شناسهٔ خبر: 48634023 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

در آخرین جلسه هیات دولت عنوان شد

روحانی: اگر عیب‌و‌نقصی داشتیم عذرخواهی می‌کنیم

رئیس‌جمهور تأکید کرد: حتماً عیب و نقص داشتیم. ما معصوم نبوده و نیستیم. تلاش ما این بود که نقص و عیبمان کمتر باشد اما اگر عیب و نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی می کنیم و از آنان طلب عفو می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان»، حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (یکشنبه) در آخرین جلسه هیئت دولت،  گفت: امروز آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم بود. نطق بنده در جمع هیئت دولت هم آخرین سخنرانی و نطقی است که با مردم مطرح می‌کنم. در وهله اول باید بگویم هر آنچه در سال‌های گذشته با مردم صحبت کردیم، چیزی برخلاف واقعیت نبود و آنچه واقعیت بود به مردم گفتیم.

برخی واقعیت‌ها را برای حفظ وحدت ملی بیان نکردم

وی بیان کرد: البته بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم و از نظر بنده نمی شد آنها را به مردم بگوییم چرا که بنده آن مطالب را مفید به فایده نمی‌دانستم و می ترسیدم دُُُرّ گرانبهای وحدت ملی صدمه ببیند. به همین دلیل بسیاری از مسائل را به جان خریدیم، به بسیاری از اشکالات پاسخ ندادیم تا انسجام ملی و وحدت ملی در کشورمان حفظ شود.

رئیس‌جمهور افزود: مردم ما به خوبی آگاهی دارند که شرایط این دولت در چهار سال اول با چهار سال دوم یکسان نبود. در چهار سال اول شرایط بهتری داشتیم و از لحاظ داخلی، بین المللی، سرمایه اجتماعی و امید مردم به آینده، وضعیت مطلوبی داشتیم اما در چهار سال دوم شرایط متفاوت بود.

روحانی ادامه داد: در چهار سال اول در دوران تعامل با جهان بودیم و ما به خودمان کاملاً اطمینان داشتیم که حریف قدرت های بزرگ در مذاکره هستیم. بنده یک در میلیون تردید نداشتم که ما در مذاکره با جهان شکست نمی‌خوریم و شکست هم نخوردیم و اگر باز هم مذاکره ای بود، شکست نمی خوردیم. آنقدر دیپلمات و حقوق دان‌های قوی و توانمند در خط مقدم این کار داریم که دیدیم در مقاطع بسیار حساس به پیروزی رسیدیم.

وی تصریح کرد:  زمانی که با یک یا چند قدرت جهانی مذاکره می کنیم، آن چیزی که ما از پیروزی می گوییم نهایت امر است، چرا که ممکن است یک جایی شکست و یک جایی پیروزی باشد اما زمانی که پیروزی ما ۹۰ و شکست ما ۲۰ بود، تفاضل آن ۷۰ می شود و بر این اساس می‌گوییم پیروز هستیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: شما آثار این پیروزی را هم مشاهده کردید. اینکه ما پیروز شدیم یا شکست خوردیم این گونه نیست که کسی بخواهد آن را مطرح کند، این مسئله علائم و شاخص دارد. اگر بعد از مذاکره و ۲۳ تیرماه ۹۴، شما دیدید که تورم کاهش یافت، رشد اقتصادی افزایش یافت، نرخ اشتغال نسبت به گذشته ارتقاء یافت، سرمایه گذاری افزایش پیدا کرد، صادرات بیشتر از واردات شد، به معنای این است که ما پیروز شدیم.

