شناسهٔ خبر: 48682444 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

دولت کوتاهی نکرد

حسن روحانی و مدیران ارشد دولت تدبیر و امید روز گذشته آخرین نشست خود را برگزار کرده و این همکاری هشت ساله را به پایان بردند. رییس‌جمهور با اشاره به فراز و نشیب‌های این مدت گفت: در روزهای آغازین دولت یازدهم، امید در کشور موج می‌زد. در آن امید بود که کار بزرگی به ثمر نشست.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: منظور روحانی البته فقط مذاکرات و برجام نبود، او اشاره‌ای هم به اولین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل کرد و از تغییر نگاه دنیا نسبت به ایران گفت.

وی با اشاره به برنامه صد روزه خود در آغاز دولت مثل احیای دریاچه ارومیه و سلامت مردم ، تصمیمات برای غرب کشور و آذربایجان گفت: دیروز هشتاد و هشتمین افتتاح ما بود، آخرین باری بود که کلمه زیبای علی برکت‌الله را که رسول عزیز زمانی که از نهر نمی‌توانست عبور کند  به گفته جبرئیل گفت و عبور کرد و کلمه پیروزی امیرالمومنین بود را گفتم. آخرین علی برکت‌الله مربوط به یک مرکز همایش بین‌المللی در اصفهان بود که کشورهای جهان جمع شوند در این مرکز بین‌المللی.

رییس‌جمهور در ادامه از عملکرد وزیر امور خارجه و تیم دیپلماسی خود دفاع کرد و گفت: ما قطعنامه را برداشتیم روی این موضوع که شک ندارید؟ کمتر کسی بود که باور کند این قطعنامه‌ها برداشته می‌شود. این اراده ملت ایران و تلاش در سایه تدبیر و امید ما را به ثمر رساند. البته رهبر معظم انقلاب ما را هدایت و حمایت کرد. مردم در صحنه بودند.

روحانی همچنین به شرح اقدامات اقتصادی دولت خود پرداخت و گفت: آمار می‌گوید دوازده و نیم درصد رشد اقتصادی ما در سال ۹۵ بود. بعد از ۲۶ سال ما به تورم تک رقمی رسیدیم. بعد از ۶۰ سال به صادرات غیرنفتی رسیدیم.

حرف‌هایی که نمی‌توان گفت

رییس دولت تدبیر و امید از برجام و چگونگی خروج آمریکا از آن گفت و افزود: خیلی حرف‌ها هست که الان نمی‌توانم بگویم و شاید تا سال‌ها هم نتوانم بگویم که چه کارها شد که توافق نشود و بین تیر و دی ۹۴ چه حوادثی رخ داد. اکثریت مردم از این اتفاقات خبر ندارند.

روحانی با بیان اینکه در دولت دوازدهم خر داغ کردند اما آن‌ها بوی کباب به مشامشان رسید، افزود: دی ۹۶ اولین علامت را به صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه داد که می‌شود برجام را به‌ هم زد. اسنادی دروغ و راست، اسراییلی‌ها بردند و منتشر کردند و به ترامپ گفتند براساس این اسناد چیزی از برجام نمی‌ماند. راست و دروغ آن اسناد هم گذشت. ترامپ و تندروهای آمریکا هم که همیشه مخالف برجام بودند و این توافق بالاخره شکسته شد. در ادامه جنگی رخ داد و دشمن بر سر مردم ما بمب ریخت اما در این شرایط عده‌ای می‌گفتند دولت کجاست؟ به جای آنکه به کسی که بر سر مردم بمب می‌ریزد فحش دهند، به کسانی حمله شد که دنبال حراست از کشور بودند. این هم توطئه آنها بود و رسانه‌های ما حریف رسانه‌های صهیونیست نشدند.

رییس‌جمهور ادامه داد: شاید هر دولت معمولی بود، در اثر این فشارها کمرش می‌شکست اما ما ناچار شدیم در این جنگ اقتصادی مسیر خود را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه دشمن می‌خواست فعالیت اقتصادی ما را متوقف کند، گفت: دشمن به این هدفش نرسید.

