شناسهٔ خبر: 48718103 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گسترش نابرابري‌هاي نژادي در حوزه کار در آمريکا

صاحب‌خبر -
گسترش نابرابري‌هاي نژادي در حوزه کار در آمريکا
خبرگزاری آریا- باوجود بازگشایی تدریجی مشاغل در آمریکا؛ هنوز میلیون‌ها رنگین پوست به ویژه سیاه پوستان به علت تبعیض، امکان بازگشت به مشاغل قبلی خود را به دست نیاورده اند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه، میلیون‌ها آمریکایی که در پی همه گیری کرونا کار خود را از دست داده بودند به کار بازگشته اند، اما کارگران سیاه پوست و لاتین تبار‌ها برای استخدام دوباره با مشکل رو به رو هستند و این نابرابری است که از چندین دهه پیش آمریکا را گرفتار کرده است.
به گفته کارشناسان این نابرابری‌ها از تبعیض‌های طولانی مدت در حوزه اشتغال نشات می‌گیرد و همچنین اختلالات ناشی از همه گیری کووید 19 با ممانعت از یافتن شغلی از سوی آن‌ها که در آن احساس امنیت کنند به آن دامن می‌زند.
کیت بان مدیر سیاست بازار کار در سازمان غیر دولتی مرکز رشد عادلانه واشنگتن می‌گوید مسائل مربوط به نابرابری‌های اقتصادی واقعا حل و فصل نمی‌شود.
نرخ بیکاری در آمریکا پس از رسیدن به میزان 14.7 درصد در آوریل سال 2020 که به دلیل قرنطینه‌های اعمال شده برای جلوگیری از شیوع همه گیری بود در ماه ژوئن بار دیگر به 5.9 درصد کاهش یافت.  نرخ بیکاری برای کارگران لاتین تبار  7.4 درصد و برای کارگران سیاه پوست  9.2 درصد است.
شکاف نژادی و قومی که بزرگترین اقتصاد جهان قبل از شروع همه گیری زمانی که بیکاری در پایین‌ترین سطح طی 50 سال گذشته بود هم با آن آشنا بود.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا وعده مقابله با این مشکل را داده و معتقد است که دو سرمایه گذاری گسترده‌ای که وی امیدوار است در کنگره تصویب کند احیای اقتصادی پایدار و بسیار فراگیر را تضمین کند.
این همچنین هدف بانک مرکزی آمریکاست که اعلام کرد قصد دارد نرخ بهره را برای مدتی حدود صفر نگه دارد تا وضعیت اشتغال در میان اقلیت‌ها را بهبود ببخشد.
نرخ بیکاری در آمریکا در ماه ژوئیه قرار است روز جمعه منتشر شود و می‌تواند با ایجاد یک میلیون فرصت شغلی به 5.6 درصد کاهش یابد.
اما اقتصاددانان معتقدند در مورد استخدام مجدد افراد سیاه پوست و سفید پوست یک نابرابری دائمی وجود دارد.
با این حال کمک هزینه بیکاری که تا 6 سپتامبر ادامه خواهد داشت به کارگران اجازه می‌دهد به زندگی ادامه دهند. با این حال شماری از ایالت‌ها این کمک هزینه را کاهش داده یا آن را قطع کرده اند.
همچنین ادامه بحران اقتصادی متاثر از کرونا،   میلیون مستاجر آمریکایی را در خطر اخراج قرار داده است.  

تعیین مهلت جدید برای اخراج مستأجران
مقامات بهداشتی آمریکا سه شنبه تحت فشار جناح چپ حزب دموکرات و با تأکید بر خطراتی که اخراج گسترده مستأجران در بحبوحه همه گیری کووید-19 را در پی دارد، مهلت جدیدی برای اخراج مستأجرانی که اجاره خانه هایشان به تعویق افتاده است تعیین کردند که تا ماه اکتبر ادامه دارد.
راشل والنسکی مدیر مراکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های آمریکا که آژانس اصلی فدرال بهداشت عمومی در آمریکاست، نوشت: «ظهور سویه دلتا باعث تسریع موارد ابتلا در آمریکا شده و آمریکایی‌های بیشتری را در معرض خطر بزرگتری قرار داده است به ویژه آن‌هایی را که واکسن نزده اند.»
این مقام آمریکایی تصریح کرد: «دادن این مهلت کار خوبی است تا مردم در خانه هایشان بمانند و در مکان‌هایی که کووید-19 در آنجا گسترش می‌یابد اسکان پیدا نکنند.»
این مهلت تا سوم اکتبر است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از کاخ سفید اعلام کرد حتی اگر با خطر پیگرد قضایی مواجه شود، او احتمالا زمان اضافی برای واریز مبالغی که از ماه فوریه از سوی کنگره برای کمک به مستأجران جهت پرداخت اجاره بها اختصاص یافته است، در نظر خواهد گرفت.
کاغذ بازی اداری به ویژه واریز این مبالغ را به حساب مستأجران مشکل دار، به میزان زیادی کند کرده است.
از بسته 46 میلیارد دلاری که 25 میلیون آن برای ایالت‌ها و انجمن‌های محلی فرستاده شده است، تنها سه میلیارد دلار بین مستأجرانی که اجاره خانه هایشان عقب افتاده، توزیع شده است.
مهلت قبلی برای جلوگیری از اخراج مستأجران که سپتامبر 2020 تعیین شد، 31 ژوییه (شنبه این هفته در آمریکا) به پایان رسید.
تصمیم دیوان عالی در ماه ژوئن مقرر کرده بود که تمدید این مهلت باید از سوی کنگره تصویب شود و دیگر از سوی آژانس فدرال بهداشت عمومی تصمیمی گرفته نشود.
عصبانیت از رئیس جمهور که متهم است به موقع راه حلی برای این مشکل پیدا نکرد، از چند روز پیش در جناح چپ حزب دموکرات افزایش یافته است.
کوری بوش یک نماینده زن مجلس نمایندگان آمریکا که خود نیز زمانی بی خانمان بوده است، از روز جمعه مقابل کاپیتول (ساختمان کنگره) در واشنگتن، چادر زد و از کنگره و کاخ سفید خواست در حالی که 11 میلیون نفر با تهدید اخراج از خانه هایشان مواجهند، بدون معطلی اقدام کنند.
کوری بوش سه شنبه با استقبال از مهلت جدید توئیت کرد: «امروز، جنبش ما کوه‌ها را به حرکت درآورد.»
الکساندریا اوکازیو-کورتز نماینده جوان زن نیز او را در این حرکتش مقابل ساختمان کنگره همراهی می‌کرد.

نظر شما