شناسهٔ خبر: 48657686 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

رابرت مالی: ممکن است ایران با مطالبات غیرواقعی به مذاکرات وین بازگردد/ مقام ارشد اروپایی از احتمال خروج آمریکا از برجام سخن گفت

صاحب‌خبر -
رابرت مالی: ممکن است ایران با مطالبات غیرواقعی به مذاکرات وین بازگردد/ مقام ارشد اروپایی از احتمال خروج آمریکا از برجام سخن گفت
خبرگزاری آریا-یک مقام ارشد اروپایی حاضر در مذاکرات وین در مورد احتمال خروج دوباره آمریکا در صورت حضور در برجام گفت : اگر این اتفاق یک بار افتاده، می‌تواند تکرار شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، حتی در میان متحدان اروپایی ایالات متحده در برهه فعلی این عقیده وجود دارد که اگر جو بایدن رییس جمهوری آمریکا دور بعدی مجددا انتخاب نشود یا یک شخصی مانند دونالد ترامپ رییس جمهور شود توافق هسته‌ای ایران می‌تواند بار دیگر از بین برود.
یک مقام ارشد اروپایی در این مورد می‌گوید که اگر این یک بار اتفاق افتاد بار دیگر هم می‌تواند روی دهد.
با این حال که این نگرانی از سوی اروپا و پیشتر نیز از جانب مقام های ارشد جمهوری اسلامی نیز اعلام شده است، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به روزنامه نیویورک تایمز گفت: این خطر وجود دارد که آنها (ایرانی‌ها) با درخواست‌های غیر واقعی بازگردند.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، برای بایدن بازگشت به مسیر توافق هسته‌ای یک هدف اصلی است. همچنین برای وی ترمیم روابط آسیب دیده با متحدان اروپایی که در کنار آمریکا، روسیه و چین جهت رسیدن به توافق اصلی مذاکره کردند، اهمیت ویژه‌ای دارد.
واشنگتن یک بار توافق هسته‌ای را نقض کرده است و در حال حاضر به صورت ضمنی اعلام کرده که ماندن در برجام را ضمانت نمی کند. 
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و رابرت مالی مدعی شدند که در یک دموکراسی، هیچ راهی برای بستن دستان رییس جمهوری آینده (آمریکا) وجود ندارد و اینکه بهترین راه جهت حفظ توافق نشان دادن این است که توافق برای دو طرف کار می‌کند. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: هیچ ضمانت این چنینی وجود ندارد؛ این در ذات دیپلماسی نیست. اما قصد این را نداریم تا چندین ماه برای مذاکره بازگشت به توافق صرف کنیم تا بعدا از آن خارج شویم.

 رابرت مالی: ممکن است ایران با مطالبات غیرواقعی به مذاکرات وین بازگردد
رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران مدعی شده ممکن است ایران ممکن است با «مطالبات غیرواقعی» به دور هفتم مذاکرات وین بیاید.
 «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران مدعی شده ممکن است ایران ممکن است با «مطالبات غیرواقعی» به دور هفتم مذاکرات وین بیاید.
پیش از این «کارین ژان پییر»، معاون سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه پنجشنبه تصریح کرده بود زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات وین برای مشخص کردن وضعیت برجام هنوز مشخص نشده است.
این مقام آمریکایی در نشست خبری گفت: «زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات هنوز اعلام نشده و ما در این باره اینکه زمان مذاکرات در خصوص توافق هسته‌ای ایران چه زمانی خواهد بود گمانه‌زنی نخواهیم کرد.»

یک مقام ارشد امریکایی: اطرافیان رئیس جمهور جدید ایران احتمالا دچار سوء محاسبه هستند
یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده به جای تلاش برای تفسیر سیگنال هایی که از ایران دریافت می کند، تا بعد از مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی در هفته جاری منتظر خواهد ماند تا ببیند که آیا ایران آماده بازگشت به اجرای کامل توافق هسته ای سال 2015 هست یا خیر.
خبرنامه «دیپلماتیک» متعلق به لارا روزن خبرنگار امریکایی نوشت: یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده به جای تلاش برای تفسیر سیگنال هایی که از ایران دریافت می کند، تا بعد از مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی در هفته جاری منتظر خواهد ماند تا ببیند که آیا ایران آماده بازگشت به اجرای کامل توافق هسته ای  سال 2015 هست یا خیر.
 وی افزود: اما اگر تیم جدید ایرانی فکر کند که می تواند از طریق برنامه هسته ای خود به عنوان اهرم فشار، امتیازات بیشتری به دست آورد، این یک توهم خطرناک خواهد بود.
این دیپلمات ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود،  تاکید کرد: این باور مقامات تهران که می توانند به توافق بهتری دست یابند و با گسترش برنامه هسته ای خود اهرم فشاری برای خود ایجاد کنند، خطرناک است.
این مقام دولت بایدن اضافه کرد اگر آمریکا تشخیص دهد که ایران آمادگی بازگشت به توافق را به گونه ای که به طور کامل آن را اجرا کند، ندارد یا برنامه هسته ای ایران تا حدی پیش رفته است که محدودیت های عدم اشاعه در توافق قابل بازگشت نیست، گزینه هایی از جمله تشدید تحریم های اقتصادی را بررسی می کند، اما امیدوارم که واشنگتن به این نتیجه نرسد.
وی با اشاره به نام رسمی توافق یعنی برنامه جامع اقدام مشترک، ادامه می دهد: همانطور که گفتیم، ممکن است به نقطه ای برسیم که دیگر راه برگشت ندارد، چراکه در آن زمان بازگشت به برجام دیگر مزایای عدم اشاعه را که بخشی از توافق بود، به همراه نخواهد داشت.
این دیپلمات تصریح کرد: ما ضرب الاجل نداریم... زمانی وجود خواهد داشت که پس از آن دیگر قسمت عدم اشاعه توافق قابل بازیابی نیست.
وی گفت: کارشناسان هسته ای آمریکا باید مشخص کنند که چه زمانی به این نقطه می رسیم. البته امیدوارم هرگز آن روز فرا نرسد
این دیپلمات از بیان اینکه ایالات متحده در صورت عدم دستیابی به توافق، چه گزینه هایی را فراتر از تشدید تحریم های گسترده آمریکا علیه ایران مد نظر خواهد داشت، طفره رفت. او گفت: من قصد ندارم بحث را از این بیشتر باز کنم. تحریم های ما هنوز به قوت خود باقی است.

