شناسهٔ خبر: 48658779 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

عزاداری امام حسین را با

همایش مجازی ۱۰ هزار هیئت برگزیده کشور با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار و در آن بر پررنگ‌تر بودن تعظیم شعائر حسینی در محرم امسال تأکید شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش شهدای ایران،  همایش مجازی 10 هزار هیئت برگزیده کشور صبح امروز 10 مرداد با حضور حاج منصور ارضی مداح و پیر غلام اهل‌بیت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی و جمع دیگری از فعالان و مسئولان تشکل‌های دینی و شبکه هیئت کشور و با حضور مجازی 10 هزار هیئت برگزیده از 430 نقطه کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص زیرساخت‌های مجازی بیان کرد: زیرساخت‌های مجازی امکان حضور بیش از 10 هزار هیئت و تشکل دینی در جلسه را نمی‌داد و ما نزدیک به 100 هزار هیئت ثبت‌شده در سراسر کشور داریم.

وی ادامه داد: ذکر سیدالشهدا(ع) شناسنامه و هویت مردم ایران است و ما حرف حساب و مشخص‌مان تعظیم شعائر حسینی به بهترین شکل ممکن است و اگر هیئتی به دلیل مشکلات مالی و یا نداشتن فضای مناسب تعطیل شود مسئولیتش به گردن تک‌تک ما خواهد بود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: دشمن ایمان و تقوای جامعه را هدف گرفته و راه مقابله با آن توسل به اهل‌بیت است و بها راین توسل در ایام محرم شکل می‌گیرد، به همین دلیل عزاداری را علنی برگزار می‌کنیم و تمام شهر را سیاه‌پوش می‌کنیم تا حال و هوای محرم در تمامی کشور احساس شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت محرم 1400 در برگزاری مراسم ماه محرم عنوان کرد: امسال بیش از سال گذشته وظیفه خود می‌دانیم که هم کمک به برگزاری تمامی هیئات کرده و هم فضاسازی صوتی و بصری را در تمام کشور ایجاد کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که هیئتی‌ها آداب می‌دانند و از کودکی آداب هیئت را می‌آموزند افزود: اگر مسئله مراعات موارد بهداشتی هم مطرح شود ما ثابت کردیم که اهل مراعات هستیم و رعایت هیئتی‌ها در مراسم سال گذشته هم تحسین تمامی اهل دقت و در صدر آن‌ها رهبر معظم انقلاب را برانگیخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی در پایان خاطرنشان کرد: تعظیم شعائر حسینی را وظیفه خود می‌دانیم و از آن کوتاه نمی‌آییم و همگان خواهند دید که امسال این مهم جدی‌تر و پررنگ‌تر از همیشه در کشور برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام مجید باباخانی در ادامه با تأکید بر لزوم برگزاری هیئات در محرم امسال بیان کرد: جمله امام (ره) که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است در دوران  کرونا خود را نشان داده و مشاهده کردیم که هیئات در تمامی مشکلات و مصائب کنار مردم بوده و خدمت‌رسانی کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: نکته مهم این است که رهبر معظم انقلاب تکلیف هیئتی‌ها را مشخص کردند و مطابق دستور ایشان باید مراسم محرم و تعظیم شعائر حسینی در این ماه به بهترین شکل انجام‌شده و دستورالعمل‌های بهداشتی نیز در بهترین حالت رعایت شود.

باباخانی در پایان خاطرنشان کرد: این جلسه به دلیل گفت‌وگو و هم‌اندیشی میان هیئات برگزیده کشور به‌منظور برگزاری هرچه بهتر مراسم آئینی و حسینی کشور برگزارشده است.

منصور ارضی مداح و پیر غلام اهل‌بیت در ادامه مراسم با تأکید بر برگزاری حضوری مراسم ماه محرم اظهار کرد: ما همیشه قصد بر اجرای مراسم آئینی را داشتیم و در سال گذشته هم باوجود تمامی سختی‌ها مراسم را به‌صورت حضوری برگزار کردیم.

وی با زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای 15 خرداد ادامه داد: شهدای 15 خرداد سینه‌زنان هیئات آن زمان بودند که کشته شدند ولی علم و بیرق عزاداری بر سیدالشهدا (ع) را زمین نگذاشتند و این واقعه را در تاریخ ثبت کردند و اکنون هم‌زمان آن رسیده است که مادحین و مسئولان اجازه تعطیلی هیئات را ندهند.

این مداح و پیر غلام اهل‌بیت ضمن انتقاد بر برگزاری مراسم محرم به‌صورت تماماً مجازی بیان داشت: مراسم محرم به هر شکل در فضای مجازی هم پخش خواهد شد ولی مهم شکل برگزاری این مراسم در عموم جامعه و به‌صورت حضوری است تا موجبات خوشحالی دشمن را فراهم نکند.

وی افزود: همان‌طور که در جامعه به پرستار، پزشک و مرزبان نیاز است و کارشان تعطیل نمی‌شود به هیئت و مداح هم نیاز است تا سلامت معنوی جامعه را تأمین کند.

حاج منصور ارضی ضمن انتقاد به تعطیلی برخی از هیئات در سال گذشته تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هم، سال گذشته حتی به‌صورت تک‌نفره هیئت خود را برگزار کردند و علم مراسم سیدالشهدا را بر زمین نگذاشتند و به نظر تعطیلی برخی مراسم در سال گذشته اشتباه بوده و این اشتباه باید در مراسم امسال جبران شود.

این مداح اهل‌بیت در ادامه تأکید کرد: هیئت و مراسم عزاداری از ارکان نظام جمهوری اسلامی است و اگر ضربه به آن وارد شود نظام متضرر خواهد شد.

ارضی در ادامه ضمن گرامیداشت نام و یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: حاج قاسم سلیمانی مرد روضه بود و هر جا سخنی می‌گفت فریادش بلند بود و روضه حضرت زهرا(س) را اقامه می‌کرد.

وی در پایان بابیان این نکته که در روایات بسیاری به شفابخش بودن هیئت و روضه اشاره‌شده است خاطرنشان کرد: باید مطابق با دستور رهبری ایستادگی کنیم تا مراسم ماه محرم برگزار شده و دستورالعمل‌های بهداشتی هم در این مراسم رعایت شود.

در بخش های مختلف برنامه، تعدادی از استان‌ها که به‌صورت مجازی و برخط در جلسه حضور داشتند به ایراد سخن پرداختند.



نظر شما