شناسهٔ خبر: 48772064 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

درخواست خانواده قربانیان پس از 20 سال؛

نقش دولت عربستان در 11 سپتامبر افشا شود

صاحب‌خبر -
نقش دولت عربستان در 11 سپتامبر افشا شود
خبرگزاری آریا- خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر در آمریکا از بایدن خواستند مدارک محرمانه مرتبط با نقش عربستان را در این حملات منتشر کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر در آمریکا به رئیس جمهور این کشور اعلام کردند اگر مدارک محرمانه مرتبط با نقش عربستان را در این حملات منتشر نکند قادر نخواهد بود در مراسم یادبود این حملات شرکت کند.
بر اساس این گزارش خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر در آمریکا از جو بایدن رئیس جمهور این کشور خواستند امسال در مراسم یادبود قربانیان این حمله شرکت نکند مگر زمانی که اسناد محرمانه‌ای را که نشان می‌دهد سران عربستان سعودی از این جنایت حمایت کرده اند، منتشر کند.
خبرنگار شبکه بی بی سی در آمریکا، گفت: حدود 1700 نفر از خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر در آمریکا نامه‌ای را امضا کرده اند. امضاکنندگان این نامه شامل نجات یافتگان حملات 11 سپتامبر و بخشی از نیرو‌های امداد و نجات هستند که از مدت‌ها قبل درخواست کرده اند که اسناد محرمانه دولت درباره این حملات منتشر شود تا مشخص شود که حکومت عربستان سعودی در اجرای طرح القاعده در 11 سپتامبر نقش داشته است؟ آیا به هواپیماربایی‌ها در 11 سپتامبر کمک کرده اند؟
عربستان سعودی همیشه اعلام کرده است در این حملات مشارکتی نداشته است. دولت سابق آمریکا هم از انتشار اسناد محرمانه مرتبط با حملات 11 سپتامبر خودداری و اعلام کرد این اسناد موضوعی مرتبط با امنیت ملی آمریکاست. اما شهروندان آمریکا که نامه مذکور را امضا کرده اند می‌گویند 20 سال از این حملات می‌گذرد و دیگر هیچ علتی برای محرمانه نگه داشتن اطلاعات و اسناد مرتبط با این حملات وجود ندارد.
جو بایدن هم در جریان تبلیغات انتخاباتی قول داده بود این مساله را حل بکند. امضاکنندگان نامه گفته اند اگر بایدن اسناد مرتبط با حملات 11 سپتامبر را منتشر نکند آن‌ها با انجام اقداماتی از مشارکت بایدن در هر مراسمی مربوط به این حملات و برای یادبود قربانیان این حملات جلوگیری خواهند کرد.
جین ساکی سخنگوی کاخ سفید هم در واکنش به این درخواست اعلام کرده که بایدن همچنان به قولی که در زمان تبلیغات انتخاباتی در این خصوص داده پایبند است و مسئولان کاخ سفید هم بارها با خانواده‌های این قربانیان دیدار کرده اند، اما هنوز ابعاد این مسئله مشخص نشده اند.
کمیسیون دولت آمریکا که درباره حملات 11 سپتامبر تحقیق کرده است اعلام کرد هیچ سندی وجود ندارد که نشان بدهد حکومت عربستان به شکل مستقیم در این حمله از القاعده حمایت مالی کرده باشد، اما ممکن است اشخاصی در حکومت عربستان از این حملات حمایت کرده باشند.
خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر از مدت‌ها قبل اعلام می‌گویند حکومت عربستان از قبل از طرح عاملان حملات آگاه بوده و کاری برای توقف این طرح انجام نداده است. امضاکنندگان این نامه به طور ویژه همچنین می‌خواهند موضوع کمک برخی از شهروندان عربستان به دو هواپیماربا قبل از حملات 11 سپتامبر و نقش دیپلمات‌های عربستان در واشنگتن در این خصوص مشخص شود.
علاوه بر این خانواده‌های حدود 2500 قربانی این حملات و 20 آسیب دیده از حملات 11 سپتامبر خواهان پیگرد عربستان در این پرونده هستند.

نظر شما