شناسهٔ خبر: 48609007 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

بلینکن: مذاکرات وین نمی تواند به طور نامحدود ادامه پیدا کند/ شورای همکاری خلیج فارس خواستار گفتگو درباره برنامه موشکی ایران شد

صاحب‌خبر -
بلینکن: مذاکرات وین نمی تواند به طور نامحدود ادامه پیدا کند/ شورای همکاری خلیج فارس خواستار گفتگو درباره برنامه موشکی ایران شد
خبرگزاری آریا- وال استریت ژورنال آمریکایی میگوید واشنگتن قصد دارد تحریم‌هایی را علیه توانمندی موشکی و پهپادی ایران وضع کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از العالم، اخیرا آمریکایی ها اعلام کردند برای اولین بار بعد از جنگ ویتنام برتری خود در تسلط بر هوا را در منطقه از دست داده اند و البته اعتراف کردند این برتری را به ایران واگذار کرده اند. در کنار این مساله اصرار ایران بر برجامی منهای گفتگو بر سر توان موشکی و اقتدار منطقه ای طبعا می تواند اساسی ترین دلیل آمادگی آمریکا برای تحمیل تحریم های جدید بر صنایع موشکی و پهپادی ایران باشد.
 امروزه استفاده از دانش موشکی و پهپادی ایران در جای جای منطقه برای محور مقاومت به دستاوردی عظیم تبدیل شده است. کافی است نگاهی به 4000 موشک شلیک شده از سوی مقاومت فلسطین به اسرائیل در جنگ 12 روزه اخیر افکنده شود و یا ماموریت موشک‌ها و پهپادهای ساخت یمن در مقابل دشمن تعقیب شود و یا رمز و راز توازن قوا میان لبنان و اسراییل بررسی شود و ... تا حجم دلخوری توام با ناکامی آمریکا از ایران روشن شود و در عین حال دلیل تحمیل تحریم های جدید روشن شود.
 این تهدید جدید آمریکایی آنگاه که در کنار موضع جدید وزیر خارجه آمریکا مورد بررسی قرار گیرد واقعیت را به روشنی جلوه‌گر می کند. بلینکن می‌گوید مذاکرات باایران دروین نمیتواند بطورنامحدود ادامه یابد اکنون توپ در زمین ایران است. این موضع در حالی است که ایران سال‌هاست با سیاست نخ نمای فشار در یک میدان برای بهره برداری در میدانی دیگر بخوبی آشناست
 طنز ماجرا این است که آمریکا با خروج از برجام حق مسلم ایران را ضایع کرده است و در شرایط جدید با فشار، تهدید و چانه زنی می‌کوشد تا تنها بخشی مختصر از این حق مسلم را به ایرانیان برگرداند و البته منافعی حداکثری نصیب خود سازد.ایرانیها این مدل از منفعت طلبی رابه خوردن همزمان از توبره و آخور تشبیه میکنند

شورای همکاری خلیج فارس خواستار گنجاندن برنامه موشکی ایران در مذاکرات وین شد
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با طرح ادعاهای واهی و تکراری علیه ایران، خواستار گنجاندن مسائل منطقه و موشکی در مذاکرات وین برای احیای برجام شد.
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس شامگاه پنج شنبه با تکرار ادعاهای ضدایرانی، درخواست غیر منطفی گنجاندن مسائل منطقه و موشکی در مذاکرات احیای برجام را تکرار کرد.
بر اساس این گزارش، «نایف الحجرف» با متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، مدعی شد: ایران باید حمایت از شبه نظامیان در یمن، سوریه، عراق و لبنان را متوقف نماید.
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس همچنین با درخواست گنجاندن موضوعات منطقه و موشکی در مذاکرات احیای برجام در وین، گفت: مذاکرات وین باید علاوه بر مبحث هسته‌ای، به رفتارهای منطقه‌ای و موشکی ایران نیز رسیدگی کند.
این در حالی است که ایران همواره بر عدم تغییر مفاد برجام و اضافه نشدن هیچ کشوری به آن تاکید کرده است.

