم را ایجاد کنیم.
اساس اختصاص مبالغ حمایتی به گروه‌های نمایشی بر مبنای میزان فروش آن‌ها بود
او همچنین با اشاره به اقداماتی که در زمینه کرونا و مدیریت آن انجام شده است، اولین اطلاعیه رسمی در این زمینه را به تاریخ نهم اردیبهشت و در زمینه بیمه تامین اجتماعی و... خواند و گفت: اطلاعیه‌های بعدی در مورد شناسایی گروه‌های در حال اجرا یا آنها که مجوز گرفته بودند، ارزیابی میزان خسارت وارده به گروه‌ها را ارزیابی و... بود. شرایط به قدری بد بود که وقتی می‌خواستیم سالن‌ها را بازگشایی کنیم، عده‌ای گفتند هنرمندان را به مسلخ‌گاه می‌برید.
او با اشاره به حمایت‌های مستقیم گفت: از گروه‌هایی که اجرایشان متوقف شده بود و ادامه دادند یا ندادند، و همچنین اجرای مجازی گروه‌هایی که مجوز اجرا گرفتند و نتوانستند اجرا بروند، حمایت کردیم. مبلغ حمایت از اجرا در فضای مجازی در این مدت ۵۰۰ میلیون تومان برای ۳۴ اجرا بود که ۲۹ مورد آنها غیر تهرانی بودند.
بابت سنوات گذشته ۱۱ میلیارد تومان پرداخت کرده‌ام
آشنا همچنین تاکید کرد: در این مدت، بابت سنوات گذشته حدود ۱۱ میلیارد تومان پرداخت کرده‌ام و تلاش دارم وقتی میز مدیریت را به نفر بعدی تحویل می‌دهم بدهی‌ها صاف شده باشد.
او با اشاره به بودجه تئاتر هم خاطرنشان کرد: سال ۹۸ مبلغ حمایتی به استان‌ها ۱۳۰ میلیون تومان بود. اما برای سال ۹۹ بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه برای استان‌ها در نظر گرفتیم که حدود سه و نیم میلیارد تومان آن پرداخت شد. همچنین برای سال ۱۴۰۰ هم مبلغ حمایت را به ۸ میلیارد تومان ارتقا دادیم.
همچنان پیگیر تعیین حریم تئاتر شهر هستیم
مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین درباره حریم تئاتر شهر و ابتر ماندن آن گفت که هنوز پیگیر است و ادامه داد: با مدیران شهری و شهرداری‌ها و میراث فرهنگی در سطوح مختلف دیدار داشتیم و این موضوع را پیگیری می‌کردیم. حتی برخی من را با ترامپ مقایسه کردند که داری دیوار می‌کشی! اما من کوتاه نیامدم و پیگیر بودم. آقای دکتر صالحی هم با شهردار گفتگو کرد تا حریم مشخص شود. تا الان دو بار میراث‌فرهنگی تهران جلسه داشته و آنها حریم را تعریف کرده‌اند اما طرح گیر کرده و تصور من این است که می‌خواهند اجرایش را برای دولت بعدی بگذارند. با این حال باورم این است که تئاتر شهر احتیاج جدی به حریم دارد. ضمن اینکه در جلسات مختلف، کسی سر موضوع ایجاد حریم مخالفتی نداشت بلکه بحث بر سر چگونگی ایجاد حریم بود. همچنان پیگیر هستیم برای کشیدن نرده‌های شکیل و هنری که کار سختی هم نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما