شناسهٔ خبر: 48701332 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

خبر به روایت «فردا»

بازتاب مراسم تنفیذ در روزنامه‌‌های امروز؛ استقبال از رئیسی و بدرقه روحانی

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«سازندگی» تمام جلد خود را به تنفیذ اختصاص داده و عکسی از لحظه دریافت حکم توسط رئیسی انتخاب کرده است. البته اغلب روزنامه‌های امروز همین عکس را انتخاب کرده و تنها از لحاظ زاویه عکس اندکی با هم تفاوت دارند. در تیتر اما این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به «جابه‌جایی دولت» نشان داده که دولت سیزدهم را نیز در ردیف دولت‌های قبلی می‌داند و امید بیشتری به آن نبسته است.

سازندگی 13 مرداد

«وطن امروز» اما با تیتر «امیدواریم» رویکرد خود که کاملا برعکس «سازندگی» است را به رخ می‌کشد. این روزنامه اصولگرا اما به خاطر تنفیذ سایر گزارش‌ها و موضوعات قابل توجه روز را ندیده نگرفته است. مثلا از «رکوردزنی ابتلا با 39 هزار نفر رکوردزنی» و جا نداشتن آی‌سی‌یوها می‌گوید.

وطن امروز 13 مرداد

«شرق» اما برای پوشش مراسم تنفیذ از بخش از سخنان رهبری که تاکید کردند «با مردم صادقانه حرف بزنید» بهره برده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود نیز سراغ ترسیم چشم‌انداز دولت ریسی رفته و برای گفت‌وگویی که احمد غلامی سردبیر این روزنامه با کیهان برزگر انجام داده از تیتر «رئیسی؛ عبور از محافظه‌کاری سنتی؟» استفاده می‌کند. برزگر در این گفت‌وگو می‌گوید: «بنا به شرایط و مقتضای زمانی، جنبه‌های روشنفکریِ فلسفی و رویکردهای اصلاح‌طلبی که ایران در طی روندهای مختلف داشته تا حدودی به حاشیه می‌روند.» 

شرق 13 مرداد

«کیهان» نیز همان عکسی از مراسم دیروز را استفاده کرده که سایر روزنامه‌ها انتخاب کردند. در تیتر خود نیز بخشی از سخنان رهبری را مورد تاکید قرار می‌دهد. آنجایی که فرمودند: «میهن عزیزمان تشنه خدمت است دولت مردمی را محقق کنید».

حرف‌های رئیسی را نیز به صورت جداگانه کار و تیتر دو کرده است. او را از همین امروز رئیس جمهور می‌خواند و تعجبی هم ندارد زیرا او از همان وقتی که حکم را گرفت رسما و قانون رئیس جمهور ایران شد.

کیهان 13 مرداد

«اعتماد» اما در انتخاب عکس قدری با سایر روزنامه‌ها تفاوت دارد. لحظه همراهی روحانی با رئیسی برای رفتن به پاستور و تحویل دادن دفتر کار از نگاه این روزنامه جذاب تر بوده است. «اعتماد» البته در انتخاب تیتر نیز تفاوتی با دیگران دارد. درست است که بخشی از سخنان رهبری را برگزیده اما انتخابش بخش مربوط به تاکید بر مبارزه با فساد است که سایرین کمتر توجه کردند. به اضافه اینکه برای نشان دادن تاکید رهبری در روتیتر از عبارت «متذکر شدند» استفاده کرده تا بگوید که این امر نه توصیه و درخواست از دولت رئیسی بلکه تکلیفی برای او است.

اعتماد 13 مرداد

«جوان» نیز مثل بسیاری از روزنامه‌های امروز بخش عمده‌ای از صفحه نخست را به مراسم تنفیذ اختصاص داده و بخشی از سخنان رهبری را تیتر کرده است. انتخاب این روزنامه اصولگرا برای تیتر اما آنجاست که مقام معظم رهبری فرمودند «دولت وفاق ملی» باشید.

جوان 13 مرداد

«آفتاب یزد» اما متفاوت‌ترین تیتر امروز را دارد. استفاده از عبارت «آغاز فصل مطالبات» برای پوشش مراسم تنفیذ و شروع کار دولت جدید نشان می‌دهد که این روزنامه اصلاح‌طلب از همین امروز در زاویه‌ای با دولت سیزدهم قرار دارد. آفتاب یزد این مسیر را با گفت‌وگویی با قدیری ابیانه آغاز کرده و به نقل از وی آورده است: «دولت آقای روحانی بسیار ولخرج بود، آقای رئیسی در ابتدای امر ریاست خود باید هم با مفسدین برخود کند و هم ریشه‌های فساد را بخشکاند و جلوی ولخرجی‌ها را بگیرد و ظرف دو هفته آینده حقوق شاغلین و بازنشستگان را باید به حسابشان واریز نماید.»

آفتاب یزد 13 مرداد

«ایران» که صدای دولت است و تعجبی ندارد اگر به زودی زود تغییراتی در تحریریه و خط خبری خود ایجاد کند، مراسم دیروز را  «تنفیذ رای مردم» خوانده و با تاکید بر این گفته رهبری که «دولت مظهر وفاق باشد» شروع به کار دولت سیزده را پوشش داده است. برای عکس نیز همان عکس دریافت حکم را انتخاب کرده است. عکسی عمودی و کادری بازتر از سایر روزنامه‌ها.

ایران 13 مرداد

«آرمان ملی» اما با استفاده از همان عکسی که روی جلد همه روزنامه‌های امروز بود، این سوال را طرح می‌کند که «حل کدام بحران، اولویت رئیسی است؟» امید کاجیان اما در این گزارش پاسخی برای این پرسش ندارد و صرفا بیم‌ و امیدهای پیش روی دولت جدید را برمی‌شمارد.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گوشه‌از صفحه یک امروز خود اما به آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی با مردم پرداخته و آن بخشی را مورد تاکید قرار داده که گفت: «برای این دولت هم راهی جز مذاکره وجود ندارد».

آرمان ملی 13 مرداد

 


 

نظر شما