شناسهٔ خبر: 48531092 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

جودوکار سودانی هم حاضر به رویارویی با ورزشکار رژیم‌صهیونیستی نشد

آفریقا علیه سازش

پس از فتحی نورین، قهرمان الجزایری جودوی آفریقا، محمد عبدالرسول جودوکار وزن 73کیلوگرم سودان هم حاضر به رویارویی با نماینده رژیم اشغالگر قدس در بازی‌های المپیک توکیو نشد. فتحی نورین که یکی از شانس‌های کسب مدال در بازی‌های این دوره به شمار می‌‎رفت برای چهارمین بار در دوران بازیگری خودش از تقابل با نماینده رژیم اشغالگر قدس خودداری کرد و این اقدام را نماد مخالفت مسلمانان به سازش برخی کشورهای عربی با صهیونیست‌ها دانست. فتحی نورین قرار بود در نخستین مسابقه خودش برابر محمد عبدالرسول سودانی به میدان برود که در صورت پیروزی در این بازی در مرحله دوم حریف نماینده رژیم‌صهیونیستی می‌شد و به همین دلیل انصراف خودش را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

با گذشت یک روز از اعلام حکم فدراسیون جهانی جودو درباره تعلیق نورین، در روز چهارم بازی‌های المپیک حالا محمد عبدالرسول سودانی هم که با انصراف فتحی نورین به‌صورت اتوماتیک راهی مرحله بعد شده است، اعلام کرد حاضر نیست با نماینده صهیونیست‌ها روبه‌رو شود و به احترام مردم فلسطین از رقابت کناره‌گیری می‌کند.
انصراف قهرمانان آفریقایی جودو از رویارویی با صهیونیست‌ها البته منجر به کسب توفیقی برای نماینده این رژیم نخواهد شد اما از سوی دیگر، در معتبرترین رویداد ورزشی جهان باز هم هویت رژیم مجعول و اشغالگر را زیر سوال می‌برد؛ بحرانی که همچون سایر رویدادهای جهانی و بین‌المللی و ادوار گذشته بازی‌‌های المپیک نشان‌دهنده عدم مشروعیت غده سرطانی است که از اشغال سرزمین‌های مجاور ایجاد شده و از نگاه مسلمانان جهان هرگز به‌عنوان یک کشور قانونی شناخته نخواهد شد. صهیونیست‌ها که با پیراهن‌های منقش به طرح از نیل تا فرات در مراسم رژه المپیک حاضر شدند و سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود را در یک رویداد ورزشی مقابل جامعه جهانی به نمایش گذاشتند، پس از اقدامات ماه‌های گذشته در راستای سازشگری با برخی کشورهای منطقه امیدوار بودند بحران همیشگی مشروعیت در بین کشورهای اسلامی را حل‌وفصل کنند.
حتی رسانه‌های فارسی‌زبان معاند ادعا می‌کردند پس از این به‌جز ورزشکاران برخی کشورهای اسلامی ازجمله ایران سایر ورزشکاران مشکلی برای رویارویی با صهیونیست‌ها نخواهند داشت اما حالا دو ورزشکار آفریقایی در حالی حاضر به مبارزه به جودوکار صهیونیست نیستند که این تصمیم را بدون دخالت دولت‌های خودشان اتخاذ کردند و حتی فدراسیون جودوی الجزایر از اقدام قهرمانانه فتحی نورین انتقاد کرده و آن را عملی خودسرانه توصیف کرده است. چالش تازه‎ای پیش روی دولت‎های سازشگر قرار دارد، تقابل با ورزشکاران و قهرمانان آزاده‌ای که به آرمان فلسطین وفادار مانده‌اند و حاضر نیستند رژیم کودک‌کش را به رسمیت بشناسند.
 