آثار مذاکرات در اقتصاد دیده شد/ تورم ۴۰ درصد را کاهش دادیم

روحانی اظهار داشت: ما مذاکره نکردیم که فقط در سیاست پیروز شویم، البته در سیاست هم پیروز شدیم. ما آثار مذاکرات را در اقتصاد دیدیم. البته آرزوی ما این بود، زمانی که توانستیم تورم کشور را کاهش دهیم و تک رقمی کنیم، نرخ تورم را تک رقمی نگه داریم. ما تورم ۴۰ درصد را کاهش دادیم، به گونه که اواخر سال ۹۲ تورم ۳۵ درصدی را کاهش دادیم و در سال ۹۳ به ۱۵ درصد رساندیم، از سال ۹۴ تا سه ماهه اول سال ۹۷ نرخ تورم در کشور ما تک رقمی بود اما بعد از اینکه وارد جنگ اقتصادی شدیم، نرخ تورم ما تغییر کرد.

وی تأکید کرد: اگر کسی زمان صلح و جنگ را تشخیص ندهد، آدم باید غصه بخورد. شرایط جنگ و صلح با هم تفاوت دارند. البته این جنگ را دشمنان به ما تحمیل کردند و ما جنگ را آغاز نکردیم. اگر این دوران جنگ تحمیلی نبود، آثار و علائم اقتصادی مثبت را ادامه می دادیم. اینکه مردم ما از لحاظ معیشتی ناراحت هستند و حق آنان است، باید ببینیم چه کاری می توانستیم در شرایط جنگ انجام دهیم.

رئیس‌جمهور افزود: دشمنان اجازه ندادند نفت ما صادر شود، صادرات ما را با مشکل مواجه کردند، روابط بانکی ما را مسدود کردند و زمانی که روابط بانکی نداشته باشیم و از طریق صراف، دلال معامله کنیم، حداقل ۲۰ درصد درآمد ما کاهش می یابد. همچنین در این شرایط زمانی که محصولی را وارد می کنیم، حداقل ۲۰ درصد قیمت آن افزایش می یابد.

روحانی گفت: در این شرایط به مردم فشار وارد می شود و به دلیل شرایط تحریمی، واردات دو هزار و ۵۰۰ قلم کالا را ممنوع کردیم و زمانی که واردات این کالاها از جمله خودرو را ممنوع می کنیم، مشخص است که قیمت آن در داخل افزایش پیدا می کند. ما چاره ای جز این نداشتیم که واردات اجناسی را که ضرورت ندارد، ممنوع کنیم.

اجناس را در شرایط جنگ اقتصادی جیره بندی نکردیم

وی اظهار داشت: واردات اجناسی که جزو مواد اولیه کارخانجات است، در این شرایط در اولویت قرار گرفت. همچنین کالاهای اساسی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کردیم. ما همه تلاش خود را کردیم و توان خود را به کار گرفتیم، اما باید به این مسئله توجه کرد علیرغم اینکه در جنگ بودیم اما جیره بندی نکردیم. معمولاً کشوری که در جنگ وارد می شود، اجناس را کوپنی و جیره بندی می کند اما ما این کار را نکردیم و کشور اداره شد.

رئیس‌جمهور متذکر شد: بنده در همان اولین جلسات اقتصادی سال ۹۷ چندین بار تأکید کردم که سیاست بنده وفور کالا در بازار است و اجناس مختلف باید در بازار باشد، اما قیمت آن دیگر در دست ما نیست. تا جایی که می توانیم باید قیمت را کنترل کنیم. ما برای تأمین کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی دادیم اما معلوم است که قیمت کالا فقط ارز نیست و مسائلی چون حمل و نقل هم مطرح است و تورم کل کشور هم در قیمت آن کالا تأثیرگذار است.

کار ما حتماً عیب و نقص داشت؛ از مردم عذرخواهی می‌کنیم

روحانی تأکید کرد: البته این به معنای آن نیست که کار ما بی نقص بوده است و حتماً عیب و نقص داشتیم. ما معصوم نبوده و نیستیم. تلاش ما این بود که نقص و عیبمان کمتر باشد اما اگر عیب و نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی می کنیم و از آنان طلب عفو می کنیم. ما در حد توان خود اقداماتی را انجام دادیم.

تکمیل می شود...

نظر شما