خبرگزاری فرانسه: رئیسی بر توافق هسته‌ای متمرکز می‌شود
خبرگزاری فرانسه از تهران گزارش داد ابراهیم رئیسی روز سه شنبه به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران کشوری که درگیر مشکلات اقتصادی و تحت تحریم های آمریکاست، حکم ریاست جمهوری خود را رسما از رهبر معظم انقلاب اسلامی دریافت می کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی جانشین حسن روحانی رئیس جمهوری میانه رو می شود که دستاورد قابل توجهش توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی بود.
رئیسی 60 ساله باید به مذاکرات هسته ای با هدف احیای توافقی که آمریکا به طور یکجانبه از آن خارج شد، بپردازد.
خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش آورد: دو روز پس از مراسم تحلیف روز سه شنبه رئیسی از سوی آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران، رئیسی در مقابل مجلس سوگند یاد می کند.
به گفته «کلمنت ترم» محقق موسسه دانشگاه اروپا در ایتالیا، مشکلات اقتصادی ایران که به واسطه تحریم های آمریکا تشدید شده، بزرگترین چالش پیش روی رئیس جمهوری جدید است.
ترم افزود: هدف اصلی وی بهبود اوضاع اقتصادی با تقویت مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه خواهد بود.
این محقق تاکید کرد: هدف ایجاد یک مدل تجاری است که از رشد اقتصادی ایران در برابر سیاست ها و تصمیمات آمریکا محافظت کند.
ترم معتقد است اولویت اصلی رئیسی لغو تحریم های آمریکا خواهد بود تا ایران بتواند تجارت با همسایگانش و کشورهای غیر غربی همچون چین و روسیه را تقویت کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحریم های آمریکا جلوی پیشرفت ایران را از جمله با توقف صادرات نفت این کشور گرفت و اقتصاد ایران در سال 2018 و 2019 به میزان بیش از 6 درصد منقبض شد.
این مساله، ضربه ای به روحانی بود که امید داشت اقتصاد را آزادسازی کند و بخش خصوصی را توسعه بخشد.
نابسامانی اقتصادی با همه گیری کرونا شدت یافته که باعث شده است بسیاری از ایرانی ها برای گذران زندگی به زحمت افتند.

سفیر انگلیس در تهران:لندن در حال یافتن راهی برای بازگشت ایران به برجام است
سفیر انگلیس در تهران گفت که این کشور به‌دنبال یافتن راهی برای بازگشت ایران به توافق هسته‌ای است.
به گزارش روسیاالیوم، راب مک‌ایر گفت: لندن در حال یافتن راهی برای بازگشت به توافق هسته‌ای است تا امید به اقتصاد ایران و اعتماد این کشور به روابط با جامعه بین‌المللی بازگردد.
وی در حساب کاربری خود در اینستاگرام با سیاه‌نمایی نوشت: در مدت مأموریتم در تهران شاهد درد و رنج مردم ایران بودم. به همین دلیل در حال یافتن راهی برای بازگشت به توافق (هسته‌ای) هستیم.
سفیر انگلیس در تهران که امروز از پایان مأموریت دیپلماتیک خود در تهران خبر داد، در زمینه موفقیت سیمون شارکلیف، سفیر جدید انگلیس در تهران برای ادامه مأموریت ابراز خوش‌بینی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه:در وین توافق‌های بسیار مهمی صورت گرفته
خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات وین اظهار داشته است: در وین توافق‌های بسیار مهمی صورت گرفته و دستاوردهای خوبی داشته که در گزارش اخیر وزارت امور خارجه به مجلس روشن است، البته ما توافقاتی هم نتوانستیم انجام دهیم و مشکلاتی هم باقیمانده که اگر مشکلات باقی نمانده بود حتما توافقات صورت می‌گرفت. آنها هم مسائل جدی هستند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی عنوان کرد: رئیس جمهور فعلی آمریکا در دوران کارزار انتخاباتی خود اعلام کرد دولت آمریکا و مقامات فعلی آن وقتی که در دولت نبودند اعلام کردند فشار حداکثری آمریکا نه تنها شکست خورده بلکه به یک شکست حداکثری برای آمریکا رسیده است. منطق تحریم آن هم به بهانه‌های واهی منطق شکست خورده‌ای است به ویژه در مقابل جمهوری اسلامی ایران.

نظر شما