شناسهٔ خبر: 48678687 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چرا از واکسیناسیون خبرنگاران استان سمنان خبری نیست؟

گروه استان‌ها- با گذشت بیش از پنج روز از آغاز واکسیناسیون خبرنگاران کشور علیه کرونا با دستور وزیر بهداشت، همچنان خبری از واکسیناسیون فعالان این عرصه در استان سمنان نبوده و مشخص نیست توپ در زمین چه کسی است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، پس از پیگیری‌های متعدد خبرنگار تسنیم برای کسب اطلاعات درباره چگونگی روند واکسیناسیون خبرنگاران استان سمنان علیه کرونا و علت تأخیر پنج روزه تزریق واکسن به این قشر از جامعه هدف ستاد ملی کرونا، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و دانشگاه علوم پزشکی همچنان توپ را در زمین دیگری می‌اندازند و مسئولان این دستگاه‌ها عقیده دارند که دیگری باید این کار را انجام می‌داد.

یکی از گروه‌هایی که از نخستین روزهای شیوع کرونا تاکنون همواره در صحنه بوده و دل به دریا زده و خطر را به جان خریدند؛ تا روند اطلاع‌رسانی در کشور مختل نشود؛ قشر خبرنگار بودند.

در روزهای سخت کرونایی خبرنگاران با حضور در مراکز درمانی علاوه بر اطلاع‌رسانی درباره وضعیت بیماری و میزان شیوع آن، صحنه‌های مختلفی را از ایثارگری‌های کادر درمان به تصویر کشیدند.

شغل خبرنگاری در شعار جزو شغل‌های پرخطر است؛ اما در عمل چیزی برای خبرنگاران در چنته ندارد و واکسینه نشدن جمع زیادی از خبرنگاران پس از گذشت حدود هفت ماه از آغاز واکسیناسیون در کشور گواه این موضوع است.

در روزهایی که همه از ترس بیماری در قرنطینه بودند؛ اصحاب رسانه مانند همیشه با حضور در میدان اطلاع‌رسانی اجازه غلبه شایعات بر افکار عمومی را نداده و تا امروز هم فداکاری‌های این قشر مؤثر اما کم‌توقع ادامه دارد.

بگذریم از کم‌لطفی‌هایی که تا کنون علیه این قشر مؤثر جامعه از سوی مسئولان صورت گرفته و نمونه آن در عدم ارسال اسامی آنان برای واکسینه شدن همراه با دست‌اندرکاران انتخابات در استان‌ها شده است؛ اما اکنون که با گذشت حدود 18 ماه از شیوع بیماری کووید 19 در کشور، تازه و در آستانه روز خبرنگار نوبت به واکسینه شدن خبرنگاران رسیده است؛ اما به نظر می‌رسد در برخی نقاط کشور همچنان بی‌مهری‌ها و کم‌توجهی‌ها به فعالان خط مقدم عرصه اطلاع‌رسانی ادامه دارد.

همزمان با عید سعید غدیرخم بود که واکسیناسیون خبرنگاران کشور بر اساس اعلام قبلی ستاد ملی مقابله با کرونای کشور و با حضور وزیر بهداشت در یکی از پایگاه‌های واکسیناسیون کرونا در تهران آغاز شد؛ اما با این وجود و بعد از گذشت پنج روز از آغاز واکسیناسیون خبرنگاران، هنوز هیچ خبر رسمی از سوی مسئولان استان سمنان مبنی بر اینکه خبرنگاران این استان چه زمانی واکسینه می‌شوند؛ منتشر نشده است.

منتظر اسامی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان سمنان هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: واکسیناسیون در استان سمنان بر اساس سند ملی واکسیناسیون در حال انجام است.

نوید دانائی افزود: اصحاب رسانه و خبرنگاران نیز از اقشاری هستند که در لیست سند ملی واکسیناسیون قرار دارند و در استان سمنان نیز آمادگی کامل برای واکسیناسیون اصحاب رسانه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه واکسیناسیون برای اصحاب رسانه نیز بر اساس لیستی خواهد بود که از سوی اداره کل ارشاد استان سمنان به دانشگاه علوم پزشکی این استان ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای واکسیناسیون اصحاب رسانه در این استان وجود ندارد تصریح کرد: بلافاصله پس از دریافت لیست خبرنگاران واکسیناسیون آنان آغاز می‌شود و نوع واکسن هم بر اساس موجودی واکسنی که در دانشگاه هست صورت می‌گیرد.

استان سمنان در واکسیناسیون خبرنگاران عقب‌تر از کشور است

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درباره اینکه چرا با وجود دستور وزیر بهداشت، هنوز خبری از واکسیناسیون خبرنگاران در استان سمنان نیست؟ گفت: هنوز فهرستی از خبرنگاران استان سمنان برای واکسینه شدن علیه کرونا به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سمنان ارائه نشده است.

محمدتقی قدس با اشاره به نقل‌قولی از معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره واکسیناسیون خبرنگاران علیه کرونا تصریح کرد: این مقام مسئول ضمن ابراز تأسف از آغاز نشدن واکسیناسیون خبرنگاران گفته است که «استان سمنان که در بسیاری از زمینه‌ها در کشور پیشرو بوده است؛ در این زمینه از دیگر استان‌ها عقب افتاده است.»

این در حالی است که بر اساس اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، مسئولیت تهیه اسامی خبرنگاران و اعلام آن برای واکسیناسیون بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان بوده است و مشخص نیست که معاون فرهنگی این اداره کل به‌عنوان متولی حوزه رسانه‌ها به چه چیز معترض است.

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان با اشاره به تهیه فهرستی از سوی خانه مطبوعات این استان در ماه‌های گذشته برای واکسیناسیون گفت: تعدادی از فعالان عرصه رسانه استان سمنان در میان این اسامی قرار نگرفتند و مقرر شد تا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان پس از پالایش اسامی، فهرست نهایی خبرنگاران این استان را برای واکسیناسیون به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سمنان اعلام کند.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان سمنان نیز با بیان اینکه این نهاد پس از درخواست مرجع بالادستی خود (خانه مطبوعات و رسانه‌های ایران) و با توجه به سهمیه محدود اختصاص داده شده، تنها اعضای فعال این نهاد صنفی و تعدادی از فعالان رسانه‌ای استان سمنان را برای واکسیناسیون به خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور معرفی کرده است افزود: موضوع اختصاص سهمیه بیشتر واکسیناسیون به خبرنگاران با پیگیری و نامه‌نگاری‌های مجدد خانه مطبوعات و رسانه‌های ایران قطعی شد و پس از آن نیز مقرر شد تا همه خبرنگاران کشور علیه کرونا واکسینه شوند.

صدیقه قدم اضافه کرد: بر این اساس کمیته‌ای مشترک با حضور مدیرعامل خانه مطبوعات استان سمنان، رئیس شورای مرکزی انجمن خبرنگاران این استان و تعدادی از فعالان رسانه‌ای این استان با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تشکیل شد تا پالایش اسامی و تهیه فهرست خبرنگاران مشمول واکسیناسیون علیه کرونا در استان سمنان انجام دهند.

به گفته وی، تدوین فهرست نهایی خبرنگاران مشمول طرح واکسیناسیون علیه کرونا عصر روز دوشنبه یازدهم مردادماه 1400 و پس از گذشت پنج روز از آغاز فرایند واکسیناسیون خبرنگاران انجام شده و به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اعلام شد.

اعلام اسامی خبرنگاران با ادارات کل ارشاد نیست

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز با اشاره به روند اعلام شده به این اداره کل برای واکسیناسیون خبرنگاران تصریح کرد: بر اساس فرایند اعلام شده، اعلام اسامی خبرنگاران استان‌ها برای واکسیناسیون علیه کرونا با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

ابوالفضل صادقی نژاد با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده نام 24 هزار خبرنگار از سوی رسانه‌های دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سامانه مربوط به واکسیناسیون کرونا به ثبت رسیده است افزود: این اسامی به تفکیک استان‌ها از سوی دکتر رئیسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور اعلام شده است.

وی با تأکید مجدد این موضوع که اعلام اسامی خبرنگاران به دانشگاه‌های علوم پزشکی بر عهده ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نبوده است خاطرنشان کرد: بر اساس فرایند و هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد تا اگر خبرنگارانی در فهرست اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی از قلم افتاده باشند؛ اسامی تکمیلی از سوی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌ها اعلام شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اضافه کرد: این لیست اسامی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تهیه شده و به دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز ارسال شده است.

علوم پزشکی یا ارشاد؟ 

همان‌گونه که در این گزارش مطلع شدید؛ نه مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه دانشگاه علوم پزشکی در استان سمنان، هیچ یک حاضر نیستند مسئولیت تأخیر بیش از پنج روزه واکسیناسیون خبرنگاران در این استان را بر عهده گرفته و هر یک، توپ را به زمین دیگری می‌اندازند. موضوعی که دیر یا زود برای جامعه خبر و رسانه استان سمنان عیان شده و به‌طور حتم مقصران آن مورد بازخواست رسانه‌ها قرار خواهند گرفت.

به هر روی با توجه به خطراتی که از بابت نوع حرفه روزنامه‌نگاری متوجه فعالان این عرصه مهم در کشور است؛ انتظار می‌رود که در آستانه روز خبرنگار، واکسیناسیون این گروه از جامعه هدف سند ملی واکسیناسیون کرونا تسریع شود.

انتهای پیام/363/ی

نظر شما