خیانت علنی آل‌سعود
 
پس از سازشگری برخی کشورهای عربی منطقه ازجمله امارات و بحرین که بدون تردید با کسب اجازه از عربستان‌سعودی به آرمان فلسطین خیانت کردند، حالا رژیم آل‌سعود با گام دیگری برای سازش ننگین به صهیونیست‌ها نزدیک می‌شود. همزمان با انتشار خبر انصراف جودوکار سودانی، رسانه‌ها از صدور مجوز رویارویی تنهای القحطانی، جودوکار عربستانی با نماینده صهیونیست‌ها خبر می‌دهند. گفته می‌شود فدراسیون جودوی عربستان به القحطانی اعلام کرده باید در این مسابقه حاضر شود و این در حالی است که ورزشکاران دو کشور الجزایر و سودان با تصمیم و اراده شخصی خودشان بدون توجه به سیاست‎های این دو کشور سازش با اشغالگران را به چالش کشیدند و از رویارویی به ورزشکار رژیم‌صهیونیستی خودداری کردند.
در صورت تقابل القحطانی و هرشکو ورزشکاری که با پرچم صهیونیست‌ها مبارزه می‌کند، به نظر می‌رسد آل‌سعود گام دیگری در مسیر عادی‎سازی روابط با اشغالگران برخواهد داشت و به‌دنبال آغاز پروژه سازش از حوزه ورزش است.
با وجود این، کاربران فضای مجازی از عربستان و سایر کشورهای مسلمان در روزهای گذشته از القحطانی درخواست کرده‌اند تسلیم این خواسته و فشار دولت سعودی نشود و مثل سایر ورزشکاران مسلمان از رویارویی با جودوکار رژیم‌صهیونیستی خودداری کند. گفته می‌شود موافقت دولت سعودی با انجام این مسابقه در سایه تفاهم‌ بن‌سلمان با صهیونیست‌ها در برخی نشست‌های محرمانه صورت پذیرفته و شروعی برای سازشگری علنی آل‌سعود به رژیم اشغالگر به شمار می‎رود؛ هرچند مسوولان تیم جودوی عربستان اعلام کرده‌اند به‌منظور جلوگیری از محرومیت چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند.
 
به این محرومیت افتخار می‌کنیم
 
کمیته بین‌المللی المپیک خبر تعلیق جودوکار الجزایری را روز گذشته اعلام کرده بود و همچنین پس از انصراف جودوکار سودانی بر این موضوع تاکید کرده که هر دو ورزشکار آفریقایی با مجازات سنگینی مواجه خواهند شد. این در حالی است که  فتحی نورین الجزایری پس از انصراف از بازی‌های المپیک و شنیدن خبر جریمه و مجازات فدراسیون جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک گفت: در این‌باره احساس نگرانی نمی‌کنم چون خداوند برای ما جبران می‌کند.
عماربن‌خلف، مربی فتحی نورین که به همراه جودوکار الجزایری محروم شده هم می‌گوید: ما الجزایری‌ها معروفیم که با صهیونیست‌ها بازی نمی‌کنیم و این مساله را همه اهالی ورزش می‌دانند. این تصمیمی است که در حمایت از مساله فلسطین گرفته‌ایم و از آن عقب‌نشینی نخواهیم کرد. وی اضافه کرد: مجازات محرومیت ما قابل پیش‌بینی بود و این مجازات برای ما افتخار است. به تصمیمی که به آن افتخار کرده‌ایم هرگز تردید نخواهیم کرد و با وجود همه فشارها و مجازات‌ها تسلیم نمی‌شویم. منتظریم مدت محرومیت را اعلام کنند. این در حالی است که فدراسیون جهانی اعلام کرده کمیته‌ای در این خصوص تحقیق خواهد کرد و پس از بررسی دلایل انصراف حکم نهایی اعلام خواهد شد.
 
تقابل ملت‌های مسلمان علیه دولت‌های سازشگر
 
همزمان با کناره‌گیری دو ورزشکار آفریقایی، کاربران مسلمان در فضای مجازی از فتحی نورین و محمد عبدالرسول حمایت کردند درحالی‌که دولت‌های سازشگر واکنش متفاوتی نسبت‌به این رویداد نشان داده‌اند.
فدراسیون جودوی الجزایر هم اعلام کرده انصراف فتحی نورین بدون هماهنگی صورت گرفته و این ورزشکار به‌دلیل این تصمیم مورد بازخواست قرار می‌گیرد. حالا دو قهرمان جودوکار پروژه عادی‌سازی روابط کشورها و البته دولت‌های سازشکار عربی با رژیم‌صهیونیستی را به چالش کشیده‌اند و کاربران مسلمان از سایر ورزشکاران کشورهای اسلامی نیز درخواست می‎کنند از جودوکارهای سودان و الجزایر تبعیت کنند. گروه‌ها و کاربران فلسطینی هم این اقدام را همراهی ارزشمند و قهرمانانه دو ورزشکار مسلمان با آرمان فلسطین ارزیابی کردند که در دفاع از مردم مظلوم این کشور و در اعتراض به سازشگری سایر کشورهای مسلمان صورت پذیرفته است.

نظر شما