روحانی با بیان اینکه کرونا یک و نیم میلیون نفر را بیکار کرد، گفت: می‌دانم مردم چقدر رنج و زحمت دیدند اما اقتصاددانانی که به من می‌گفتند در پایان سال ۹۷ تورم سه رقمی داریم، شرایط را برای مردم تشریح کنند. ما فقط توانستیم بخشی از مشکلات را جبران کنیم. به طور مثال در زمینه واکسیناسیون تا فردا به مرز تزریق به ۱۴ میلیون نفر می‌رسیم. در حد توان خودمان در این زمینه تلاش کردیم.

غیرمنتظره‌ها

رییس‌جمهور بیان کرد: در این مدت مسائل غیرمنتظره‌ای وجود داشت. من فکر نمی‌کردم در ۲۵ استان سیل بیاید و در مدت کوتاهی سدهای خوزستان پر شده و دچار مشکل بشویم. یا اینکه زلزله‌ای عظیم یا با کرونا مواجه شویم. فکر نمی‌کردم آمریکا به راحتی برجام را زیر پا بگذارد. اما فکر می‌کردم روزهای پایانی دولت دوازدهم با پایان جنگ اقتصادی و مهار کرونا همراه شود. ما در زمینه مذاکرات در چارچوب مد نظر رهبری حرکت کردیم. همه چیز با دقت در ذهن من است.

وی گفت: بینی و بین‌الله دولت کوتاهی نکرده است. من هیچ وزیر یا معاونی را به خاطر توصیه فردی، جناحی یا براساس رفاقت انتخاب نکردم. هر که را برگزیدم براساس لیاقت بوده است. خدا را گواه می‌گیرم. هیچ وقت به هیچ وزیری نگفتم این فرد معاون شود. اگر بوده الان آن وزیر بلند شود و بگوید. در هیچ شورایی نبوده که من ریاست آن را داشته باشم و از نظر جمع تبعیت نکنم حتی اگر مخالف باشم. من تابع نظر جمع بودم. حتی در دولت مراعات می‌کردم که ابتدا دست خود را بلند نکنم تا وزرا به راحتی بتوانند رای بدهند.

روحانی با بیان اینکه تا حد امکان به عهد خود وفا کردیم، تصریح کرد: دلم می‌خواست برخی پروژه‌ها مثل احیای دریاچه ارومیه را افتتاح کنم ولی این پروژه مثل چند پروژه دیگر به تأخیر افتاد اما همه تلاش خود را تا ساعت آخر دولت انجام می‌دهیم.

دوستان نادان

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور نیز در همین جلسه به برخی سختی‌های پیش روی دولت اشاره کرد و با بیان اینکه در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر نقاط آسیب‌پذیر اقتصاد متمرکز شدیم تا در برابر تکانه‌های خارجی ناشی از تحریم‌ها مقاوم باشیم، گفت: متأسفانه از اواخر سال ۱۳۹۸ که به تدریج از آثار تحریم‌ها کاسته می‌شد به یکباره با دو حادثه کرونا، زلزله کرمانشاه و سیل ویرانگر که بیش از ۱۰۰ هزار خانه را در ۲۰ استان زیر و رو کرد، مواجه شدیم؛ برای درک آثار این پیامدها باید به این مساله توجه کنیم که نرخ ارز در آخر سال ۱۳۹۸ با وجود همه فشارهای آمریکا ۱۳ هزار تومان بود اما پس از آن فشار بیشتری بر اقتصاد کشور وارد شد.

