شناسهٔ خبر: 48666352 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

میوه‌هایی که دیگر جایی در سفره مردم ندارد؛ قیمت‌های نجومی زیر سایه نبود نظارت

گروه استان‌ها - گرانی‌های سرسام‌آور بازار میوه سبب شده که میوه جایی در سفره مردم نداشته باشد و بازار میوه صرفا آه از نهاد مردم درآورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یزد ، بازار میوه این روزها برای بسیاری از افراد جامعه هیچ جایی ندارد و اگر هم این افراد به امید یافتن میوه‌ای ارزان ولو بی‌کیفیت به بازار میوه مراجعه کنند، صرفا با دیدن قیمت‌های نجومی و سرسام آور آهی کشیده و باز می‌گردند.

قیمت‌هایی که در طول چند ماه گذشته گویا قصد ثبات ندارند و روند رو به رشد آن به ویژه در میوه‌های فصل سبب شده که بسیاری از شهروندان نتواند میوه‌ای بر سر سفره خانواده خود ببرد.

نکته قابل توجه و در عین حال ناراحت کننده در این رابطه افزایش قیمت میوه‍‌هایی است که سال گذشته عمدتا مردم با توان مالی متوسط به پایین توان خرید آن را داشتند، میوه‌هایی از جمله هندوانه که آن هم این روزها با قیمت‌های عجیب و بسیار بالا روبه رو شده است.

نگاهی به قیمت‌های میوه در برخی از مغازه‌های یزد که بیاندازیم متوجه قیمت‌هایی می‌شویم که نسبت به سال‌های قبل با افزایش چند برابری و تورم بالغ بر 200 درصدی روبرو شده است.

از آلوزرد 40 تا 50 هزار تومانی گرفته تا انبه بیش از 60 هزار تومانی را می‌توان در میوه‌های تابستانی بازار میوه یزد مشاهده کرد؛ قیمت‌هایی که شاید در نگاه اول بتوان آنها را مربوط به میوه هایی دانست که در طول سال‌های گذشته لقب لاکچری به خود گرفته‌اند اما میوه‌هایی از جمله خربزه و هندوانه هم دور از این قیمت‌ها نیستند.

در حال حاضر بسیاری از مغازه‌های میوه فروشی در یزد خربزه را با قیمت بالای 12 و 13 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌فروشند و هندوانه هم با قیمتی بین 5 هزار تومان تا 6 هزار تومان در مغازه‌های سطح شهر فروخته می‌شوند.

قیمت این دو محصول بدان معنی است که اگر شهروندان بخواهند صرفا یک خربزه سه کیلوگرمی و هندوانه پنج کیلوگرمی که وزن معمول و نسبتا کمی برای این دو میوه به حساب می‌آیند، باید نزدیک به 65 هزار تومان هزینه کنند؛ هزینه‌ای که این روزها برای بسیاری از خانواده‌ها تامین آن حتی غیرممکن می‌شوند.

خانواده‌هایی که کودکان آنها این روزها صرفا در حسرت میوه‌های به اصطلاح لاکپری از جمله موز 30 هزار تومانی، گلابی 60 هزار تومانی، هلو 35 هزار تومانی نمی‌مانند بلکه حتی حسرت خوردن یک هندوانه خنک هم بر دل آنها باقی می‌ماند؛ موضوعی که شاید اکثریت بالاتفاق مسئولان دولتی که حقوق‌های نجومی می‌گیرند توان فهم و درک آن را ندارند چرا که سفره‌هایشان مملو از میوه‌های لاکچری است و فرزندانشان شاید حتی هندوانه و خربزه را میوه هم حساب نکنند.

قطع به یقین اگر توضیحی در مورد این موضوع از مسئولان خواسته شود، نخستین موضوعی که مطرح می‌شود بحث خشکسالی‌هایی است که گریبان‌گیر جامعه شده، انگار نه انگار که این خشکسالی‌ها از سال‌ها قبل پیش‌بینی شده بودند و وظیفه مسئولان تدبیر در ارتباط با عبور از آن بدون وارد آمدن فشار به مردم است.

این روزها قطعا به هیچ عنوان نمی‌توان مشکلات را نشات گرفته از خشکسالی و بهانه‌هایی از این قبیل دانست بلکه صرفا بی لیاقتی، بی‌تفاوتی و بی‌تدبیری مسئولان سبب تحمیل چنین وضعیتی به جامعه شده است.

حسین مشرف در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در یزد اظهار داشت: 80 درصد میوه‌های سردرختی به دلیل سرمازدگی اول سال که در سراسر کشور رخ داده، از بین رفتند و به همین دلیل در بازار گران عرضه می‌شوند و قرار هم نیست ارزان‌تر شوند و به همین منوال تقریبا می‌ماند.

وی تشریح کرد: میوه‌های سردرختی مانند گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل و مانند سیب‌زمینی و پیاز نیستند وقتی بر اثر سرمازدگی از بین بروند تا سال دیگر محصولی نیست.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان یزد افزود: جایی هم که سرما کمتر زده چون سال گذشته محصول بیشتری داشتند امسال کم‌بارتر شدند و با توجه به گرانی‌ میوه‌ها خرید مردم هم کمتر شده، ولی کمبودی در بازار میوه‌ها نیست.

وی بیان کرد: سیب درختی بسته به کیفیت از 25 هزار تومان تا 5 هزار تومان، هلو با درجه‌بندی‌های مختلف از 27 هزار تا 5 هزار تومان، شلیل از 20 هزار تا 10 هزار تومان و آلو شابلن از 30 تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسد.

مشرف افزود: گوجه فرنگی معمولی از 7 هزار به 6 هزار تومان و خیار مینی و گلخانه‌ای از 7 هزار به 6 هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به ارزان‌تر شدن هندوانه از 4500 تومان به 3000 تومان در میادین بیان کرد: گرانی هندوانه هم امسال به دلیل کم‌آبی، کم زیر کشت رفتن این میوه و مخارج بالای کشت بوده که در حال حاضر هندوانه‌های منطقه اقلید به دست آمده و به دلیل فاصله کمی که با یزد دارد، هزینه زیادی نداشته و با قیمت کمتری به بازار عرضه می‌شود.

انتهای پیام/781/ح

 

نظر شما