حمایت سناتور ارشد آمریکایی از افزایش تحریم‌های موشکی ضد ایران
عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا از گزارش‌ها درباره قصد دولت کشورش برای تشدید تحریم‌های موشکی و پهپادی علیه ایران حمایت کرد.
«جیم ریش»، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا از گزارش‌ها درباره قصد دولت کشورش برای تشدید تحریم‌های موشکی و پهپادی علیه ایران حمایت کرد.
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» ساعاتی قبل‌تر در گزارشی اختصاصی ضمن اشاره به نگرانی‌های مقامات‌ غربی از توانمندی رو به رشد موشکی ایران، از قصد ایالات متحده برای وضع تحریم‌هایی علیه پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
«جیم ریش» در حساب کاربری رسمی خود در توییتر نوشت: «من از مدت‌ها پیش بر ضرورت رسیدگی به برنامه موشکی ایران تأکید کرده‌ام. ایران همچنان با موشک به منافع و نیروهای آمریکا حمله می‌کند. پای جان آمریکایی‌ها در میان است. باید اقدامات بیشتری انجام شود.»
او در ادامه تأکید کرد: «دولت باید برنامه‌های منعکس‌شده در گزارش‌ها برای هدف قرار دادن پهپادها و شبکه خرید موشکی ایران را پیگیری کند.»
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش خود در توجیه این اقدام آمریکا نوشته است که مقام‌های امنیتی غربی بر این باورند که توانمندی‌های ایران در زمینه استفاده از پهپادها و موشک‌های هدایت شونده برای انجام حملات دقیق بیش از برنامه غنی‌سازی و برنامه‌های موشک بالستیکی این کشور برای ثبات منطقه غرب آسیا خطرناک است.
ایالات متحده در سال‌های گذشته تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران وضع کرده است اما طبق گزارش این روزنامه وال استریت ژورنال، مقام‌های آمریکایی معتقدند که هدف قرار دادن شبکه‌های تدارکاتی ایران همچون تأمین کنندگان قطعات مورد استفاده برای ساخت پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده، می‌تواند به طور مؤثرتری فعالیت‌های ایران را مختل کند.
یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی در خصوص توطئه جدید دولت بایدن برای هدف قرار دادن برنامه موشکی ایران گفت: «این (تحریم‌ پهپادها و موشک‌های هدایت شونده ایران) بخشی از یک رویکرد جامع است بنابراین ما با تمامی جنبه‌های تهدید ایران مواجه هستیم».
یکی دیگر از مقام‌های آمریکایی مدعی شده است که استفاده از پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده ایران علیه نیروهای آمریکایی و همپیمانان این کشور در منطقه افزایش یافته است و در این خصوص گفت: «پهپادهای ایران در حال تبدیل شدن به یک تهدید فزاینده برای همپیمانان ما در منطقه است».
تصمیم دولت آمریکا تنها یکی از چندین اقدام ضد ایرانی است که مقام‌های این کشور همزمان با مذاکرات جاری در وین در خصوص برجام در پیش گرفته است.

انتقاد وزیر خارجه آلمان از ایران به دلیل تاخیر در مذاکرات برجام
 هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان بدون اشاره به کوتاهی کشورش و غرب در پایبندی به تعهداتشان برای حمایت از برجام، به یک هفته نامه گفته که مذاکرات برای احیای پیمان هسته ای 2015 ایران با قدرت های جهان، برای همیشه قابل ادامه نیست.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ ماس در گفت و گو با هفته نامه خبری "اشپیگل" ادعا کرد که با نگرانی فزاینده به تاخیر در ازسرگیری مذاکرات هسته ای وین توسط تهران از یک سو و دور شدن هم زمان بیشتر و بیشتر ایران از هسته اصلی این پیمان، می نگرد.
کشورهای باقیمانده در برجام در پی 6 دور مذاکرات برای ازسرگیری پایبندی به این پیمان، به علت درخواست های زیاده خواهانه واشنگتن، نتوانسته اند به توافقی در باره احیای آن دست یابند.
پس از برگزاری آخرین دور مذاکرات برجام در 20 ژوئن (30 خرداد ماه) در وین، هنوز تاریخی برای نشست بعدی تعیین نشده است.  
ایران از هنگام خروج واشنگتن در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از این پیمان در سال 2018، در اقدامی متقابل به تدریج تعهدات خود را نسبت به آن کاهش داده است.