معاون اول از سختی‌های فروش نفت و بازگرداندن پول آن به خزانه گفت و افزود: برخی دوستان با نادانی به دولت فشار آوردند و زخم زبان زدند و حتی به دولت توصیه به استعفا و کناره‌گیری می‌کردند.  البته ما در دوران جنگ اقتصادی سیاست‌هایی اتخاذ کردیم که در شرایط عادی با آن موافق نبودیم، دخالت‌هایی در امر اقتصاد داشتیم که خودمان مخالف آن مداخله‌ها بودیم زیرا در این مقطع توسعه مورد نظر ما نبود بلکه دولت به زندگی مردم به ویژه زندگی ضعیف‌ترین اقشار جامعه توجه داشت و متناسب با آنها سیاست اتخاذ می‌کرد.

معاون اول رییس‌جمهور با قدردانی از مردم ایران که بزرگوارانه و صبورانه با وجود همه رنج‌ها به دولت کمک کردند تا سیاست‌ها را پیش ببرد، اظهار کرد: اگر درآمد فروش نفت و میعانات نفتی که بیش از صد میلیارد دلار در سال می‌شد از بین نمی‌رفت و ایران می‌توانست از خطوط ارزی خود که یک رقم آن ۳۰ میلیارد دلار با یک کشور شرقی بود استفاده کند قطعا شرایط فرق می‌کرد اگر این منابع در اختیار دولت قرار می‌گرفت با توجه به سیاست‌های عالمانه امروز شرایط کشور و مردم متفاوت می‌بود.

جهانگیری به از دست رفتن بیش از یک و نیم میلیون شغل در اثر کرونا اشاره کرد و گفت: سلامت مردم در سال ۱۳۹۹ در معرض خطر قرار گرفت، کرونا همه دنیا را تحت تأثیر قرار داد اما پیامدهای منفی آن برای کشور ما با توجه به تحریم‌ها بیشتر بود.

سنگ فتنه می‌بارید

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی نیز در این جلسه ‌ به چالش‌های دولت تدبیر و امید و تحریم‌های شدید آمریکا در کنار کرونا و دیگر مشکلات اشاره کرد و گفت: در دوره ریاست‌جمهوری جناب آقای روحانی از منجنیق فلک سنگ فتنه می‌بارید. به باور اینجانب باید انصاف داد که شخص ایشان و سایر کارگزاران نظام اسلامی در دولت تدبیر و امید سینه خود را سپر بلای کشور و انقلاب کردند.

وی افزود: باید انصاف داد که شخص رییس‌جمهوری و سایر کارگزاران نظام اسلامی در دولت تدبیر و امید سینه خود را سپر بلای کشور و انقلاب کردند. به جرات می‌توان گفت که هیچ یک از دولت‌های جمهوری اسلامی ایران با این حجم از معضلات و چالش‌های طاقت‌فرسا مواجه نبوده است.

معاون رییس‌جمهوری بدعهدی دولت پیشین ایالات متحده و خروج این کشور از توافق برجام را یادآور شد و گفت: بسیاری از ناظران جهانی در انتظار به‌هم‌خوردن تعادل دولت و گرفتار شدن دولتمردان کشورمان در گرداب نابسامانی‌های علاج‌ناپذیر بودند اما باید شهادت دهیم که این دولت علیرغم تحمل جراحات به وجود آمده از هجوم بی‌امان پیکان‌های زهرآگین در میدان جنگ طاقت‌فرسای اقتصادی، از پا در نیامد و با توکل و استقامت و پایمردی و حمایت‌های مردمی به راه خود مقتدرانه ادامه داد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اینجانب به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دست‌اندرکاران برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان گواهی می‌دهم در پرتو تدابیر اتخاذ شده از سوی نظام اسلامی و به واسطه تحرکات هوشمندانه دولت در عرصه دیپلماسی هسته‌ای، شرایط امروز ما با شرایط سال ۹۲ بسیار متفاوت است.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: بر این باورم که چنانچه همه ما قاعده بازی سیاسی را رعایت می‌کردیم و مصالح ملی را بر منافع گروهی و جناحی رجحان می‌دادیم، دستاوردهای بیشتری نصیب ایران اسلامی می‌شد.

نظر شما