شناسهٔ خبر: 48668812 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد

واکنشی که بورس به رئیس‌جمهور منتخب نشان داد

دارابی، مسئول یکی از واحدهای سبدگردانی بورس، از رشد بورس طی دو ماه اخیر و پس از انتخاب آقای رئیسی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، همایون دارابی در خصوص استقبال از بازار بورس ایران و بی‌اعتمادی‌هایی که در ادامه پدید آمد، گفت: بازار بورس منعکس‌کننده واقعیت‌ها و تحولات اقتصاد است.

وی افزود: تصمیماتی که در واحدها و بنگاه‌های اقتصادی اتخاذ می‌کنیم، خود را در دماسنجِ بورس نمایان می‌سازد و به بیان دیگر، بازار سرمایه همان کاری را می‌کند که صندوق رأی در فعالیت‌های سیاسی انجام می‌دهد.

دارابی با تاکید بر اینکه تصمیماتِ کلان اقتصادی در بورس نمایان شده و ازاین‌رو می‌توان درست یا غلط بودنِ تصمیمات اقتصادی را بررسی کرد، ادامه داد: در ابتدای سال گذشته با تصمیمات خوبی در حوزه سود بانکی روبه‌رو بودیم و نقدینگی باعث رشد بازار شد.

وی یادآور شد: از میانه‌های سال گذشته نرخ بهره بالا رفت و فعالیت‌های اقتصادی از توجیه خارج شد. بازارها به سمت رکود رفت و بازار سرمایه رو به افول گذاشت.

دارابی همچنین به دامن‌زدن دولت به اختلافات در ماجرای فروش صندوق دارا یکم اشاره کرد و افزود: در این میان‌دوره کاهشی قابل‌ملاحظه‌ای را شاهد بودیم و در ادامه با انتخاب آقای رئیسی و حضور ایشان در تالار بورس و تلاش برای اعتمادسازی در بخش تولید، بازار را تا حدودی در مسیر بازگشت به اوج قرار داده است.

وی از رشد بورس طی دو ماه اخیر و پس از انتخاب آقای رئیسی خبر داد و گفت: نظام توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی صحیح نیست و لذا مردم هر روز با مشکلی جدید رو به هستند.

دارابی، خاطرنشان کرد: وقتی دولت در بازار چنین دست‌کاری‌ای می‌کند، یعنی این پالس را می‌دهد که این صنعت در حال خروج از روند واقعی خودش است و وقتی چنین اتفاقی در اثر قیمت‌گذاری بیفتد، رانت پدید می‌آید.

وی دیگر اشکال این رویه را کاهش شدید بهره‌وری دانست و اضافه کرد: واحدی که می‌بیند حاشیه سود دلال‌ها تا ۵۰درصد می‌شود، دیگر انگیزه‌ای برای بالابردن کیفی کالای تولیدی نخواهد داشت و این مسئله در صنعت دارو پدیدآمده است.

دارابی درباره شعارها بورسی آقای رئیسی هم گفت: باتوجه‌به برنامه‌های اعلامی، اگر محقق شود و وزرای خوبی از فیلتر رأی اعتماد عبور کنند و در چارچوبِ این برنامه‌ها عمل کنند، از پتانسیل‌های اقتصاد کشور به‌خوبی استفاده خواهد شد.

نظر شما