شناسهٔ خبر: 48567900 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تازه‌ترين جزئيات توليد واکسن‌هاي ايراني کرونا

صاحب‌خبر -
تازه‌ترين جزئيات توليد واکسن‌هاي ايراني کرونا
خبرگزاری آریا- عضو کمیته ملی واکسن کرونا گفت: به زودی اجازه ورود به مرحله سوم مطالعه بالینی واکسن اسپایکوژن و ورود به مرحله یک واکسن اسوه صادر می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، اقای دکتر مصطفی قانعی افزود: از جهت کار‌های پژوهشی نیز در بین کار‌های پیشین هنوز هیچ کدام CTD ارائه نکردند، ولی شاید ماه بعد یک یا دو واکسن دیگر برای مطالعه بالینی ورود پیدا کنند. هفت طرح در حال پژوهش و پیش بالینی هستند که یکی از آن‌ها به نام رناپ با فناوری MRNA احتمالا ماه آینده CTD خود را تحویل دهد.
رئیس ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: یک شانس برای واکسن‌ساز‌های داخلی وجود دارد که آن هم بر اساس سخنان رئیس جمهور منتخب برای در اولویت قراردادن حمایت از واکسن داخلی است. ما به عنوان ستاد زیست فناوری ریاست جمهوری مدل حمایتی را استخراج کردیم و به شکلی شفاف به تأمین سرمایه و نوع حمایت فکر کردیم. بر این اساس امید می‌رود واکسن ساز‌های داخلی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته که ان شاءالله دولت بعد به محض استقرار انجام خواهد داد، با مشکلی مواجه نخواهند شد.
آقای دکتر قانعی درباره واکسن کووایران برکت، بیان کرد: اکنون تولید و تزریق واکسن ادامه دارد و امید می‌رود بتواند ماهی 2 میلیون دُز واکسن تحویل دهد تا مرحله‌های بعدی آن طی دو یا سه ماه آینده هم وارد مدار تولید شود تا حجم تولید افزایش یابد.
عضو کمیته ملی واکسن کرونا افزود: واکسن کووپارس انستیتو رازی هنوز زیرساخت صنعتی ندارد و با فراهم شدن این زیرساخت امید می‌رود بین 4 تا 6 ماه آینده بتواند در اسکیل صنعتی تولیدش را انجام دهد. این واکسن اکنون در مرحله سوم کارآزمایی بالینی قرار دارد.
وی با تأکید بر اینکه هیچ کدام از طرح‌های تولید واکسن ایرانی کرونا با شکست مواجه نشده است؛ درباره خط تولید واکسن اسپوتنیک در ایران، گفت: خط تولید را اکتوور دارد راه اندازی می‌کند و اکتوور تولید کننده برای اسپوتنیک و مالک اسپوتنیک است که می‌تواند واکسن را به ایران یا هر کشور دیگری بدهد. بنابر اظهار وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تولید اول از روسیه تأییدیه گرفته است، اما باید دید تولید آن به چه صورت و در چه حجمی انجام می‌شود.

نظر شما