شناسهٔ خبر: 48672248 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناس ارشد بازار سرمایه:

بهترین ساز و کار برای نزدیک کردن قیمتی عرضه و تقاضا، بورس است

آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، از ورود سیمان به بورس کالا استقبال کرد و این روند را موجبِ شفافیت در عرضه و تقاضا و سدی در برابر فرار مالیاتی در بخش سیمان دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، فردین آقابزرگی در خصوص بورسی شدن سیمان اظهار کرد: بهترین ساز و کار برای نزدیک کردن قیمتیِ عرضه و تقاضا، مکانی به نام بورس است.

وی در عین حال الزامِ بورس را این گونه تشریح کرد: در صورت بورسی شدن، عرضه کنندگان و متقاضیان باید کثرت داشته باشند.

آقابزرگی ادامه داد: در حال حاضر عواید فروش سیمان در بورس کالا متعلق به سهامداران شرکت های سیمانِ بورسی است؛ پس باید ساز و کاری فراهم شود که صاحبانِ سهم محصولِ خود را بلا واسطه به فروش برساند.

وی معتقد است نرخ برق کارخانه های سازنده فولاد باید شفاف سازی شود. همچنین پرداختِ یارانه بعضا ممکن است اشکال و ایراد پدید آورد.

آقابزرگی با بیان اینکه قطعی برق یکی از دلایلِ افزایشِ قیمت سیمان بوده است، گفت: قیمت گذاری دستوری دلیل دیگر است. در این میان وقتی قیمت هر متر خانه در تهران تا ۳۰میلیون تخمین زده می شود، قیمت مواد اولیه از جمله سیمان منطقاً باید افزوده شود.

این کارشناس بازار بورس گفت: سیمان نباید با تصمیمی عجولانه رو به رو شود. فولاد مقوله ای استثنایی بود که عوارض و نتیجه ی آن باید در سایر مقوله ها بررسی می شد.

آقابزرگی افزود: تا زمانی که تفکر قیمت گذاری دستوری اعم از خوراک، برق و کالاهای اساسی اصلاح نشود، موفق نخواهیم شد ولی وقتی کارِ عده کثیری _مثلا در بورس_ رصد می شود و معاملات بر اساس عرضه و تقاضای واقعی است، [شرایط بهبود خواهد یافت].

وی در عین حال به مشکلات پیش روی فرارِ مالیاتی واسطه ها اشاره کرد و گفت: ما می گوییم بورس کالا مسبب این مقوله است و بنده تصور می کنم باید مقاومت کنیم چون در اثر نظام عرضه و تقاضا، قیمت واقعی کشف می شود.

آقابزرگی در پاسخ به سوال مجری برنامه که اصلا چرا سیمان باید وارد بورس شود، گفت: بورس کثرت بیشتری در متقاضیان دارد و از این رو، اسم و رسم و خرید آن ها شفاف می شود ولی در خارج فضای بورس، سیمان توسط یک نماینده توزیع می شود.

وی در بخشی دیگر از مصاحبه تاکید کرد سیمان باید در مکانی کاملا شفاف و به صورت قانونمند و ضابطه مند خرید و فروش شود.

آقابزرگی گفت: ما نمی توانیم ظرف یک ماه، ضابطه های مالیاتی را چندین بار تغییر دهیم که موجب نارضایتی و ناهنجاری خواهد شد.

نظر شما