بلینکن: مذاکرات وین نمی تواند به طور نامحدود ادامه پیدا کند
 «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش تاکنون حاضر به بازگشت به تعهدات خود در توافق هسته ای با ایران نشده، روز پنجشنبه اعلام کرد که روند مذاکرات با ایران نمی تواند به طور نامحدود ادامه یابد و توپ در زمین ایران است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در یک کنفرانس خبری در کویت مدعی شد که آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای حسن نیت و تمایل نشان داده است و اکنون توپ در زمین ایران است.
وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد که واشنگتن برای ادامه مذاکرات کاملا آماده است.
وی افزود: ما به دیپلماسی متعهد هستیم، اما این روند نمی تواند به طور نامحدود ادامه یابد.
بلینکن گفت: ما به دنبال این هستیم که ببینیم ایران برای انجام چه کاری آماده است یا آماده به انجام نیست و ما برای بازگشت به وین به منظور ادامه مذاکرات کاملا آماده ایم.
روند مذاکرات احیای برجام در وین با فرارسیدن واپسین روزهای عمر دولت دوازدهم بدون دستیابی به دستاوردی مشخص متوقف شده است.

روسیه: هدف از گفت‌وگوهای وین احیای برجام به شکل اصلی آن است
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: هدف توافق شده مذاکرات وین احیای اصل برجام است نه بیشتر و کمتر. تمام طرفین باید مراقب باشند که حتی به صورت غیرعمد این تصور ایجاد نشود که می‌خواهند از این هدف مشترک فاصله بگیرند و چیز تازه‌ای را به توافق اضافه کنند.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین از مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین خواست از ایجاد این تصور که به دنبال افزودن مفاد جدید به توافق هسته‌ای هستند، خودداری کنند.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: هدف توافق شده مذاکرات وین احیای اصل برجام است نه بیشتر و کمتر. تمام طرفین باید مراقب باشند که حتی به صورت غیرعمد این تصور ایجاد نشود که می‌خواهند از این هدف مشترک فاصله بگیرند و چیز تازه‌ای را به توافق اضافه کنند.
مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام درباره احیای توافق هسته‌ای در وین و با حضور آمریکا در مقر مذاکرات در ماه‌های گذشته در جریان بود.
آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشته‌ و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی کردند.

کاخ سفید: با انتقال قدرت در ایران آماده‌ بازگشت به مذاکرات وین هستیم
معاون سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن پس از پایان دوره انتقال ریاست جمهوری در ایران آماده ازسرگیری مذاکرات وین خواهد بود.
به گزارش ایسنا، کارین جین‌ پیره، معاون سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی در خصوص زمان برگزاری دور هفتم گفت‌وگوهای وین گفت: همانطور که در جریان هستید، زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات اعلام نشده است و ما درخصوص زمان برگزاری آن گمانه‌زنی نخواهیم کرد.
وی ادامه داد: ما بارها و بارها نشان داده‌ایم که آماده‌ایم در جهت بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام حرکت کنیم. زمانی که پروسه انتقال ریاست جمهوری در ایران پایان یابد آماده‌ایم که به وین بازگردیم تا گفت‌وگوهای‌مان را ادامه دهیم
معاون سخنگوی کاخ سفید در انتها عنوان کرد: ما مایل هستیم که شاهد بازگشت دوجانبه به پایبندی‌های برجامی باشیم اما همانطور که وزیر خارجه بلینکن بیان کرد این پیشنهاد به طور نامحدود بر روی میز باقی نخواهد ماند.
 آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه در کویت اظهار کرد که مذاکرات بر سر احیای برجام نمی‌توانند به طور "نامحدود" ادامه یابد اما واشنگتن "کاملا آماده" است تا مذاکرات را ادامه دهد.
بلینکن در این زمینه گفت: ما به دیپلماسی متعهد هستیم اما این پروسه نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد. ما می‌خواهیم ببینیم که ایران آماده انجام دادن یا ندادن چه کارهایی است و کاملا آماده‌ایم تا برای ادامه مذاکرات به وین بازگردیم. توپ در زمین ایران باقی است.

آخرین نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل متحد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ٢٩ تیرماه ١4٠٠ و در ششمین سالگرد تصویب قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد طی نامه ای به دبیرکل این سازمان، جمع بندی از مجموع بدعهدی‌های طرف‌های غربی را به عنوان سند در دبیرخانه ملل متحد ثبت نمود.
 اکنون این نامه به همراه اسناد شش سال بد عهدی غرب در اجرای برجام، که پیش از این در مناسبت های مختلف از طرف وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران به رشته تحریر در آمده است، با مقدمه ایشان به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود.
این مجموعه تالیف شده از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بالغ بر ٢٠٠ صفحه از سوی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی به زیور طبع آراسته شده که اکنون نسخه دیجیتالی آنها در دسترس عموم قرار گرفته است.
بر اساس اعلام مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی، نسخه چاپی کتاب‌ها نیز طی هفته آینده در بازار نشر قابل دسترسی خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما