شناسهٔ خبر: 48601838 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه هنری | لینک خبر

هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر در شیراز به کار خود پایان داد + اسامی برگزیدگان

صاحب‌خبر -

هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر همزمان با عید غدیر در مسجد جامع وکیل شیراز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، در این آیین آیت‌الله کاظم صدیقی دبیر کل بنیاد بین‌المللی غدیر در پیامی تصویری اظهار کرد: هنرمندان از ۲۶ استان کشور اشعار خود را برای شرکت در هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر ارسال کردند و بیش از ۸۰۰ شعر تقدیم به محضر پاک و ارزشمند مولا علی امیرالمؤمنین (ع) شد.

وی ادامه داد: حق این است که شهر مقدس شیراز و سومین حرم اهل بیت (ع) مرکزیتی برای برگزاری و برپایی جشنواره‌های شعر و جذب بهترین اشعار برای ترویج ولایت علوی و رونق دادن به غدیری باشد که نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، میوه آن است.

آیت‌الله صدیقی افزود: همه شعرای ما باید با طبع روان خود همان آهنگی که شاعران اهل بیت داشتند را برای نظام، ولایت و غدیر دنبال کنند.

وی از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر، نماینده ولی فقیه در استان فارس، دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان فارس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس و شاعران شرکت‌کننده در این جشنواره تشکر و قدردانی کرد.

 

استان فارس جریان‌ساز اصلی ادبیات عاشورایی در کشور

وحید نمازی رئیس حوزه هنری استان فارس اظهار داشت: غدیر میثاق بزرگ امت اسلامی و عهد خدا و پیامبر و امت اسلامی است.

وی افزود: هویت اندیشه‌گانی، سیاسی و فرهنگی شیعه بر محور غدیر بنیان نهاده شده و اگر آنچه پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم در ازای زحمات خویش خواسته‌اند، محبت به اهل بیت علیهم‌السلام باشد، غدیر بالاترین محل بروز و ظهور این محبت است.

رئیس حوزه هنری استان فارس ادامه داد: بزرگداشت غدیر، عمل به اصل مهم تولاست و در عین حال برائت از آنان که چشم بر حقیقت خورشید وجود حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام بسته‌اند.

وی شعر و ادبیات را نخستین رسانه غدیر خواند و گفت: در همان روز غدیر شاعران پیشگام شدند و با بزرگترین رسانه آن زمان و مکان یعنی شعر و ادبیات و کلام، رویداد بزرگ غدیر را ثبت کردند تا هنر در میدان باشد و واقعه را منتقل کند.

نمازی برگزاری جشنواره شعر غدیر را یک فرصت خواند و گفت: امسال برای برگزاری جشنواره شعر غدیر با محدودیت‌های زمانی رو‌به‌رو بودیم و این جشنواره در بازه زمانی کمتر از دو ماه شکل گرفت، اما با مدد امیرالمؤمنین علی (ع) و با همراهی و همکاری اساتید و نهادهای مختلف شاهد استقبال بسیار خوبی از این جشنواره بودیم.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: حدود ۳۰۰ هنرمند از شاعران ۲۶ استان کشور  با ۸۰۰ اثر در این رویداد مهم شرکت کردند و می‌توان گفت این جشنواره هم از نظر کمی و هم از لحاظ کیفی در سطح بسیار خوبی برگزار شد.

وی افزود: قطعاً چنین رویداد بزرگی که تحت عنوان جشنواره در استان فارس شکل می‌گیرد، موجب جریان‌سازی در حوزه ادبیات آیینی و عاشورایی در سطح این استان خواهد شد.

نمازی بیان داشت: هرچند که استان فارس به واسطه برگزاری شب های شعر در حوزه های مختلف، پشتوانه خوبی در حوزه ادبیات آیینی و ادبیات عاشورایی دارد و ما مدعی هستیم که استان فارس جریان ساز اصلی ادبیات عاشورایی در کشور است.

 

وی عنوان داشت: اگر با برنامه ریزی هدفمند و استراتژیک که به صورت مستمر انجام شود بتوانیم چنین رویدادهایی را مدیریت کنیم و زمینه‌ساز اتفاقات بهتری باشیم حتماً شاهد ارتقاء جایگاه استان فارس در حوزه ادبیات علوی نیز خواهیم بود.

نمازی یادآور شد: بدون شک استان فارس و شهر شیراز ظرفیت این را دارد که به عنوان یکی از جریان‌سازترین جریانات ادبیات علوی در سطح مختلف ملی و بین‌المللی نقش‌آفرینی کند.

رئیس حوزه هنری استان فارس، ابراز کرد: خوشبختانه با همدلی و هم‌افزایی خوبی که در نهادهای فرهنگی و هنری استان شکل گرفته است، می‌توانم قاطعانه بگویم که با این مراسم اختتامیه کار تمام نمی‌شود و قطعاً این جشنواره سرآغازی برای اتفاقات مبارکی در این حوزه در استان فارس خواهد بود.

 

استقبال جوانان و بانوان شاعر از جشنواره

عبدالرضا کوهمال جهرمی‌ دبیر علمی هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر، با بیان اینکه شعر ترجمان روح متعالی و دل زلال انسان است که از اندیشه والا و همت شاعران سرچشمه می‌گیرد، گفت: ادبیات فارسی ما سرشار از معنویات، اخلاق، انسانیت، عرفان و مضمون‌های بلندمرتبه‌ای است که گل سرسبد باغ پررنگ و تماشاگه راز است.

وی با اعتقاد به اینکه شیراز نام بلندی در شعر فارسی و آیینی دارد، بیان کرد: امسال شیراز میزبان هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر شد و خوشبختانه شاهد استقبال کم‌نظیری از این جشنواره بودیم و بیش از ۳۰۰ نفر در جشنواره شرکت کردند.

کوهمال جهرمی ادامه داد: هشتصد شعر به این جشنواره ارسال شد و هشت هزار بیت به ادبیات اضافه شد.

وی بیان داشت: برای اولین بار با مشورت اساتید از شعرهایی که به جشنواره ارسال شد، سرود تولید کردیم و کتاب جشنواره با شعرهای برگزیده از شاعران شرکت‌کننده در این دوره جشنواره رونمایی شد.

کوهمال جهرمی عنوان داشت: البته شأن موضوع غدیر بسیار بالاست و خطه فارس هم ید طولایی در شعر آیینی دارد که می‌طلبد تلاش بیشتری برای استمرار و بهتر برگزار کردن چنین رویدادهایی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی شعر غدیر مظلوم واقع شده بود، گفت: این جشنواره در شهرها و استان‌ها آن طور که شایسته بود برگزار نمی‌شد، اما ما با همکاری و همراهی نهادهای مختلف تمام تلاش خود را برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره به کار گرفتیم و درصدد هستیم که دبیرخانه دائمی شعر غدیر در شیراز و استان فارس به صورت مستمر باقی بماند.

دبیر علمی هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر، عنوان داشت: یکی از ویژگی‌های مهم این جشنواره این بود که شاهد آثار بسیاری از سوی جوانان به‌ویژه بانوان جوان بودیم و امیدواریم بتوانیم این جشنواره را در سال‌های آینده باشکوه‌تر برگزار کنیم.

در ادامه این رویداد احد ده‌بزرگی، ناصرفیض، حمیدرضا شکارسری، محمود حبیبی‌کسبی، واصف رسول اف (جمهوری آذربایجان)، آرزو بابایی (افغانستان)، ایوب پرندآور، علی مرادی، حیدر منصوری و هادی فردوسی شعر خواندند و پیام آیت‌ا… صدیقی مدیرعامل بنیاد غدیر و آثاری از شاعران بخش بین‌الملل نیز پخش شد.

در پایان این مراسم و پس از رونمایی از کتاب جشنواره که به همت عبدالرضا کوهمال جهرمی دبیر ادبی رویداد گردآوری شده بود، اسامی برگزیدگان اعلام و از آنان تقدیر به عمل آمد.

 

 

متن بیانیه هیئت داوران این جشنواره که در آیین پایانی این رویداد ادبی معنوی قرائت شد، به شرح زیر است:

 

بی‌شک شعر ترجمان روح متعالی و دل زلال انسان است که از اندیشه والا و همت بلند شاعران سرچشمه می‌گیرد و پس از پالایش و آلایش در ذهن بلندپرواز این معماران کلام در دفتر خاطرات بشریت ثبت و ضبط می‌گردد، معجزه واژگان گذشته‌ای دارد به درازای عمر آدمی و هنری است ابدی، چرا که جاودانگی رازش را با شعر در میان نهاده است.

هویّت در نظر گرفته شده برای انسان در ادبیات ما به دنبال آن است تا علو روح بشر را بنمایاند و نشان دهد که آدمی چگونه قادر است، از خویشتن خویش بیرون آید و به بقا وجاودانگی برسد پس بالطبع به دنبال الگوهایی با سیره عملی است تا به زیبایی آنها را جلوه‌گر نموده و از این مسیر به جامعه فکر و آگاهی بدهد و در دریای متلاطمی از امواج گوناگون راه سوار شدن به کشتی نجات را به انسان‌ها نشان بدهد و به آنها آرامش عطا کند و کدام کشتی امن تر از محبّت اهل‌بیت علیهم السلام سراغ داریم.

مولی الموحدین امیرالمؤمنین امام علی (ع) آغازگر اشاعه آزادگی، عدالت و مردانگی و معرف والاترین الگوی انسانیت و دیانت است و ولایت او درخت طوبی است که ریشه در باغستان توحید و وحی و مهر محمدی دارد و شاخ و برگش در دل حق جویان گسترده است و غدیر، چشمه زلالی که ریشه همه درختان و گل بوته‌های این گستره سبز برای شکوفایی و پویایی به آن نیازمند است.

بسیار خرسندیم که پایتخت فرهنگ و ادب کشور شیراز شهر رازهای مکنون میزبان این اتفاق عزیز است.

بیراه نیست اگر شعر را هنر بومی این سرزمین بدانیم که از گذر قرن ها و فرازها و نشیب‌ها همچون رودخانه‌ای در بستر تاریخ و ادبیات ایران جاری بوده است و این رودخانه وقتی به پایتخت ادبیات ایران می رسد، سرعتی دوچندان می‌گیرد و  زلالی وصف ناپذیر دیار شیخ اجل سعدی بزرگ و حافظ شیرازی بلندمرتبه و خواجو و وصال و افتخار آن را دارد که میزبان شاعران برگزیده سراسر کشور باشد.

قلمرو شعر و ادب بسیار گسترده و وسیع است و تمام مؤلفه‌های انسانی، حکمی، اخلاقی، توحیدی، فقهی، عرفانی، جهان‌بینی، جهاد، شهادت، ایثار، حماسه، قیامت، غیرت، حق طلبی و حتی اعتراض، بیداری و آزادی را نیز شامل می‌شود که در این تعریف، این گونه آفریده‌های ادبی، همان شعر آیینی است که ساحتی از این قلمرو وسیع به شعر ولایی یا شعر اهل بیتی اختصاص دارد، اما شعر آیینی که در این چند دهه اخیر خاص تر تعریف می‌شود، صرفاً مترادف با شعر اهل بیت(ع) نیست. آئین به معنی سنت، روش و آداب اجتماعی است و صرفاً منحصر به دین نمی‌شود.

یکی از جاری‌های زلال شعر ولایی شعر غدیر است، واقعه غدیر از آنجا که روشنایی بخش حیات طیبه اسلام و عامل ثبات و بقا و وحدت مسلمین است، همواره در دیده اهل خرد و بینایی جایگاهی والا و بالا داشته و دارد، زیرا در این روز عزیز، با اعلام وصایت علوی توسط رسول مهربانی‌ها (ص)، دین و نعمت الهی کامل و تمام شد و با تحقق ولایت، دین خاتم الهی، کامل شد و عید غدیر، عید ولایت و اتمام نعمت و اکمال دین نام گرفت و از آن جا که این روز و این عید نماد تشیع است، چندان هم گزافه نیست اگر شعر غدیر را پایه شعر شیعی به شمار آوریم، چرا که شعر شیعی نشئت گرفته از باورهای ناب معتقدان به ولایت علوی است و آبراهه زلال و پایان ناپذیر آن غدیر خم است که در طول تاریخ ادبیات ما از کسایی مروزی و فردوسی و منوچهری و سنایی و انوری گرفته تا عطار و مولانا و حافظ و سعدی و شاعران معاصری مانند نیما یوشیج و شهریار و بیشتر شاعران هم عصر خودمان در پرتو این انوار ملکوتی و آن سوی ذهن شنونده در برابر اوج بلندمرتبگی و ولایت علی‌ (ع) و عظمتِ غدیر سر تعظیم فرود آورده و دست ادب را بر سینه گذاشته‌اند.

بی‌شک، برگزاری جشنواره‌ای این موضوع از شعرهای اهل بیتی و ولایی و عارفانه که آیینه نمایان‌ احساس ناب بشری هستند در سومین حرم اهل‌بیت در کشور سرافرازمان که جریان‌ساز برخی اتفاقات ادبی مانند شب‌های شعر عاشورا غنیمت است، این سپاس از نماینده محترم ولی‌فقیه در استان و بنیاد بین‌المللی غدیر و حوزه هنری فارس را لازم می‌نماید که مجال مناسبی برای عرضه این گونه آثار از دوستان و کشف استعدادهای جدید را فراهم ساختند.

هیئت داوران ضمن سپاس از تمام شاعرانی که آثارشان را به دبیرخانه هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر ارسال نمودند، با توجه به شاخص هایی از قبیل رعایت اصول شعری، توجه به شورمندی و آن شاعرانه همراه با شناخت و معرفت نسبت به ذوات مقدسه و تاریخ وقایع و شخصیت آل الله، نوآوری و خلاقیت مضمون آفرینی، پیوند با تفکر فلسفی و فکری و اندیشه‌ورزی، توجه به عنصر زبان، استفاده از ظرفیت های معنایی جدید و شناخت نیازها و مختصات انسان معاصر و گسترش مفاهیم و در نظر داشته، آثاری از شاعران زیر را به تفکیک چهار بخش جشنواره به ترتیب و شرح زیر اعلام می‌دارد:

 

بخش شعر کلاسیک:

اول: مهدی زارعی «البرز-کرج»

دوم: ایوب پرندآور «فارس-جهرم»

سوم: مجید لشکری «سیستان و بلوچستان-زاهدان»

تقدیر: مهدی جهاندار «اصفهان» امیر رسولی «زنجان»

 

بخش شعر نو و نیمایی:

اول: طیبه نیکو «فارس-شیراز»

دوم: عالیه محرابی «یزد»

سوم: نیلوفر شاطری «خوزستان- شوشتر»

تقدیر: زینب رحمانی «خوزستان- اندیمشک»

 

بخش ترانه و سرود و تصنیف:

اول: حیدر منصوری «بوشهر-بندر دیر»

دوم: رضا نیکوکار «گیلان- رشت»

سوم: احمدرضا خان احمد «اصفهان»

تقدیر: فائزه زرافشان «یزد- میبد»

 

بخش شعر کودک و نوجوان:

اول: مهدی مردانی « قزوین»

دوم: علی مرادی «فارس-مرودشت»

سوم: سمیه تورجی «فارس- شیراز»

تقدیر: اکرم‌السادات هاشمی‌پور «تهران»

دبیرخانه و هیئت داوران جشنواره ضمن آرزوی موفقیت برای شاعران شرکت کننده در اتفاق ادبی، امیدوار است دوره های بعدی این جشنواره نیز با حضور بیشتر شاعران و کیفیت بالاتر اشعار تداوم یافته و از این رهگذر شاهد رشد و تعالی دوچندان شعر در کشورمان باشیم.

در پایان برای همه شاعران و همه دست‌اندرکاران این دوره از جشنواره که وارثان حقیقی زبان شکوهمند فارسی‌ و مبلغان و مروجان مکتب علوی‌اند، سربلندی، تندرستی و بهروزی را آرزومندیم.

انتهای پیام/

 

 

 

 

نظر شما