شناسهٔ خبر: 48677229 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دولت باید به‌فکر تامین منابع زیرزمینی باشد مکانیزه شدن سیستم کشاورزی و مدیریت صحیح؛ راهکار برون‌رفت از تنش آبی لزوم بازبینی اقتضائات کشاورزی بر مبنای منابع آبی لزوم تقویت ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﺗﺸﻜﻞهای آبﺑﺮان ۵ پیشنهاد برای حل مساله آب خوزستان

ایران در یک منطقه گرم و خشک قرار دارد و ذاتا یک کشور کم‌باران است. حال درکنار این موضوع باید اشاره کرد که سال‌ 1400-1399 نسبت به سال آبی قبل که سالی بسیار خشک نیز بوده، بیش از 50درصد کم‌بارش‌تر بوده است. از این رو مسائل مدیریت منابع، به‌خصوص مسائل مدیریت آب از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و موضوعی نیست که بتوان برای آن در کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی کرد و توقع حل بحران داشت.

صاحب‌خبر -

مهراد کوکبی، روزنامه‌نگار: محمود کاشفی‌پور، عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «ایران در یک منطقه گرم و خشک قرار دارد و ذاتا یک کشور کم‌باران است. حال درکنار این موضوع باید اشاره کرد که سال‌ 1400-1399 نسبت به سال آبی قبل که سالی بسیار خشک نیز بوده، بیش از 50درصد کم‌بارش‌تر بوده است. از این رو مسائل مدیریت منابع، به‌خصوص مسائل مدیریت آب از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و موضوعی نیست که بتوان برای آن در کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی کرد و توقع حل بحران داشت. ما در کل کشور مشکلات زیادی درحوضه آب داریم و این موضوع با توجه به پتانسیل استان خوزستان به‌مراتب بحرانی‌تر است که متاسفانه در 40 سال اخیر، یعنی نه فقط در این دولت، بلکه در تمام دولت ‌ها موضوع سوءمدیریت مصرف در بخش آب به‌چشم می‌آید و همیشه کارها به‌صورت پراکنده انجام می‌شدند.»

وی ادامه داد: «امسال آبریز‌های حوضه کرخه به‌شدت شرایط نامساعدی داشتند و از پتانسیل آبی بسیار محدود برخوردارند؛ حوضه آبی دز نیز به همین صورت شده و درواقع حوضه کرخه نمی‌تواند کمکی هم به حوضه ورودی دز داشته باشد. بنابراین هردوی این دو حوضه شرایط بدی دارند. درکنار این موضوعات علی‌رغم اینکه سازمان‌های مربوطه به کشاورزان منطقه اعلام کردند که برنجکاری نکنند اما به‌دلیل عدم نظارت در بخش کشاورزی، شاهد این هستیم که در حوضه کرخه و دز برنجکاری‌های بسیار گسترده‌ای انجام شده که بسیار هم آب‌بر است اما اگر بپرسید چرا کشاورزان منطقه به توصیه‌ها و هشدارها درخصوص عدم کاشت برنج در استان توجه نمی‌کنند؟ باید گفت پاسخ بسیار ساده است؛ کشاورزان اعتمادشان را به سیستم دولتی از دست داده‌اند. اگر خسارات کشاورزان در ماجرای سیل 98 پرداخت می‌شد، قطعا می‌توانستیم موضوع برنجکاری را در استان کاهش دهیم و مساله آب به بحران تبدیل نشود.»

وی ادامه داد: «متاسفانه درحال‌حاضر آب ذخیره‌شده برای کشت پاییز درحال کم شدن است، بنابراین بنده پیش‌بینی می‌کنم در حوضه کرخه ما به احتمال زیاد در ماه‌های مهر و آبان دچار مشکل خواهیم شد، البته اگر بارندگی‌ها به همین وضع باقی بماند و ماه‌های کم‌بارشی را داشته باشیم. بنابراین در کوتاه‌مدت واقعا نمی‌شود برای کرخه و دز راهکار خاصی داد. شاید اگر مسئولان خسارت کشاورزان را به‌موقع داده بودند و روی عدم کشت برنج نظارت بیشتری وجود داشت، امروز در نقطه‌ای نمی‌ایستادیم که منتظر باران‌های فصلی باشیم تا در پاییز کمبود آب نداشته باشیم.» عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به سوءمدیریت دولت‌ها در استفاده آب‌های زیرزمینی گفت: «متاسفانه در این سال‌ها وزارت نیرو فقط به توسعه سدسازی فکر کرده، در صورتی‌که این سدسازی‌ها فقط باعث تغییر روند کشاورزی در استان‌ها شده و تقاضای استان‌های مختلف را افزایش داده است، در حالی‌که دولت می‌توانست پیش‌بینی کند که حوضه‌های کرخه و دز بیش از این توان آب‌رسانی ندارند و باید به فکر راهکارهای دیگری مثل تامین منابع زیرزمینی که به‌شدت نیز برای کشورهای گرم خشکی مثل ایران توصیه می‌شود، برود اما این کار را نکردند.»

نظر شما