شناسهٔ خبر: 48662276 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حجت الاسلام محمد قمي: تعظيم شعائر حسيني امسال جدي‌تر خواهد بود

صاحب‌خبر -
حجت الاسلام محمد قمي: تعظيم شعائر حسيني امسال جدي‌تر خواهد بود
خبرگزاری آریا- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تعظیم شعائر حسینی در محرم امسال پررنگ‌تر و جدی‌تر از همیشه انجام می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام محمد قمی در همایش مجازی 10 هزار هیأت برگزیده کشور افزود: ذکر سیدالشهدا (ع) شناسنامه و هویت مردم ایران است و حرف حساب و مشخص ما تعظیم شعائر حسینی به بهترین شکل ممکن است و اگر هیأتی به دلیل مشکلات مالی و یا نداشتن فضای مناسب تعطیل شود مسؤولیتش به گردن تک‌تک ما خواهد بود.
وی بیان کرد: دشمن ایمان و تقوای جامعه را هدف گرفته و راه مقابله با آن توسل به اهل‌بیت است و بهار این توسل در ایام محرم است، به همین دلیل تعظیم شعائر را جدی گرفته و تمام شهر را سیاه‌پوش می‌کنیم تا حال و هوای محرم در تمامی کشور احساس شود.
حجت الاسلام قمی گفت: امسال بیش از پارسال وظیفه خود می‌دانیم که برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به هیئات کمک کنیم و هم فضاسازی صوتی و بصری را در تمام کشور ایجاد کنیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه هیأتی‌ها آداب می‌دانند و از کودکی آداب هیأت را می‌آموزند افزود: اگر مسأله مراعات موارد بهداشتی هم مطرح شود ما ثابت کردیم که اهل مراعات هستیم و رعایت هیأتی‌ها در مراسم پارسال هم تحسین تمامی اهل دقت و در صدر آن‌ها رهبر معظم انقلاب را برانگیخت.
حجت الاسلام محمد قمی بیان کرد: تعظیم شعائر حسینی را وظیفه خود می‌دانیم و از آن کوتاه نمی‌آییم و همگان خواهند دید که امسال این مهم جدی‌تر و پررنگ‌تر از همیشه در کشور برگزار خواهد شد.
وی در پایان گفت: زیرساخت‌های مجازی امکان حضور بیش از 10 هزار هیأت و تشکل دینی در جلسه را نمی‌داد و ما نزدیک به 100 هزار هیأت ثبت‌شده در سراسر کشور داریم.
مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از این همایش با تأکید بر لزوم برگزاری هیئات در محرم امسال بیان کرد: جمله امام (ره) که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است در دوران کرونا خود را نشان داد و مشاهده کردیم که هیئات در تمامی مشکلات و مصائب کنار مردم بوده و خدمت‌رسانی کرده‌اند.
حجت‌الاسلام مجید باباخانی افزود: نکته مهم این است که رهبر معظم انقلاب تکلیف هیأتی‌ها را مشخص کردند و مطابق دستور ایشان باید مراسم محرم و تعظیم شعائر حسینی در این ماه به بهترین شکل انجام و دستورالعمل‌های بهداشتی نیز در بهترین حالت رعایت شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این جلسه به دلیل گفتگو و هم‌اندیشی میان هیئات برگزیده کشور به منظور برگزاری هر چه بهتر مراسم آئینی و حسینی کشور برگزار شده است.
مداح و پیر غلام اهل‌بیت در ادامه مراسم با تأکید بر برگزاری حضوری مراسم ماه محرم گفت: ما همیشه قصد بر اجرای مراسم آئینی را داشتیم و پارسال هم پرچم هیأت را بالا نگه داشتیم.
آقای منصور ارضی با زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای 15 خرداد ادامه داد: شهدای 15 خرداد سینه‌زنان هیئات آن زمان بودند که کشته شدند، ولی علم و بیرق عزاداری بر سیدالشهدا (ع) را زمین نگذاشتند و این واقعه را در تاریخ ثبت کردند و اکنون هم‌زمان آن رسیده است که مادحین و مسؤولان اجازه تعطیلی هیئات را ندهند.
این مداح و پیر غلام اهل‌بیت ضمن انتقاد بر برگزاری مراسم محرم به‌صورت تماماً مجازی بیان داشت: مراسم محرم به هر شکل در فضای مجازی هم پخش خواهد شد، اما نباید اجازه خاموش شدن چراغ هیئات را بدهیم تا موجبات خوشحالی دشمن را فراهم نکند.
آقای ارضی افزود: همان‌طور که در جامعه به پرستار، پزشک و مرزبان نیاز است و کارشان تعطیل نمی‌شود به هیأت و مداح هم نیاز است تا سلامت معنوی جامعه را تأمین کند.
مداح و پیرغلام اهل بیت ضمن انتقاد به تعطیلی برخی از هیئات در سال گذشته تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هم، سال گذشته حتی به صورت تک‌نفره هیأت خود را برگزار کردند و علم مراسم سیدالشهدا را بر زمین نگذاشتند و به نظر تعطیلی برخی مراسم در سال گذشته اشتباه بوده و این اشتباه باید در مراسم امسال جبران شود.
آقای ارضی تأکید کرد: هیأت و مراسم عزاداری از ارکان نظام جمهوری اسلامی است و اگر ضربه به آن وارد شود نظام متضرر خواهد شد.
وی ضمن گرامیداشت نام و یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: حاج قاسم سلیمانی مرد روضه بود و هر جا سخنی می‌گفت فریادش بلند بود و روضه حضرت زهرا (س) را اقامه می‌کرد.
آقای ارضی در پایان بابیان این نکته که در روایات بسیاری به شفابخش بودن هیأت و روضه اشاره شده است خاطرنشان کرد: باید مطابق با دستور رهبری ایستادگی کنیم تا مراسم ماه محرم برگزار و دستورالعمل‌های بهداشتی هم در این مراسم رعایت شود.
همایش مجازی 10 هزار هیأت برگزیده کشور صبح امروز 10 مرداد با حضور حجج اسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی و حاج منصور ارضی مداح و پیر غلام اهل‌بیت و جمع دیگری از فعالان و مسؤولان تشکل‌های دینی و شبکه هیأت کشور و با حضور مجازی 10 هزار هیأت برگزیده از 430 نقطه کشور برگزار شد.

نظر شما